fenwick Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hei, Jeg har stilt dette spørsmål før, på den offentlig forum på Doctor Online, og fikk mange bra og hjelpsome svar, men jeg vil også ha meningen av en lege. Jeg har tatt Gerimax nå i ei stund (fra ca. slutten av i fjør), og nå har jeg fant ut at jeg er gravid. Jeg hadde eggløsning ca. den 23. mai, og tok en graviditetstest den 6. juni, så jeg var da ca. 2 uker på vei (eller, fosteret var 2 uker, men regnet fra første dag av siste mens, var jeg 4 uker på vei). Jeg sluttet med Gerimax samme dag jeg tok testen, (da jeg ikke var sikker om det var trygg nå at jeg er gravid). Det var bare dagen etterpå at jeg så nøye på esken, hvor det står 'Anbefales ikke av gravide og ammende'. Gerimax innholde 110,5mg ginsengekstrakt, fra roten av Panax ginseng, plus grønn te ekstrakt (37,5mg av planten Camillia sinensis L.) Da leste jeg litt på nettet og fant ut at Ginseng bør absolut ikke tas mens gravid, særlig i de første 3 måneder, og blant annet at: - I dyreforsøk har ginseng ført til forhøyet nivå av det mannlige kjønnshormonet testosteron. - some studies imply that it can influence estrogen levels. - developmental problems, birth defects, neonatal death, enlarged testes, abnormal secondary sex hair growth and male characteristics in a developing baby girl were reported after exposure to ginseng. Da blir jeg redd. Har jeg skadet fosteret? Hva skal jeg gjøre? Hvis fosteret har blitt skadet, når er det mulig å finne dette ut? Jeg skal selfølgelig nevne dette til legen min når jeg oppsøker han. Forresten, når skal jeg oppsøke legen? Jeg hadde en kjemisk graviditet for to måneder siden. På en måte vil jeg vente, i tilfelle det skjer igjen, (og jeg har ikke lyst å få et negativt resultatet hos legen), men på en annen måte, vil jeg oppsøke han tidlig, da jeg har hatt en kjemisk graviditet (selv om det er kanskje lite han/jeg kan gjøre for at det ikke skjer igjen). Jeg tok forresten en ny test i går, og jeg er fortsatt gravid ;o). Noen av svarene jeg fikk i forum var: 'Helt tidlig i svangerskapet har fosteret eget blodomløp, så det er lite man kan gjøre for å skade det da.' og 'Navlestrengen er ikke feridig før man er 6 uker på vei (fra første dag i siste mens, dvs. når fosteret er 4 uker). Innen den tid, lever fosteret av næring i egget (akkurat som en kylling)'. Jeg følte mye bedre da jeg leste disse, men etterpå, så tenkte jeg, halvparten av fosteret kommer jo fra meg, og jeg har spist disse tabletter i ett halvt år......... Hva mener du? Jeg har tatt det litt mer med ro nå, og tenker ikke så mye på dette lenger, (da den siste jeg trenger nå er stress), men jeg ville bare høre hva du mente om saken. Takk så mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308426-ginseng-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg synes du skal ta det helt med ro. Når det står i pakningsvedlegget at det ikke skal brukes av gravide, er fordi det ikke er testet på gravide. Det angis stort sett på alle medikamenter (og naturprodukter) så firmaet ikke skal stå til ansvar og føre bevis for at et foster ikke er skadet av produktet, hvis det tilfeldigvis fødes med en defekt. Det du har lest på engelsk er ikke noe jeg kjenner til. Det skrives mye rart på nettet, mye er ikke kvalitetssikret. Så slapp du helt av. Du behøver ikke å nevne det for legen i det hele tatt, for det har ingen konsekvens. Lev sundt uten røyk og alkohol, du bruker folat? Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308426-ginseng-og-graviditet/#findComment-2511753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fenwick Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg synes du skal ta det helt med ro. Når det står i pakningsvedlegget at det ikke skal brukes av gravide, er fordi det ikke er testet på gravide. Det angis stort sett på alle medikamenter (og naturprodukter) så firmaet ikke skal stå til ansvar og føre bevis for at et foster ikke er skadet av produktet, hvis det tilfeldigvis fødes med en defekt. Det du har lest på engelsk er ikke noe jeg kjenner til. Det skrives mye rart på nettet, mye er ikke kvalitetssikret. Så slapp du helt av. Du behøver ikke å nevne det for legen i det hele tatt, for det har ingen konsekvens. Lev sundt uten røyk og alkohol, du bruker folat? Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen Takk så mye. Nå føler jeg mye bedre, og ja, jeg tar folat, har gjort det fra før jeg ble gravid. Skal til legen neste onsdag, og nå er jeg bare veldig glad og ikke bekymret lenger, jeg bare gleder meg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308426-ginseng-og-graviditet/#findComment-2511848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.