Lisabeth Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Noen som orker å skrive ned tanker rundt temaet skolestruktur? (Det dreier seg om barneskolen). Hva er bra med en liten skole? Hva er bra med en stor skole? Når blir en skole for stor? Når blir en skole for liten? Hvor lang er skoleveien når den er "for lang" (tenker på reisetid med buss)? Hvilke konsekvenser får det for lokalmiljøet når en skole blir nedlagt? Dersom noen har løse tanker rundt dette, blir jeg kjempeglad. Trenger ikke være så voldsomt velbegrunnet, dette er mer på idemyldringsstadiet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Vi har akkurat flyttet fra en liten skole (ca. 40 elever pr. trinn) til en større skole (ca. 80 elever pr trinn), og jeg har bare positive erfaringer. På den lille skolen var SFO bedre, men skolen var veldig åpen, slik at de ulike trinnene forstyrret hverandre litt. På den store skolen har barna flere å velge i mellom og de har fått mange venner. De er ikke sammen med noen bare fordi de går i samme klasse, men finner venner med like interesser. Vi er veldig fornøyde med lærerne der, men det er litt vanskeligere med SFO. Med så mange unger er det vanskelig for dem å holde oversikten over familier. Tidligere hadde vi kort skoleveg (5 minutter å gå), nå bruker ungene 30-45 minutter. De har mulighet for å reise kollektivt og gjør det når været er for ille, eller når de har mye som skal være med. Den lange gåturen hjem virker veldig sosial. De er flere som går sammen, og de prater og koser seg. Jeg angrer ikke på at vi byttet skole, men innrømmer at jeg var skeptisk til både størrelsen og avstanden på forhånd. Vi byttet skole pga. flytting. Jeg tror det er best at ungene går på samme skole som de i nabolaget. Dette fordi det sosiale nettverket etter skoletid forsvinner om de bor langt unna kompisene. Steinerskole eller andre private skoler ville jeg ikke brukt uten at det var en god grunn til det (mobbing, lærevansker, spesielle interesser) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Vi har akkurat flyttet fra en liten skole (ca. 40 elever pr. trinn) til en større skole (ca. 80 elever pr trinn), og jeg har bare positive erfaringer. På den lille skolen var SFO bedre, men skolen var veldig åpen, slik at de ulike trinnene forstyrret hverandre litt. På den store skolen har barna flere å velge i mellom og de har fått mange venner. De er ikke sammen med noen bare fordi de går i samme klasse, men finner venner med like interesser. Vi er veldig fornøyde med lærerne der, men det er litt vanskeligere med SFO. Med så mange unger er det vanskelig for dem å holde oversikten over familier. Tidligere hadde vi kort skoleveg (5 minutter å gå), nå bruker ungene 30-45 minutter. De har mulighet for å reise kollektivt og gjør det når været er for ille, eller når de har mye som skal være med. Den lange gåturen hjem virker veldig sosial. De er flere som går sammen, og de prater og koser seg. Jeg angrer ikke på at vi byttet skole, men innrømmer at jeg var skeptisk til både størrelsen og avstanden på forhånd. Vi byttet skole pga. flytting. Jeg tror det er best at ungene går på samme skole som de i nabolaget. Dette fordi det sosiale nettverket etter skoletid forsvinner om de bor langt unna kompisene. Steinerskole eller andre private skoler ville jeg ikke brukt uten at det var en god grunn til det (mobbing, lærevansker, spesielle interesser) Tusen takk for fyldig svar :-) Med 80 elever på trinnet, er de da sammen kun trinnvis i friminutt, aktivitetsdager el, deles i de i 1.-4. og 5.-7. eller hvordan organiserer man det? Det samme med "fritidsarrangement" (sosiale aktiviteter på fritiden); har dere det for hele trinnet, gruppevis, ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg har mine barn på små skoler, sammenliknet med det jeg leser om her. Og vi er veldig godt fornøyd. Jeg tror ikke det er en naturlov som sier at man nødvendigvis må falle utenfor selv om miljøet er lite. På andreklassingens skole er det ca 20 elever på trinnet, og jeg syns det er akkurat passe :-). Klassene (jeg er så gammeldags at jeg fortsatt kaller det det) blir oversiktlige og lærerne er flinke til å se hver enkelt elev og differensiere undervisningen. SFO er liten og oversiktlig. Alle lærerne på skolen kjenner alle elevene med navn, og vet også hvilke foreldre som hører til hvilke barn. Faglig sett er skolen veldig bra, og det er det aller viktigste for meg. Likevel tror jeg ikke at det nødvendigvis er slik at små skoler er bedre enn store fordi de er små. Eller at store skoler er bedre fordi de er store. Jeg tror at elever kan ha det akkurat like bra i en stor skole med flere hundre elever, som på en liten skole med langt under 100. Jeg tror det er helt andre ting som avgjør om skolen er bra, enn hvor mange elever det går der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hva er bra med en liten skole? At det er oversiktlig. Alle barna kjenner hverandre til en viss grad, i alle fall vet de av hverandre av utseende. Lærerene kjenner til alle elevene, og elevene kjenner til alle de voksne som jobber der. Det er lettere å få til fellesarrangementer som gjør at elevmassen blir mer enhetlig på tvers av klassetrinn. Hva er bra med en stor skole? At det er mange barn å ta av når man skal finne seg venner. Når blir en skole for stor? Jeg føler at barneskoler med over 200-250 elever blir for stort. Når blir en skole for liten? Synes ikke det bør være særlig færre enn ca 100. Hvor lang er skoleveien når den er "for lang" (tenker på reisetid med buss)? Jeg synes 15-20 minutter på buss bør være max på barneskolen. Hvilke konsekvenser får det for lokalmiljøet når en skole blir nedlagt? At barna må ut av lokalmiljøet for å komme på skole. Økonomisk blir det ganske dyrt med skoleskyss. Lange dager for barna. Større skolemiljø, noe jeg mener ikke behøver å være gunstig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg har mine barn på små skoler, sammenliknet med det jeg leser om her. Og vi er veldig godt fornøyd. Jeg tror ikke det er en naturlov som sier at man nødvendigvis må falle utenfor selv om miljøet er lite. På andreklassingens skole er det ca 20 elever på trinnet, og jeg syns det er akkurat passe :-). Klassene (jeg er så gammeldags at jeg fortsatt kaller det det) blir oversiktlige og lærerne er flinke til å se hver enkelt elev og differensiere undervisningen. SFO er liten og oversiktlig. Alle lærerne på skolen kjenner alle elevene med navn, og vet også hvilke foreldre som hører til hvilke barn. Faglig sett er skolen veldig bra, og det er det aller viktigste for meg. Likevel tror jeg ikke at det nødvendigvis er slik at små skoler er bedre enn store fordi de er små. Eller at store skoler er bedre fordi de er store. Jeg tror at elever kan ha det akkurat like bra i en stor skole med flere hundre elever, som på en liten skole med langt under 100. Jeg tror det er helt andre ting som avgjør om skolen er bra, enn hvor mange elever det går der. Tusen takk for svar :-) *noterer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Hva er bra med en liten skole? At det er oversiktlig. Alle barna kjenner hverandre til en viss grad, i alle fall vet de av hverandre av utseende. Lærerene kjenner til alle elevene, og elevene kjenner til alle de voksne som jobber der. Det er lettere å få til fellesarrangementer som gjør at elevmassen blir mer enhetlig på tvers av klassetrinn. Hva er bra med en stor skole? At det er mange barn å ta av når man skal finne seg venner. Når blir en skole for stor? Jeg føler at barneskoler med over 200-250 elever blir for stort. Når blir en skole for liten? Synes ikke det bør være særlig færre enn ca 100. Hvor lang er skoleveien når den er "for lang" (tenker på reisetid med buss)? Jeg synes 15-20 minutter på buss bør være max på barneskolen. Hvilke konsekvenser får det for lokalmiljøet når en skole blir nedlagt? At barna må ut av lokalmiljøet for å komme på skole. Økonomisk blir det ganske dyrt med skoleskyss. Lange dager for barna. Større skolemiljø, noe jeg mener ikke behøver å være gunstig. Takk for svar :-) *tenker og noterer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg gikk selv på skole med 70 elever, og hatet det! For lite miljøm, ble lett uglesett, alle som var lærerbarn, prestebarn, legebarn i bygda ble utstøtt (tystere, prektige, sosser....), og hadde man andre interesser en de som var gjengs (sport, sport og atter sport) fallt man helt utenfor. Barna mine går på skole med 380 elever, og det synes jeg er flott! Oversiktlig nok, men stort nok til at man finner folk av alle slag, og alle har mulighet til å finne venner, mindre gjennomsiktig, og det finnes gjerne flere lærerbarn, prestebarn, legebarn å ta av.....eller i alle fall flere barn med samme type bakgrunn, om ikke helt lik. Jeg ville ALDRI latt barna mine gå på skole med mindre enn 150 elever. Nå skal det sies at skolen vår er usedvanlig veldrevet. Men hadde barna på skole med rundt 600 elever tidligere, og det var også mye bedre enn den lille skolen jeg gikk på. Men - en skole er et viktig samlingspunkt for et lokalmiljø. Min lille hjemskole ble nedlagt for noen år siden, og bygdemiljøet er blitt mer utradert. Ikke at jeg er sikker på at det gjør så mye, men det er litt synd at ungene må kjøres til absolutt alt av ettermiddagsaktiviteter som før foregikk på nær-skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Tusen takk for fyldig svar :-) Med 80 elever på trinnet, er de da sammen kun trinnvis i friminutt, aktivitetsdager el, deles i de i 1.-4. og 5.-7. eller hvordan organiserer man det? Det samme med "fritidsarrangement" (sosiale aktiviteter på fritiden); har dere det for hele trinnet, gruppevis, ? Hvordan de gjør det i friminuttene vet jeg faktisk ikke, men det skal jeg sjekke med barna. Trinnet er delt inn i 4 (A, B, C, D) og A og B har mye samarbeid og deler lokale, mens C og D er på den andre enden av trinnlokalet, skilt med vegger/hyller. Trinn 1 er mye mere avdelt enn de større. Der er hver gruppe i en egen "bås". På aktivitetsdager gjør de litt forskjellig. Noen ganger 1-4, noen ganger bare ett trinn, noen ganger bare en eller to grupper. Nå har de hatt svømming og da har det vært en gruppe (20 elever) om gangen. Foreldremøter starter gjerne med trinnet samlet i amfiet, før man deler seg i AB/CD. Du skulle sett det luciaopptoget på juleavslutningen med 80 andreklassinger med levende lys:-)) Mange hadde levende lys for første gang, og de hadde mange bøtter vann der, men det ble ikke bruk for noen. Etterpå hadde vi koldtbord der alle hadde tatt med noe spesielt fra sitt land (mange som har en forelder fra utlandet, noen er adopterte). Det var skikkelig stilig :-)) Skolen vår er helt ny og hadde innflytting i 2007, så det er klart vi er fornøyde. Det er amfi både ute og inne, så mulighetene er mange. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg gikk selv på skole med 70 elever, og hatet det! For lite miljøm, ble lett uglesett, alle som var lærerbarn, prestebarn, legebarn i bygda ble utstøtt (tystere, prektige, sosser....), og hadde man andre interesser en de som var gjengs (sport, sport og atter sport) fallt man helt utenfor. Barna mine går på skole med 380 elever, og det synes jeg er flott! Oversiktlig nok, men stort nok til at man finner folk av alle slag, og alle har mulighet til å finne venner, mindre gjennomsiktig, og det finnes gjerne flere lærerbarn, prestebarn, legebarn å ta av.....eller i alle fall flere barn med samme type bakgrunn, om ikke helt lik. Jeg ville ALDRI latt barna mine gå på skole med mindre enn 150 elever. Nå skal det sies at skolen vår er usedvanlig veldrevet. Men hadde barna på skole med rundt 600 elever tidligere, og det var også mye bedre enn den lille skolen jeg gikk på. Men - en skole er et viktig samlingspunkt for et lokalmiljø. Min lille hjemskole ble nedlagt for noen år siden, og bygdemiljøet er blitt mer utradert. Ikke at jeg er sikker på at det gjør så mye, men det er litt synd at ungene må kjøres til absolutt alt av ettermiddagsaktiviteter som før foregikk på nær-skolen. Tusen takk for svar. Jeg noterer argumenter for og imot, og det er supert å høre om erfaringer av ulikt slag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg tror det er vanskelig å si noe generelt om hva som er best av liten og stor skole. Blant annet vil det avhenge av barnas personlighet. Jeg har f.eks. en gutt som er en litt "einstøing"-type og som ikke finner tonen med hvem som helst. For han kunne det vært uheldig å gå på en liten skole fordi han har mindre sjanse for å møte en likesinnet å bli venn med. Hvis barnet er utrygt eller veldig sjenert kan det derimot være en fordel med en liten skole og mer oversiktlige omgivelser. Våre barn går på en skole med ca. 350 elever og 40 på hvert trinn. Det synes jeg er en veldig passe størrelse. Barna har mange å velge mellom, de voksne på skolen får et relativt stort faglig miljø, og det er ikke større enn at vi kjenner de fleste på trinnet og skolen. På små steder er skolen ofte basen for aktiviteter og en sosial arena. Det er i skolearrangementer at vi blir kjent med de andre foreldrene og barna, og dette forsvinner jo når skolen blir nedlagt, særlig hvis barna da må reise langt av gårde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg tror det er vanskelig å si noe generelt om hva som er best av liten og stor skole. Blant annet vil det avhenge av barnas personlighet. Jeg har f.eks. en gutt som er en litt "einstøing"-type og som ikke finner tonen med hvem som helst. For han kunne det vært uheldig å gå på en liten skole fordi han har mindre sjanse for å møte en likesinnet å bli venn med. Hvis barnet er utrygt eller veldig sjenert kan det derimot være en fordel med en liten skole og mer oversiktlige omgivelser. Våre barn går på en skole med ca. 350 elever og 40 på hvert trinn. Det synes jeg er en veldig passe størrelse. Barna har mange å velge mellom, de voksne på skolen får et relativt stort faglig miljø, og det er ikke større enn at vi kjenner de fleste på trinnet og skolen. På små steder er skolen ofte basen for aktiviteter og en sosial arena. Det er i skolearrangementer at vi blir kjent med de andre foreldrene og barna, og dette forsvinner jo når skolen blir nedlagt, særlig hvis barna da må reise langt av gårde. Takk for innspill. Jeg er enig med deg i at trinn med 40 elever er en god størrelse for en barneskole. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.