Gjest LiGi Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hei, Jeg er eh jente på 32 år som har forsøkt å bli gravid i mange år. Har vært gjennom flere IVF-forsøk (pga partners dårlige sædkvalitet), som alle ble avbrutt fordi eggposene viste seg å være tomme. Legen klarte ikke å gi meg noen forklaring på hvorfor dette skjedde. Er plaget av PCO, men i det siste har det sett bra ut, og jeg har hatt regelmessig mensturasjon de siste årene. Jeg er nå med en ny partner med normal sædkvalitet, og jeg har fått pergotime av gynekologen min etter at vi ikke er blitt gravide etter flere måneders prøving. Tok en pergokur tidlig i vinter uten hell. De siste tre månedene (siden ca to-tre måneder etter pergokur) har det føltes som om kroppen min er i skikkelig hormonell ubalanse. (Etter fire prøverørsforsøk så kjenner jeg godt når hormonene ikke er som de skal). Jeg har veldig ømme bryster, med store kuler/kjertler hele tiden. Jeg har mens, men den kom en uke for tidlig sist måned. I tillegg er jeg plaget av veldig tørre øyne, hodepine, og nedsatt seksuallyst. Jeg lurer på om dette kan skyldes østrogendominans? Jeg har veldig lyst å ta en ny kur med pergotime - hvordan tror du dette vil virke dersom jeg har østrogendominans? Er det noe annet jeg burde gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308419-%C3%B8strogendominans/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Egentlig er det ikke noe som heter østrogendominans. Det er det egget som modnes til eggløsning og den del av eggstokken som har ’lagt egg’ som produserer det meste av kvinnens østrogen. Mengden er regulert. I overgangsalderen kan den komme ut av balanse og det kan produseres relativt mye østrogen i perioder. Legen har sikkert tatt prøver av deg, og da kan du få svar på nivået helt presist. Pergotime er faktisk et antiøstrogen som derved stimulerer hypofysen til utsendelse av FSH som stimulerer til eggmodning og hypofysehormonet LH utløser dernest eggløsning. Det er ikke noe i veien for at du kan forsøke pergotime, men burde dere ikke vente de ’obligatoriske’ 12 måneder før dere setter i gang med ’behandling’. Det naturen får til på egen hånd, er det beste. Men jeg har altså ingen prinsipielle innvendinger til behandlingsforsøket. Lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308419-%C3%B8strogendominans/#findComment-2511724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.