Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest @nick@

''Jeg synes det er feil å kjøp barn. Uansett grunn. Menneskelivet skal ikke kjøpes for penger!''

Synes du det er like galt å adoptere også? Det koster jo flesk!

Man betaler ikke for et adoptivbarn! Vær så snill, ikke tro det.

Det er all administrasjonen rundt som koster. De som skal oversette papirer, de som administrerer både her i landet og i giverlandet, de skal alle ha sin lønn. Barnehjemmene får en liten sum penger, som skal dekke de utgiftene de har hatt pr barn, den tiden barnet har bodd på barnehjemmet.

Jeg har adoptert, og betalt mange penger, ja - men jeg har ikke kjøpt mine barn! Barna var gratis, men prosessen kostet!

Fortsetter under...

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• tzatziki1365380058

9

• Bookworm

5

• Elis31

3

Gjest Egil81

Jeg synes det er feil å kjøp barn. Uansett grunn.

Menneskelivet skal ikke kjøpes for penger!

Dette blir som Pielill skriver, de fattige som føder for de rike.

Og ungen da, skal vokse opp med den visshet om at han bli til for at moren skulle tjene noen tusen?

Hva må ikke den viten gjøre med et lite sinn..

Helt feil i mine øyne.

Hva med de som benytter seg av kunstig inseminasjon? Blir barnet varig skadet av at faren ronket til seg noen tusenlapper? Eller spiller det kanskje ikke så stor rolle når det er sperm som kjøpes? Er adopsjon galt, det koster jo penger det også? Det å få barn i hele tatt, også for et vanlig par koster penger, alt koster penger. Du kan ikke uten videre si noe er galt fordi det koster penger.

Et menneskeliv skal ikke kjøpes for penger. Et menneskeliv skal skapes. Det er en vesentlig forskjell her. Jeg ville i så fall betalt for å få skapt et liv.

Det er all administrasjonen rundt som koster. De som skal oversette papirer, de som administrerer både her i landet og i giverlandet, de skal alle ha sin lønn. Barnehjemmene får en liten sum penger, som skal dekke de utgiftene de har hatt pr barn, den tiden barnet har bodd på barnehjemmet.

Jeg har adoptert, og betalt mange penger, ja - men jeg har ikke kjøpt mine barn! Barna var gratis, men prosessen kostet!

Jeg vet jo at man ikke betaler for _selve_ barnet, men man må jo ut med sinnsykt mye penger for å få dette barnet, uansett hvordan man vrir og vender på det. :o)

Og det er ikke noe mindre kjærlighet med i bildet hos de som bruker surrogatmødre som hos de som adopterer.

Gjest Egil81

Det blir et definisjonsspørsmål: Hadde du ikke betalt for prosessen, så hadde du ikke fått barna. Du måtte betale penger for å få barna.

De som benytter seg av surrogatmødre tar heller ikke og kjøper barn, de betaler for prosessen.

Gjest @nick@

Hvorfor ikke?

Men syns du i tilfelle skal være litt kritisk til hvem som er surrogatmor. Jeg syns ikke noe om å bruke fattige mennesker i f.eks India eller Østeuropa, som gjør dette kun for penger. Hvorfor er de surrogatmor? I Amerika er det mange som gjør det, kun pga at de vil hjelpe barnløse med å få barn. Mange av dem gjør det ikke ene og alene for pengenes skyld.

Det koster mye, men det er det vel verd!?

Annonse

Gjest @nick@

Det blir et definisjonsspørsmål: Hadde du ikke betalt for prosessen, så hadde du ikke fått barna. Du måtte betale penger for å få barna.

De som benytter seg av surrogatmødre tar heller ikke og kjøper barn, de betaler for prosessen.

Jeg mener heller ikke at de som benytter seg av surrogatmor kjøper barn! De må betale for prosessen. Det jeg reagerte på var at Lillemus skrev at adopterte barn ble kjøpt. Jeg vil ikke at mine barn skal tro de er kjøpt og betalt.

Gjest egil81

Hvorfor ikke?

Men syns du i tilfelle skal være litt kritisk til hvem som er surrogatmor. Jeg syns ikke noe om å bruke fattige mennesker i f.eks India eller Østeuropa, som gjør dette kun for penger. Hvorfor er de surrogatmor? I Amerika er det mange som gjør det, kun pga at de vil hjelpe barnløse med å få barn. Mange av dem gjør det ikke ene og alene for pengenes skyld.

Det koster mye, men det er det vel verd!?

Enig i det du skriver, men det er ikke helt riktig det du skriver om øst-europa. Øst-Europa er ikke et lutfattig kommunisthøl lengre. Menneskene der borte er ikke oljerike, men de er oppegående mennesker, med mange andre muligheter for å brødfø seg.

Gjest Valnøtt

Jeg synes greia med å være surrogatmor er litt rar, skjønner ikke helt at noen kan klare akkurat det der.

Men i prinsippet synes jeg det er helt ok at en mann som virkelig ønsker seg et barn får et barn. Eller en kvinne, eller et par av den ene eller den andre varianten og sammensetningen.

Jeg synes at enslige menn også bør få vurderes som adoptivforeldre - om de ikke allerede kan det?

Gjest egil81

Jeg synes greia med å være surrogatmor er litt rar, skjønner ikke helt at noen kan klare akkurat det der.

Men i prinsippet synes jeg det er helt ok at en mann som virkelig ønsker seg et barn får et barn. Eller en kvinne, eller et par av den ene eller den andre varianten og sammensetningen.

Jeg synes at enslige menn også bør få vurderes som adoptivforeldre - om de ikke allerede kan det?

Jeg tror faktisk enslige menn kan vurderes som adoptivforeldre, men det er ikke noe jeg vurderer. Bruk av surrogatmor er ikke lov i Norge. I lys av den nye ekteskapslovgivingen, og at lesbiske kan benytte kunstig inseminasjon, så burde debatten utvides.

Gjest @nick@

Jeg vet jo at man ikke betaler for _selve_ barnet, men man må jo ut med sinnsykt mye penger for å få dette barnet, uansett hvordan man vrir og vender på det. :o)

Og det er ikke noe mindre kjærlighet med i bildet hos de som bruker surrogatmødre som hos de som adopterer.

Jeg er jo egentlig enig med deg, men syns ikke noe om at folk sier man kjøper barn ved adopsjon. Vil jo ikke at mine barn skal tro de er kjøpt og betalt. Det samme gjelder nok barn som blir til ved prøverør osv. Det koster, men barna ble ikke kjøpt liksom, likedan ved bruk av surrogatmor, det koster flesk. (mer enn adopsjon)

Syns derfor det blir feil at noen sier man kjøper barn ved (for vår del) adopsjon. Har jo hørt om de barna som får høre av andre at de er kjøpt, og enkelte får spørsmål om hvor mye de kostet? Barn som spør om slikt, må jo ha det fra noe, tenker jeg da. Derfor jeg reagerte litt på utsagnet ditt. Men jeg regnet med at ikke du mente det bokstavelig;-)

Jeg mener heller ikke at de som benytter seg av surrogatmor kjøper barn! De må betale for prosessen. Det jeg reagerte på var at Lillemus skrev at adopterte barn ble kjøpt. Jeg vil ikke at mine barn skal tro de er kjøpt og betalt.

Neida - jeg sa ikke at man kjøpte barna ved adopsjon, jeg sa at det å adoptere koster flesk. Og det gjør det. På samme måte som det koster å bruke surrogatmor.

Annonse

Gjest @nick@

Enig i det du skriver, men det er ikke helt riktig det du skriver om øst-europa. Øst-Europa er ikke et lutfattig kommunisthøl lengre. Menneskene der borte er ikke oljerike, men de er oppegående mennesker, med mange andre muligheter for å brødfø seg.

Jeg kjenner mange personer i et av landa der borte, og vet at ikke det er bare fattigdom der. Men du må ikke tro at alle har det så fett der. Og jeg tror de fleste i de landa gjør det nok mest for pengene, ja. Beklager, men tror ikke de fleste i Østeuropa gjør det kun for å hjelpe barnløse, det er nok pengene som lokker mest.

Gjest egil81

Jeg kjenner mange personer i et av landa der borte, og vet at ikke det er bare fattigdom der. Men du må ikke tro at alle har det så fett der. Og jeg tror de fleste i de landa gjør det nok mest for pengene, ja. Beklager, men tror ikke de fleste i Østeuropa gjør det kun for å hjelpe barnløse, det er nok pengene som lokker mest.

Jeg mener å gjøre noe for pengenes skyld ikke umiddelbart gjør gjerningen uedel. Jeg har selv bodd i øst-Europa, så jeg vet også at livet der borte ikke er like lett som her.

Gjest @nick@

Neida - jeg sa ikke at man kjøpte barna ved adopsjon, jeg sa at det å adoptere koster flesk. Og det gjør det. På samme måte som det koster å bruke surrogatmor.

Jeg så på svaret ditt i sammenheng med den linken du svarte på, at mora2 ikke syns noe om å kjøpe barn. Og slik du svarte, kan man tolke det dit hen at du mente man også kjøpte adoptivbarn. Men nok om det, jeg skjønner hva du mener, og tror nok vi er ganske enige;-)

Gjest Valnøtt

Jeg tror faktisk enslige menn kan vurderes som adoptivforeldre, men det er ikke noe jeg vurderer. Bruk av surrogatmor er ikke lov i Norge. I lys av den nye ekteskapslovgivingen, og at lesbiske kan benytte kunstig inseminasjon, så burde debatten utvides.

All den tid surogatmødre ikke er lov i Norge for noen - og ikke er reservert feks heterofile par - så ser jeg ikke dette som en like naturlig del av denne debatten. De andre endringene går på å sidestille det som allerede er lov for noen til å være lov for alle. Å åpne for surrogatmødre er en annen sak slik jeg ser det :-)

Gjest @nick@

Jeg mener å gjøre noe for pengenes skyld ikke umiddelbart gjør gjerningen uedel. Jeg har selv bodd i øst-Europa, så jeg vet også at livet der borte ikke er like lett som her.

Du må gjerne bruke surrogat fra Østeuropa :-)

Bare tenkte litt videre på det mora2 sa om at barnet ville føle seg kjøpt og betalt av en fattig dame, som trengte penger.

Så du forresten på den dokumentaren om det danske paret som ble rundlurt av ei fra Sør-Amerika? Gikk på tv for noen uker siden. Det er mye useriøst der ute, så du bør virkelig være kritisk til hvem og hvor du evnt setter i gang.

Men lykke til! Uansett hva du velger!

Er det uaktuelt å klare å finne seg en dame da? Som kan være mor til dine barn.

Gjest @nick@

''Jeg tror faktisk enslige menn kan vurderes som adoptivforeldre, men det er ikke noe jeg vurderer.''

Det kan de, men det er omtrent ingen land som godtar enslige lenger. Og de få landa som godtar enslige søkere, tar imot veldig få søkere fra enslige, så ventelistene er veldig lange. Og det er vel da ganske urealistisk å adoptere som enslig i dag.

Gjest egil81

Du må gjerne bruke surrogat fra Østeuropa :-)

Bare tenkte litt videre på det mora2 sa om at barnet ville føle seg kjøpt og betalt av en fattig dame, som trengte penger.

Så du forresten på den dokumentaren om det danske paret som ble rundlurt av ei fra Sør-Amerika? Gikk på tv for noen uker siden. Det er mye useriøst der ute, så du bør virkelig være kritisk til hvem og hvor du evnt setter i gang.

Men lykke til! Uansett hva du velger!

Er det uaktuelt å klare å finne seg en dame da? Som kan være mor til dine barn.

Man bør selvfølgelig være kritisk til hvem man bruker. Dette er ikke en lett prosess, og det involverer mye penger, så det gjelder å ha litt is i magen.

Skulle jeg finne en dame som jeg ville tilbringe livet med, så hadde jeg valgt dette. Denne debatten er egentlig bare en lufting av en ide, et alternativ hvis jeg ikke finner en kvinne. Jeg greier meg veldig bra alene, og ser ikke noen problemer med å gjennomføre dette, tross kostnadene og alt ekstra-arbeidet det innebærer, men det er selvsagt ikke uaktuelt å finne seg en dame.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...