jn86 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hei, jeg er en jente på 21 år. I april fikk jeg "diagnosen" irritabel tykktarm syndrom. Første uken i mai ved toalett besøk opplevde jeg en sterk smerte nedentil. Jeg sjekket i et speil og oppdaget at indre og ytrekjønnslepper samt venusberget og skjedeåpningen var illerød, varm, irritert og hoven. Størrelsen på kjønnleppene var tredoblet. Til vanlig kan jeg se skjedeåpningen og urinrøret, dette er nå helt umulig fordi kjønnsleppene er så hovne og ømme. Har ikke lenger samme følelse i dem, og skjeden er generelt tørr. Har av og til utflod som er hvit, lukter helt vanlig. Disse behandlingene har jeg gått igjennom: sopp kur med krem og vaginal kaps (ingen effekt, ble værre) samt tab. kur mot sopp flagyl (ingen effekt) voltaren supp (ingen effekt) Har også fått xylocain gel for å lindre smertene. har vært hos tre forskjellige leger, tatt klamydia test, graviditets test, urin prøver, blod prøver, alle negative. har vært hos to gynekologer, den første sa at dette var en allergisk reaksjon og ville gå bort av seg selv, det har det altså ikke gjort (det er over 1 mnd siden jeg fikk dette). Det han kunne se var hovenheten, rødligheten, jeg var kraftig irritert inni skjeden. Dette er nå borte (rødlighet og irritasjon inni skjeden). den andre gynekologen sa at jeg hadde hatt inflamasjon og gav meg voltaren supp 50 mg x 3. Ingen effekt. Han sa at alt var normalt og jeg skulle ikke tenke mer på dette. Han tok altså ingen viktighet i noe av det jeg sa. han kalte det også for fantom smerter. Han mente også at det kunne ha en sammenheng med irritabel tykktarm syndromet. Skjeden føles og ser anderledes ut, det svir og klør av og til. Jeg merker det når jeg går! Gynekologen sa også at jeg hadde en spent muskel inni skjeden. Kjønnsleppenes str er også et problem, de er tørre og føles veldig tykke ut.Har også smerter, stikkende fra skjedeåpningen, kan av og til føles som mens smerter. Bruker p-piller. har fast partner i 1 år. (han har hatt sex i utlandet før han traff meg, kan det være kjønnsykdom, gonokokk??) Har problemer med å fungere i hverdagen pga dette. Det sliter fysisk (smerter, ubehag), og psykisk. Føler meg deprimert. Håper jeg kan få noen svar/råd. Ønsker å vite hvilke tester jeg kan be legen om å gjøre?? Trenger sårt hjelp da dette sliter noe helt forferdelig på meg. MVH . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308471-hovenhet-irritasjon-og-%C3%B8mhet-i-og-utenp%C3%A5-vagina/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Det er vanskelig å sette en diagnose uten å undersøke deg. Det kan være en hudlidelse, så kanskje en hudlege skal vurdere deg? Eller du kan be om henvisning til ’vulva-klinikken- på Rikshospitalet. Det er dessverre lang ventetid. Olafia-klinikken i Oslo har også erfaring med slike problemer. Jeg tror ikke at det er gonoré, men det er enkelt å få tatt en prøve. Jeg tviler på påstått sammenhang mellom irritabel tykktarm, muskelstramning og dine symptomer. Jeg håper du kan få hjelp hos ekspert så du ikke skal plages med dette fremover. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308471-hovenhet-irritasjon-og-%C3%B8mhet-i-og-utenp%C3%A5-vagina/#findComment-2511767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.