Gjest Skyldbetynget Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Kjære professor Degre, Du har tidligere skrevet på disse sidene at noen få HIV-smittede utvikler antistoffer først etter at 6-månedersperioden er gått. Jeg frykter jeg er blant disse. Min historie er slik: I midten av desember rotet jeg meg bort i en dansk innendørsprostituert i Oslo. Vi hadde verken samleie eller munnsex. Jeg ble masturbert, men før det hadde hun brukt en dildo på seg selv. Jeg tenkte ikke dette var særlig risiko, men så tenkte jeg at hun kunne ha fått noen sekreter på fingrene som hun så arbeidet inn i meg. Desverre hadde jeg allerede da (4-7 dager etter eksponeringen) hatt ett - bare ett - samleie med min kone. Nå tror jeg at jeg også har smittet henne, og jeg er full av skyldfølelse og angst overfor denne fantastiske kvinnen, som sier hun likevel er glad i meg og vil leve sammen med meg. Tre uker etter eksponeringen testet jeg meg for alle mulige kjønnssykdommer - alt negativt. Combotest for HIV hos Olafiaklinikken etter ni uker. Igjen negativ. Litt over tre måneder etter eksponeringen fikk jeg en kraftig forkjølelse med høy feber (40), Jeg tenkte straks på primær hivinfeksjon og fikk tatt en PCR-test. Negativ igjen. Det viste seg også at flere av mine kolleger på jobben hadde fått samme forkjølelsen, så det var nok bare det, en forkjølelse. To uker senere, en tid hele familien var forkjølet, fikk min kone et stort utslett på nedre del av magen og bak på lårene. Vi dro til Olafiaklinikken dagen etter. Legen sa det var et viralt utslett, men mente det kunne knyttes til forkjølelsene. Combotest ble tatt og var negativ. Utslettet forsvant etter fem dager. Min kone har tatt en hurtigtest på Volvat (som bare søker etter antistoffer) syv uker etter at utslettet forsvant og over fem måneder vårt siste ubeskyttede samleie. Også den var negativ. Også jeg tok en ny combotest da vi var på Olafia med utslettet - også den var negativ. To uker senere - over fire måneder etter eksponeringen, fikk jeg vondt i halsen, lett muskelverk og munnskold. Da dette hadde vart en fem dagers tid, dro jeg igjen til Olafia , men legen der sa at testene jeg hadde tatt tidligere, var sikre. Jeg ble nektet og ta en ny test og bedt om å kontakte psykolog! Litt over en uke senere - 13 dager etter at symptomene var begynt, dro jeg til Volvat og fikke tatt en ny combotest som ble analysert på Ullevål. Negativ. Symptomene vedvarte, og jeg følte meg også litt sår i baken. Tok ny combotest 14 dager senere: Negativ igjen. Den såre halsen og muskelverket fortok seg, men jeg har nå - to måneder etter at symptomene startet og seks måneder etter eksponeringen - fortsatt munnsår og sårhetsfølelse i baken. Det er muligens ikke helt konstant, men det kommer stadig igjen. Jeg har tatt enda en combotest som ble analysert på Ullevål seks måneder etter eksponeringen - negativ igjen. Jeg hadde egentlig fått legen til å rekvirere en PCR-test da, men på Ullevål ville de bare ta en combotest. De mente PCR var unødvendig så lenge etter eksponeringen. Men jeg er fortsatt urolig. Det er da beskrevet tilfeller hvor symptomene på primær hiv-infeksjon kommer så sent som fire måneder etter eksponeringen? Og det er beskrevet tilfeller hvor de varer over to måneder, som hos meg? Og er det ikke slik at combotesten vil kunne "bomme" når den tas i fasen med symptomer? Etter det jeg har forstått, vil p24-biten av testen være positiv bare tidlig i symptom-fasen, og jeg tok den første combotesten først 13 dager etter symptomene startet. Og antistoffer vil vel, selv med combotestens sensitivitet, ofte ikke være påvisbare så lenge symptomene varer? Så lenge symptomene varer, klarer jeg ikke å slå meg til ro, i hvert fall ikke uten en ny PCR-test. Er du enig i at jeg bør forsøke å ta en slik? Hvordan skal jeg i så fall få til det? Har du andre råd til en fortvilet og skyldbetynget mann? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308536-hiv-symptomer-etter-6-mnd-pcr-test/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Man skal "aldri si aldri" i medisin. Dette er noe vi har lært i vår grunnutdannelse og senere i utdannelsen som spesielist i mikrobiologi. Med dette forbehold må jeg si at sjansen for at du er smittet med HIV er så liten at jeg ikke vil kalle det mikroskopisk en gang. Det er helt riktig det du sier at det hender noen ganske få ganger at antistoffproduksjonen svikter hos et individ, men dette er så sjelden at når en slikt tilfelle oppdages skrives det artikler om det i fagtidskrifter. Du har vært testet så grundig og omfattende at det kan (med det ovenfor nevt forbehold) anses som utelukket at du bærer på HIV. At to individer skulle være utsatt (du og din kone) for en slik spesifik immunsvikt ville være helt utrolig. Det er ikke riktig det du sier at antistoffene blir borte mens pasienten har symptomer. De er der fra de er blitt dannet. Det er mange mulige forklaringer på dine symptomer, det finne mange virus, bakterier og sopp som kan forårsage slike sy,mptomer. Jeg er også enig med legen som sa at det er ikke så my poeng med PCR test. Jeg tror ikke at du oppnår så veldig mye med dert. Men... og her kommer det lille forbeholdet jeg tok i begynnelsen: hvis du ikke får denne saken ut av dine tanker så få tatt en PCR test: gå til f. eks. Volvat og forklar dem at du ikke blir kvitt tanken og du vet at det skjer at antistoffproduksjonen svikter (som sagt jeg tror ikke på det at det er tilfelle hos deg) og derfor du vil ha en PCR test. I tillegg kan du be om en undersøkelse på ditt immunsystem. Infeksjonsmedisinere og infeksjonsimmunologer kan utføre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308536-hiv-symptomer-etter-6-mnd-pcr-test/#findComment-2512321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.