Gå til innhold

IgA-mangel

Gjest kunnskapstørst 19

Anbefalte innlegg

Gjest kunnskapstørst 19

Hei, Jeg er en 19 år gammel jente som har vært mye plaget med luftveisinfeksjoner. På grunn av dette bestemte jeg meg for å ta en grundig undersøkelse av immunforsvaret/blodprøver. Denne undersøkelsen viste at jeg ikke har antistoffet IgA, noe som legen fortalte meg er en arvelig tilstand. Legen min fortalte meg at jeg kunne innta disse antistoffene gjennom råmelk. I ettertid har jeg lett mye etter råmelk, men funnet svært lite (utenom Curamed råmelkstabletter). Det jeg lurer på er derfor: 1. Er hoppemelk råmelk, og har det disse antistoffene i seg? 2. Har du noen andre råmelksprodukter du anbefaler med disse antistoffene, og hvor kan jeg i så fall få tak i disse? 3. Har du noen andre råd eller synspunkter angående denne diagnosen? På forhånd takk Mvh Jente 19

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308711-iga-mangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

IgA mangel er som du ganske riktig sier en arvelig tilstand. IgA-mangel er ikke sjelden; én av

500-700 i befolkningen mangler IgA. De færreste som mangler IgA har symptomer i form av økt

tendens til luftveisinfeksjoner eller infeksjoner itarmkanalen. Noen få kan ha symptomer og forekomsten av autoimmune sykdommer som for eksempel cøliaki, autoimmun struma, lupus, Raynauds fenomen med «likfingre» og leddgikt kan opptre hyppigere enn normalt ved IgA-mangel, . Som regel har ikke IgA mangel noen betydning og blir oftest oppdaget helt tilfeldig. Hos den som har IgA mangel vil et annet av antistoffene "overta" funksjonen til IgA som et viktig antistoff på slimhinnene.

Råmelk er den første melken som produseres etter fødselen hos alle pattedyr. Den er spesielt næringsrik og man er mer og mer oppmerksom på at det er viktig at den nyfødte, enten det er kalv eller menneske, får i seg råmelk. Hoppemelk er melk fra hopper og er ikke råmelk annet enn like etter fødselen av en fole.

Det er uhyre sjelden at isolert IgA mangel er årsak til infeksjonstendens, men kan altså forekomme. Det viktige ved infeksjonstendens er å leve så sunt som mulig, spise normalt og ikke røyke. IgA mangelen har mest sannsynlig minimal eller ingen betydning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308711-iga-mangel/#findComment-2514290
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...