Gå til innhold

Leie av hus med hage

Anbefalte innlegg

Kjenner flere som har leid hus eller rekkehus i perioder, og så godt som alle leietakerne har klippet plenen og måkt snø, mens husier har stått for plenklipper og snømåker.

Som Mrxx sier, kan de visst ikke pålegge slikt, men det er vanlig at det avtales.

Jeg ville aldri leid ut huset mitt til noen som vegret seg fra å klippe plen eller måke, men det er nå så.

''Jeg ville aldri leid ut huset mitt til noen som vegret seg fra å klippe plen eller måke, men det er nå så.''

Enig!!

Noen bekjente jobber i utlandet en periode og leier ut huset i mellomtiden. Hadde blitt litt voldsomt dersom de måtte ta flyet hjem for å måke oppkjørselen slik at leieboeren kommer seg på matbutikken! ;-)

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

20

• løvinne71

9

• Lillemus

4

• morsan

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Siden min husvert ikke bor i England, så bor nok ikke jeg i deres hus som dere leier ut :)

Jeg tenkte heller ikke på synsing med dette innlegget, heller på norges lover for leietagere.. :)

Tror ikke du finner noe standardsvar på dette i Norges Lover.

Loven sier derimot at partene står temmelig fritt til å avtale seg imellom, etter hva som er mest hensiktsmessig i det aktuelle leieforholdet. Det er derfor KONTRAKTEN med huseier som er vesentlig for hvilken plikter eller krav som må oppfylles i et leieforhold.

De fastsatte lovene omhandler først og fremst partnernes plikter og rettigheter ved MISLIGHOLD av leiekontrakt, og hvilke prossesser leietager og/eller utleier skal følge i en konfliktsak.

Det er derfor kontrakten du har med huseier som er vesentlig for deg.

Hvis du leier hus med hage, burde kontrakten beskrive

står fritt til å avtale

Tror ikke du finner noe standardsvar på dette i Norges Lover.

Loven sier derimot at partene står temmelig fritt til å avtale seg imellom, etter hva som er mest hensiktsmessig i det aktuelle leieforholdet. Det er derfor KONTRAKTEN med huseier som er vesentlig for hvilken plikter eller krav som må oppfylles i et leieforhold.

De fastsatte lovene omhandler først og fremst partnernes plikter og rettigheter ved MISLIGHOLD av leiekontrakt, og hvilke prossesser leietager og/eller utleier skal følge i en konfliktsak.

Det er derfor kontrakten du har med huseier som er vesentlig for deg.

Hvis du leier hus med hage, burde kontrakten beskrive

står fritt til å avtale

Ooops.. sende visst innlegget litt for fort...

Siste setning skulle være:

Hvis du leier hus med hage, burde kontrakten din inneholde et punkt om hvilke ansvar du som leietager har for å vedlikeholde dette.

Om eieren ikke selv bor i huset, så vil det etter "skjønn" være naturlig at leietager tar ansvar for snømåking og plenklipping..

Annonse

Gjest Jippie meg her og jippie meg der

Ehh, huseier bor ikke i huset i det hele tatt? Altså, du leier ikke sokkelleilighet e.l? Og så forventer du at h*n skal komme å klippe plenen DU bruker? Hehe, h*n skal vel gjerne komme å vaske dritten etter deg også? Fader, noen folk er helt utrolig.

Ehh, huseier bor ikke i huset i det hele tatt? Altså, du leier ikke sokkelleilighet e.l? Og så forventer du at h*n skal komme å klippe plenen DU bruker? Hehe, h*n skal vel gjerne komme å vaske dritten etter deg også? Fader, noen folk er helt utrolig.

Du...huseier kan faktisk ikke pålegge leietager å klippe plenen og måke snø.

Gjest ChiengMai

''Jeg leier et hus med stor hage ( masse plenklipp ). Er det jeg som skal klippe plenen, holde plenklipper ol?''

Selvfølgelig er det du som skal klippe plenen! Og det er neppe noen selvfølge i at du ikke skal holde plenklipper selv.

''En annen ting. Nå må man jo ha boks fra Canaldigital el for å i det hele tatt kunne se tv. Er det jeg eller husvert som skal betale den, og eventuelle regninger til denne, så lenge jeg bare har Norgespakken, altså de billigste?''

Du, selvfølgelig!

''Man leier vel ikke ut et hus hvor det ikke er tilgang til å se tv liksom?''

Det står neppe noen steder at det skal følge med tilgang til å se TV når man leier ut et hus. Kommunale avgifter skal vel være innbakt, men ikke nødvendigvis TV. Samme gjelder nok for bredbånd og telefoni, det er dine utgifter.

''Er jeg litt sær, jeg?''

Kanskje mer tankeløs og uopplysn enn sær, kanskje?

Gjest ChiengMai

Nei, men kan huseier pålegges å gjøre det, eller kan den som leier huset selv bestemme at h*n vil bo i et villniss? Det er da en selvfølge at det er den som bor i huset som tar på seg stell av uteområdet selv om det ikke kan pålegges noen!

Gjest ChiengMai

Kjenner flere som har leid hus eller rekkehus i perioder, og så godt som alle leietakerne har klippet plenen og måkt snø, mens husier har stått for plenklipper og snømåker.

Som Mrxx sier, kan de visst ikke pålegge slikt, men det er vanlig at det avtales.

Jeg ville aldri leid ut huset mitt til noen som vegret seg fra å klippe plen eller måke, men det er nå så.

''Jeg ville aldri leid ut huset mitt til noen som vegret seg fra å klippe plen eller måke, men det er nå så.''

Det er jeg helt enig i!

Gjest ChiengMai

Da tenkte jeg ikke på synsing her, men på norges lover for leietagere..

Hverken du eller leietager er vernet av noen lov her. Og hadde jeg vært utleier hadde jeg nok passa på å få med i kontrakten at stell av hagen følger med huset, for det er nemlig fullt lovlig. Men selvsagt, vil du bo i et villniss har du sikkert full anledning til det. Men forfaller hagen mens du bor der pga vanstell har nok huseier krav mot deg når du flytter ettersom det ikke godtas mer enn normal slitasje, noe neppe en vanstelt hage kan sies å være.

Annonse

Å joda.

En huseier som leier ut hele huset sitt med hage, og ikke bor der selv, kan selvfølgelig velge å ha det som en klausul i leiekontrakten at leieboeren skal utføre nødvendigheter som snømåking og gressklipping!

Det sier seg selv at dette ofte er nødvendig av praktiske hensyn, hvis man f.eks leier ut huset sitt pga utenlands opphold.

Og det at man leier og ikke eier, fratar en ikke ansvaret for å holde "rimelig orden" på og rundt boligen.

En leietager som ikke vil ta ansvar for snømåking og gressklipping, bør vel ikke leie et hus med gårdsplass og plen?

Og tilsvarende bør heller ikke en huseier leie ut hus m / hage til en som ikke er innstillt på å gjøre det som trengs rundt et hus.

Det er huseieren som setter betingelsene rundt leieforholdet, og målet må være å finne en leieboer som er innstillt på å forholde seg til disse betingelsene.

Nei, men kan huseier pålegges å gjøre det, eller kan den som leier huset selv bestemme at h*n vil bo i et villniss? Det er da en selvfølge at det er den som bor i huset som tar på seg stell av uteområdet selv om det ikke kan pålegges noen!

Altså, huseier kan ikke pålegge leietager, så hvis leietager gir f... så må enten husier klippe selv eller la det vokse igjen.

Å joda.

En huseier som leier ut hele huset sitt med hage, og ikke bor der selv, kan selvfølgelig velge å ha det som en klausul i leiekontrakten at leieboeren skal utføre nødvendigheter som snømåking og gressklipping!

Det sier seg selv at dette ofte er nødvendig av praktiske hensyn, hvis man f.eks leier ut huset sitt pga utenlands opphold.

Og det at man leier og ikke eier, fratar en ikke ansvaret for å holde "rimelig orden" på og rundt boligen.

En leietager som ikke vil ta ansvar for snømåking og gressklipping, bør vel ikke leie et hus med gårdsplass og plen?

Og tilsvarende bør heller ikke en huseier leie ut hus m / hage til en som ikke er innstillt på å gjøre det som trengs rundt et hus.

Det er huseieren som setter betingelsene rundt leieforholdet, og målet må være å finne en leieboer som er innstillt på å forholde seg til disse betingelsene.

Det jeg sier, er jo akkurat det du sier. Men huseier kan ikke pålegge leietager dette, så får de ordne seg ut i fra det.

Det er fullt mulig og lovlig å inngå slike avtaler, men ikke å pålegge leietager det.

Det jeg sier, er jo akkurat det du sier. Men huseier kan ikke pålegge leietager dette, så får de ordne seg ut i fra det.

Det er fullt mulig og lovlig å inngå slike avtaler, men ikke å pålegge leietager det.

Hvis man har dette med som en klausul i en leiekontrakt, som begge parter har skrevet under, så er jo leietager PÅLAGT å følge kontrakten.

Så jeg skjønner ikke helt hvordan du skiller begrepene her...

Hvis man har dette med som en klausul i en leiekontrakt, som begge parter har skrevet under, så er jo leietager PÅLAGT å følge kontrakten.

Så jeg skjønner ikke helt hvordan du skiller begrepene her...

Leietager har kun plikt til å vedlikeholde det som er innenfor husets 4 vegger, bortsett fra vanlig slitasje.

Det som er utenfor har huseier ansvaret for. Det igjen betyr at det kan inngås en avtale med leietager om at det måkes snø og klippes plen, men hvis leietager nekter så må huseier løse dette på en annen måte.

Med andre ord kan leietager bestemme selv om de vil gjøre dette eller ikke. Det er forskjellen.

Gjest ChiengMai

Leietager har kun plikt til å vedlikeholde det som er innenfor husets 4 vegger, bortsett fra vanlig slitasje.

Det som er utenfor har huseier ansvaret for. Det igjen betyr at det kan inngås en avtale med leietager om at det måkes snø og klippes plen, men hvis leietager nekter så må huseier løse dette på en annen måte.

Med andre ord kan leietager bestemme selv om de vil gjøre dette eller ikke. Det er forskjellen.

''hvis leietager nekter så må huseier løse dette på en annen måte.''

Er du 100% sikker på dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...