Gjest nobody12345 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hei! Jeg er 28 år og har i de siste 2 årene begynt mistet hår på toppen av hodet. Jeg klipper håret veldig kort, og foreløpig har jeg ikke mistet "skjemmende" mye. De hårene jeg har igjen er en blanding av tykke normale hår, og tynne hår. Jeg har ikke vært hos lege, men jeg regner med at dette skyldes arvelig hårtap? Det jeg i den siste tiden har merket, er derimot at jeg mister hele hårsekker. Noen hårsekker har kun ett hår, og noen har flere hår. Noen sekker har tynne hår, og noen har en blanding av tynne og normale hår. Det virker som at de faller ut dersom jeg klør meg i hodebunnen. Er det normalt å miste hele hårsekker på denne måten ved arvelig hårtap, eller kan dette skyldes andre ting? Vokser det til nye hårskker når de "gamle" faller ut? Går det ann å behandle dette på noe måte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308434-mister-h%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
prestus Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hei! Hadde selv samme problem som deg. Kom over en ny hårkur som heter Clair's. Den fungerte veldig bra på meg...merket stor forskjell allerede etter 1,5 mnd...Du finner mye mer informasjon på www.clairshair.no Håper den hjelper deg også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308434-mister-h%C3%A5r/#findComment-2512051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Hei! Hadde selv samme problem som deg. Kom over en ny hårkur som heter Clair's. Den fungerte veldig bra på meg...merket stor forskjell allerede etter 1,5 mnd...Du finner mye mer informasjon på www.clairshair.no Håper den hjelper deg også Dyre mirakelkurer med shampoo og tabletter osv... har jeg ikke noe tro på. Om det i såfall skulle hjelpe vil det kun hjelpe i en begrenset periode. At det i har hjulpet i ditt tilfellet er selvfølgelig vel og bra. Mitt spørsmål gikk ut på om jeg virkelig har arvelig hårtap siden jeg mister hele hårsekker i stedet for bare hår. Dersom det skulle vise seg at jeg har arvelig hårtap er det kun transplantasjon eller shave hodet som er løsning for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308434-mister-h%C3%A5r/#findComment-2512076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meridianen Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Det høres ikke normalt ut, men kan være en reaksjon på stress utenfra eller innvendig. En lege kan ta blodprøver å kanskje finne en årsak. En naturterapaut (f.eks akupunktur eller fotsoneterapi) kan justere energistrømmen slik at dette problemet kanskje kan stoppes. Tenk over hvordan det står til med nyrene, tennene og beinstrukturen din ellers i tillegg til neglene dine. Dersom du er plaget med noe av dette så ville jeg tatt kontakt med naturterapaut. B-vitaminer kan hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308434-mister-h%C3%A5r/#findComment-2512087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hei ! Siden du ikke skriver noe om kjønn, antar jeg at de er mann. Såkalt androgenetisk håravfall kan ramme menn(bare av og til kvinner) i alle aldre etter puberteten og starter gjerne med tiltakende dannelse av viker samt uttynning på toppen av hodet. Håravfallet skyldes både hormoner (androgener) og arvelighet og ofte er det andre i familien som har det samme. Det høres ut som du har merket en intensivering av håravfallet i det siste og at du ser flere hår som "løsner". Det kan hende du har en form for "røyting" eller synkronisert håravfall samtidig, noe som vil merkes med en betydelig uttynning og løse hår i løpet av kort tid. Et slikt synkronisert håravfall, på fagspråket kalt "telogent effluvium" kan forekomme etter febersykdom , operasjon , blodgivning, hos kvinner etter fødsel og stans av p piller mm. Denne siste typen hårtap er forbigående og gir altså bare en forbigående uttynning fordi mange hår faller samtidig , men begynner å vokse igjen. I så fall kan noe av hårtapet ditt være forbigående. Når det gjelder det androgenetsike håravfallet gir det gjerne gradvis mindre og mindre hår og vi har bare delvis behandling for dette. Det ene er noe til å smøre på , Rogaine eller Rogaine forte som kan bremse prosessen i hårrøttene og gi noe gjenvekst. Det finnes også noe annet i tablettform, Propecia som kan gi effekt , men virkningen er ofte ikke så god som ønsket. Tablettene inneholder et medikament som også kan virke på prostata/ potens, men det er angitt veldig lav bivirkningsfrekevens . Imidlertid er Propecia foreløpig ikke godkjent legemiddel i Norge i motsetning til de fleste andre vestlige land. Når det gjelder ditt eventuelle synkroniserte hårtap, vil dette erstattes av nye hår , mens det arvelige hormonelle hårtapet vil føre til gradvis uttynning og mer finkalibrete hår. Du kan kanskje forsøke Rogaine forte i noen måneder i første omgang, evt må du kontakte hudlege og diskutere fordeler og ulemper ved evt Propeciabehandling dersom det første ikke hjelper nok. Mvh Hudlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308434-mister-h%C3%A5r/#findComment-2514947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.