Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er svært usikker på hva jeg egentlig mener.. jeg synes alle barn fortjener en far og en mor, det vet jeg! Ikke to mødre (det er jo fysisk umulig) eller to fedre.. eller bare en far eller en mor. MEN jeg unner homofile å få barn, det er jo noe kjempefanstastisk å få barn. Og synes ikke man skal nektes barn selv om man er homofil (både menn og kvinner). Men å skape barn bare fordi man vil ha ett vet jeg ikke helt hva jeg mener om.. jeg gjorde jo det saelv på en måte, det er vel det alle gjør når de bestemmer seg for at de vil ha barn? Men jeg tror alle barn trenger en mor.. en mor er noe helt spesielt, vi har tross alt båret frem barnet og får et spesielt bånd, i hvert fall føler jeg at sønnen min og jeg har det. Kunne det kanskje heller vært bedre å adoptere barn som ikke har noen? Vet det ikke er bare bare å adoptere, men vi har faktisk barn som lider av sult og det som verre er, bor på gata osv. hvorfor ikke ta vare på de barna som allerede er født?

Jeg er ikke i mot at homofil skal få stifte familie, men det er litt rart. Må jo tenke på barnas beste først og fremst, bare de har noen som tar seg av deg og elsker dem endeløst så..

Fortsetter under...

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• tzatziki1365380058

9

• Bookworm

5

• Elis31

3

Jeg er enig i det. Og jeg synes det er helt sprøtt at eggdonasjon ikke er tillatt i Norge, mens sæddonasjon er det. Jeg skjønner at det følelsesmessig kan by på noen utfordringer, men prinsippielt er det helt likt. Og personlig er jeg altså mot begge deler.

Men likevel synes jeg faktisk at det er biologisk opphav som er den viktige problemstillingen her. Det er barna som vokser opp, uten at de får anledning til å få vite om biologisk opphav, og det synes jeg er egoistisk og unødvendig. Og det er barna som havner i dette uten å overhodet ha hatt mulighet til å påvirke beslutningen, eller det livet det fører til for dem.

Når det gjelder surrogatmoren, så ser jeg naturligvis uttallige muligheter for at fattige kvinner kan utnyttes. Men det er likevel voksne mennesker som tar beslutnigner, og jeg kjenner til surrogatmødre som slett ikke ser på det som utnytting, men som en "gave" og dessuten en godt betalt jobb. I USA koster en surrogatmor rundt 500tusen, så det er ikke akkurat dårlig betalt. Og det er ikke bare fattige kvinner som gjør det, heller. Og uansett er det voksne mennesker som inngir seg på noe, i stor grad frivillig. Det gjelder i alle fall i USA.

Jeg kjenner faktisk to stk . som har blitt pappaer i utlandet på den måten, og de kjenner flere igjen, så helt uvanlig er det heller ikke.

Jeg må bare si at jeg ville ALDRI donert bort egg.. Ville ikke likt tanken på at det går et barn et eller annet sted i landet som biologisk er mitt. MITT kjøtt og blod, kanskje ligner på meg til og med.. Nei, det hadde jeg ikke greid. Selv om jeg ikke hadde båret det frem og døst det selv ville jeg tenkt at det var mitt barn.

I utgangspunktet ingen forskjell på om det er mann eller dame som bruker surrogatmor for å få barn.

Jeg er mer skeptisk til at barnet aldri får muligheten til å vite hvor de kommer fra... Og at man med viten og vilje fratar dem denne muligheten (det er noe annet med barn man adopterer som man ikke vet noe særlig om bakgrunnen til).

Jeg tror ikke omsorgsevne overfor et barn har noe med verken kjønn eller seksuell legning å gjøre sånn sett!

tzatziki1365380058

Jeg må bare si at jeg ville ALDRI donert bort egg.. Ville ikke likt tanken på at det går et barn et eller annet sted i landet som biologisk er mitt. MITT kjøtt og blod, kanskje ligner på meg til og med.. Nei, det hadde jeg ikke greid. Selv om jeg ikke hadde båret det frem og døst det selv ville jeg tenkt at det var mitt barn.

Det ville ikke jeg heller gjort. Men jeg kan heller ikke tenke meg at jeg ville donert sæd dersom jeg var mann.

Gjest egil81

_Hva_ ønsker vi ikke i vårt sammfun.

Jeg ønsker ikke den grove utnyttelsen av en kvinnekropp det innebærer at pengesterke mennesker skal kunne bestille seg en baby.

mvh

Orbruken din er helt vill. Du maler et vanvittig fiendebilde av meg som en potensiell grov utnytter av andre mennesker, og det fullstendig grunnløst!

Du virker veldig dogmatisk i din tankegang. Jeg tror at du og jeg aldri vil bli enige om dette her.

Jeg vil derfor vise til en ekstern kilde, så kan du lese noens mening du ennå ikke har en åpenbar antipati mot:

Den svenske filosofen Kutte Jönsson diskuterer surrogatmødreskapet i sin doktoravhandling.

http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=24639

” Min konklusjon er at det på ingen måte er noen selvfølge at surrogatmødreskap leder til skade. Tvert imot kan det lede til økende mental og økonomisk velferd for så vel surrogatmoren, som for de eller den som har bestilt tjenesten. Og jeg tror metoden kan åpne for nye familiekonstellasjoner for folk som i dag er forhindret fra å danne familier, noe som i det lange løp vil kunne forandre vårt syn på hva foreldreskap innebærer, om man tenker litt idealistisk”.

Gjest egil81

jeg er svært usikker på hva jeg egentlig mener.. jeg synes alle barn fortjener en far og en mor, det vet jeg! Ikke to mødre (det er jo fysisk umulig) eller to fedre.. eller bare en far eller en mor. MEN jeg unner homofile å få barn, det er jo noe kjempefanstastisk å få barn. Og synes ikke man skal nektes barn selv om man er homofil (både menn og kvinner). Men å skape barn bare fordi man vil ha ett vet jeg ikke helt hva jeg mener om.. jeg gjorde jo det saelv på en måte, det er vel det alle gjør når de bestemmer seg for at de vil ha barn? Men jeg tror alle barn trenger en mor.. en mor er noe helt spesielt, vi har tross alt båret frem barnet og får et spesielt bånd, i hvert fall føler jeg at sønnen min og jeg har det. Kunne det kanskje heller vært bedre å adoptere barn som ikke har noen? Vet det ikke er bare bare å adoptere, men vi har faktisk barn som lider av sult og det som verre er, bor på gata osv. hvorfor ikke ta vare på de barna som allerede er født?

Jeg er ikke i mot at homofil skal få stifte familie, men det er litt rart. Må jo tenke på barnas beste først og fremst, bare de har noen som tar seg av deg og elsker dem endeløst så..

Du dyrker en slags morskapsmytologi her. La oss være enige i at homofile fedre ikke er verre foreldre enn en mann og en kvinne. Nå er jeg ikke homofil, men argumentet blir likevel det samme.

Jeg syns også det er et litt slitt argument at de som ikke får barn skal adoptere. Vi blir henvist videre, for å si det slik. Men snu det hele på hodet: hvorfor adopterte ikke du? Du visste at det var mange sultende ensomme barn der ute, men likevel valgte du å få barn. Hvorfor skal jeg måtte velge annerledes?

Annonse

Gjest egil81

Jeg støtter ikke engang sædbank, så dette får du bare tommel ned fra meg på.

Det er din personlige mening, men vil du likevel ikke si at alle burde få leve slik de selv vil? Du trenger aldri å være surrogat mor, eller donere egg, men du nekter vel ikke andre å gjøre nettopp dette?

tzatziki1365380058

Det er din personlige mening, men vil du likevel ikke si at alle burde få leve slik de selv vil? Du trenger aldri å være surrogat mor, eller donere egg, men du nekter vel ikke andre å gjøre nettopp dette?

Selvfølgelig bør ikke alle få leve slik de selv vil! Anarki er laaaaangt utenfor det jeg forbinder med et godt samfunn. ¨

Alle bør, som et minimum. forholde seg til de lover og regler som finnes i et demokratisk samfunn, og der ens egne regler er snevrerere, så blir jo de gjeldende.

I Norge er det ikke lov med surrogatmødre og eggdonasjon, så kan man mene hva man vil om det og evt. ta kampen for å endre regler via demokratiske kanaler.

tzatziki1365380058

Orbruken din er helt vill. Du maler et vanvittig fiendebilde av meg som en potensiell grov utnytter av andre mennesker, og det fullstendig grunnløst!

Du virker veldig dogmatisk i din tankegang. Jeg tror at du og jeg aldri vil bli enige om dette her.

Jeg vil derfor vise til en ekstern kilde, så kan du lese noens mening du ennå ikke har en åpenbar antipati mot:

Den svenske filosofen Kutte Jönsson diskuterer surrogatmødreskapet i sin doktoravhandling.

http://kilden.forskningsradet.no/c17251/artikkel/vis.html?tid=24639

” Min konklusjon er at det på ingen måte er noen selvfølge at surrogatmødreskap leder til skade. Tvert imot kan det lede til økende mental og økonomisk velferd for så vel surrogatmoren, som for de eller den som har bestilt tjenesten. Og jeg tror metoden kan åpne for nye familiekonstellasjoner for folk som i dag er forhindret fra å danne familier, noe som i det lange løp vil kunne forandre vårt syn på hva foreldreskap innebærer, om man tenker litt idealistisk”.

''Min konklusjon er at det på ingen måte er noen selvfølge at surrogatmødreskap leder til skade. ''

Tatt i betraktning at svangerskap er noe av det mer skumle en frisk kvinne kan utsettte seg for, så er det i alle fall helt sikkert at en del kvinner tar skade.

Dessuten: Det at det ikke "er noen selvfølge" at noen tar skade, høres ikke akkurat ut som noen spesielt sikker garanti for at de IKKE tar skade. Og er det rett at du skal kunne kjøpe en slik "tjeneste" dersom den med en ganske stor sannsynlighet fører til skade for surrogatmoren - og/eller barnet?

I Norge er det ikke en selvfølge, i alle fall.

tzatziki1365380058

Jeg personlig hadde nok foretrukket å adoptere, men det er vel ikke noe verre å "kjøpe" seg et barn via surrogatmor enn andre måter hvor man "betaler for å få et barn" (unntatt tilfeller hvor man fysisk kjøper et barn selvsagt, f.eks menneskesmugling. Det er selvsagt IKKE ok!).

Ser du ikke forskjellen på at man lar barn som uansett er født få et hjem, i forhold til å "produsere" et barn med den eneste hensikt å oppgi det?

Og ser du ikke forskjellen på at de som adopterer betaler for de faktiske utgifter en adopsjon faktisk fører med seg, i forhold til at en kvinne får lønn for å bære fram et barn, igjen utelukkende for å gi det fra seg?

Jeg ser stor forskjell på de tilfellene der!

Gjest Valnøtt

Men Valnøtt, jeg presiserte jo at det jeg skrev _ikke_ var i relasjon til surrogatmødre som sådan, men en kommentar til det du skrev om nyfødte barn og dette med gjenkjennelse av biomor generelt. Og da svarte du egentlig ikke på det jeg skrev i det hele tatt.

Hei, beklager at jeg ikke svarte skikkelig :-)

Jeg føler at jeg ikke vet nok om temaet til å kunne si bastant at det _er_ skadelig for et barn å skilles fra biomor rett etter fødselen under forhold hvor alt ellers er lagt til rette for barnet på best mulig måte - og i hvilket omfang barnet isåfall skades.

Men jeg vet jo noe om betydningen av tidligtilknytning - det er jo en grunn til at naturen har utrustet oss med denne tilknytningsmekanismen, og jeg tenker at det da er lite ideelt å ødelegge den ved å ta mor og barn fra hverandre.

Men jeg tror bestemt at barn som får en god oppvekst er i utmerket stand til å komme over mye som i utgangspunktet kan være uheldig, og heldigvis ser det ut til at de fleste adoptivbarn klarer seg flott i verden.

Så... jeg vet ikke helt hvordan jeg skal konkludere. Det finnes helt sikkert barn der ute som ikke har klart seg så bra, og det finnes mange eksempler på tilknytningsskadde barn og voksne. Jeg tror at man skal forsøke å unngå å skade tilknytninger så godt det lar seg gjøre.

En digresjon om det der med tilknytning - visste du at de fleste kvinner som er på barselvisitt gjerne kommenterer at babyen ligner på sin far? Det er fordi man ubevisst studerer barnet og ser etter likheter med faren, dette er igjen fordi dette bidrar til å styrke farens tilknytningsprossess til barnet sitt. Jeg synes det er vakkert at naturen gjør oss emosjonelt hensynsfulle på en sånn fin måte :-)

Jeg vet ikke helt om dette ble noe bedre svar heller, men det er vel egentlig fordi jeg ikke føler meg helt kompetent til å gi helt saklige svar - jeg vet rett og slett ikke nok om det :-)

Du dyrker en slags morskapsmytologi her. La oss være enige i at homofile fedre ikke er verre foreldre enn en mann og en kvinne. Nå er jeg ikke homofil, men argumentet blir likevel det samme.

Jeg syns også det er et litt slitt argument at de som ikke får barn skal adoptere. Vi blir henvist videre, for å si det slik. Men snu det hele på hodet: hvorfor adopterte ikke du? Du visste at det var mange sultende ensomme barn der ute, men likevel valgte du å få barn. Hvorfor skal jeg måtte velge annerledes?

dette var et godt argument- jeg er helt enig, men har aldri klart å formulere det så godt.

Annonse

Det er jeg ikke sikker på om er en god ide. Kvinnen sitter med alle rettigheter her i Norge, og jeg vil egentlig ikke være en deltidspappa.

Ser for meg at dere blir deltidsforeldre begge to, med de ulemper og fordeler det medfører. Tror ikke lenger det er sånn at kvinner sitter med alle rettigheter. Men man kan jo selvfølgelig lage en kontrakt hvor man avtaler foreldresamarbeidet på forhånd.

Folk kan lage unger akkurat som det passer hver og især, det sier seg vel selv.

Men at det skal foregå i statlig regi er noe annet og jeg kan etter fattig evne bruke min demokratiske stemme til å ytre meg. Mot.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...