Gå til innhold

Biopsi av lever

Anbefalte innlegg

Gjest centrio76

Hei! Har tatt regelmessige blodprøver av lever etter at det ble funnet forhøyet leververdier.Legen min trodde det kunne være fra noen røykeavvenningstabeletter(champix) jeg har tatt,etter som verdiene har sunket etter jeg sluttet med de. Tok også ultralyd,hvor de ikke fant noe. På siste prøven jeg tok hadde jeg fått litt stigning igjen av leververdiene.Nå har legen henvist meg til å ta vevsprøve av lever. Dette er en prøve jeg er redd for å ta.Noen sier det er fryktlig smertefult og noen sier det ikker er så gale. Er redd for at det skal være veldigt vondt.Kan du svare meg på dette? Er redd for at jeg ike skal tørre å møte opp.Tenker på dette hele tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308608-biopsi-av-lever/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette går så bra!!!

Du kommer inn, får lokalbedøvelse og så tar de prøven. Det gjøres ved at en tynn nål (ikke særlig tykkere enn en helt vanlig sprøyte, og noe lenger) føres inn i leveren. Den lange, tynne leverbiten som blir sittende inni nåla (den er som sagt hul, som en sprøyte) dras med ut igjen og utgjør prøven. Din viktigste oppgave under inngrepet er å sitte dørgende stille, og det hele er unnagjort før du vet ordet av det. Nåla etterlater seg en liten prikk av et sår, på størrelse med et knappenålshode.

Det verste med å ta biopsi er faktisk at du må ligge helt i ro noen timer (4-6 timer, husker ikke helt) etterpå, pga. litt økt blødningsrisiko fra leveren. Med andre ord: Ta med deg en god bok, så du slipper å kjede deg ihjel i mellomtiden ;-)

Dette går bra, kjære deg - masse lykke til! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308608-biopsi-av-lever/#findComment-2513051
Del på andre sider

Gjest Centrio76

Dette går så bra!!!

Du kommer inn, får lokalbedøvelse og så tar de prøven. Det gjøres ved at en tynn nål (ikke særlig tykkere enn en helt vanlig sprøyte, og noe lenger) føres inn i leveren. Den lange, tynne leverbiten som blir sittende inni nåla (den er som sagt hul, som en sprøyte) dras med ut igjen og utgjør prøven. Din viktigste oppgave under inngrepet er å sitte dørgende stille, og det hele er unnagjort før du vet ordet av det. Nåla etterlater seg en liten prikk av et sår, på størrelse med et knappenålshode.

Det verste med å ta biopsi er faktisk at du må ligge helt i ro noen timer (4-6 timer, husker ikke helt) etterpå, pga. litt økt blødningsrisiko fra leveren. Med andre ord: Ta med deg en god bok, så du slipper å kjede deg ihjel i mellomtiden ;-)

Dette går bra, kjære deg - masse lykke til! :o)

Tusen takk for svar! Føler meg mye bedre nå!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308608-biopsi-av-lever/#findComment-2513060
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Tusen takk for svar! Føler meg mye bedre nå!

Jeg er enig i at det ikke er noe å grue seg til. Bare vær klar over at det også gjør vondt "innvendig" i det prøven tas, ikke bare ute i huden der du bedøves.

Det visste ikke jeg, så jeg skvatt skikkelig. Men det er ikke så vondt at det er noe å grue seg til, bare greit å være klar over. Og det går fort over.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308608-biopsi-av-lever/#findComment-2513131
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...