Mille39 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har skrevet til deg tidligere, høsten 2006. Da hadde jeg nettopp mistet mitt første barn. Han døde 14 dager etter fødselen av komplikasjoner som oppsto etter at han ble født for tidlig. Grunnen var at livmoren min sprakk opp med 3 cm. Morkaken hadde festet seg over et punkt der jeg hadde operert bort en muskelknute året før. Nå har vi vært svært heldige og fått en flott jente i fjor høst, hun er nå 8 måneder. Dessverre ble også denne gangen fødselen dramatisk. Hun kom heldigvis bare to måneder for tidlig, men til tross for at jeg var sykemeldt fra uke 20 og gikk til jevnlig kontroll på sykehuset, sprakk også denne gangen livmoren opp, med 10 cm. Det viste seg at morkaken, som ikke lå over dette punktet, likevel hadde fester inn i det gamle arret. Heldigvis kom hun ut i tid og ser ut til å klare seg fint. Jeg ønsker meg så inderlig et barn til, men det er jo ikke anbefalt av legen jeg gikk til på sykehuset. Han sier at det kan gå fint, men de har ikke kjennskap til flere tilfeller som meg, så derfor kan han ikke si noe om hvordan det vil gå. Jeg er 39 år, så det haster jo litt, men ikke slik som sist, da ble jeg svært fort gravid igjen (5 måneder). Fikk derfor ikke trent meg helt opp, verken psykisk eller fysisk. Jeg vil jo ta alle forholdsregler, bla innleggelse de siste månedene. Tror alle som har mistet barn ønsker seg mange barn, nettopp fordi de vet at livet er uforutsigbart og sårbart. Hva er dine råd til meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308487-ikke-anbefalt-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Gratulerer med at det gikk bra denne gangen. Hvis du har hatt to rupturer (i tilegg til operasjon på livmoren), vil også jeg være meget betenkt med å anbefale deg å starte ny graviditet. Man har ingen mulighet for å forebygge gjentakelse, og den er sannsynligvis ganske stor, selv om jeg ikke kan angi i prosent da det er en sjelden tilstand. Sykmelding og innleggelse kan ikke hindre det. Risiko for fosteret ved ruptur er stor, og det er også farlig for mor. Du har nå ett barn som du også må tenke på i forhold til å skulle innlegges, løpe risiko for liv og helse. Så du får dessverre ikke støtte fra meg. Gled deg o er det du har fått. Vennlig hilsen Mette H Moen PS jeg har diskutert din situasjon med erfaren kollega som er enig i dette synspunktet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308487-ikke-anbefalt-graviditet/#findComment-2511781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.