Tusseluss Skrevet 1. juli 2001 Del Skrevet 1. juli 2001 Hei! Jeg er nå gravid med mitt andre barn i uke 27. Hadde en litt for tøff avslutning på min første fødsel og er nå engstelig for at neste skal bli likedan. Jeg var 46 kilo og 167 cm da jeg ble gravid første gang og det samme nå. Altså ingen tungvekter. Har alltid hatt litt guttefasong, dvs smale hofter. Gutten min som ble født i '99, veide 4020 gram og var 54 cm, atså ganske så stor i forhold til mine egne mål =) Han satt fast både med hode og skuldrene og måtte presses ut av en mannlig doktor (den kvinnelige barnepleieren var ikke sterk nok), mens jordmor dro med vakuum. Hadde pressrier i over en time. Ble både klippet og revna ganske mye og hadde skikkelig vondt i 7 uker etterpå. Jeg er veldig sikker på min termin som er 6. okt. selv om UL-terminen viste 12.okt. Er derfor blitt lovet en UL før MIN termin for å se an hvor stor nestemann vil bli. Statistisk sett er jo sjansene der for at dette barnet kan bli større. Jeg skal ikke på død å liv ha keisersnitt, men jeg vil ikke føde normalt for enhver pris heller. Hvor mye har jeg å si hvis det viser seg at nestemann ser ut til å bli større, men at de likevel anbefaler vanlig fødsel fordi 1. mann "har bana vei"? De sjekker vel kanskje samtidig størrelsen på bekkenet på den ultralyden? Når ville dere hatt ultralyden hvis vi går ut i fra at terminen er den 6. okt.? Må innrømme at jeg gruer meg en god del til fødselen, selv om omvisningen på fødeavdelingen vi hadde i forbindelse med svangerskapskurset hadde en positiv virkning. Har liksom skjøvet den delen av svangerskapet langt langt foran meg.... På forhånd tusen takk for svar =) Med vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30894-stort-barn-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
julibaby Skrevet 2. juli 2001 Del Skrevet 2. juli 2001 Hei Tusseluss! Selv er jeg førstegangsgravid med termin nå i juli. Slik jeg har forstått det, får kvinner under 1,55 automatisk målt bekkenet sitt. (Jeg er 1,58, og fikk ikke det) Dette gjøres ved et røntgenbilde. Problemet er at et slikt røntgenbilde KAN (i sjeldne tilfeller) gi stråling til barnet som ikke er helt bra.. Med meg har legene vært skeptiske til å ta røntgnebilde (pga stråling), men de har likevel sagt at det er opp til meg. Hadde en UL i uke 36 som viste at barnet kunne bli 4,5kg, iallfall ikke under 4kg.. Men så fikk jeg ny UL 2 uker senere, og den viste at barnet kan bli 4kg, men sannsynnligvis en plass mellom 3,7 og 4. (dvs ikke keisersnitt på meg:) ) Så en slik undersøkelse bør tas i slutten av graviditeten, da er det lettest å annslå vekten til barnet(selv om det alltid er 0,5kg slingringsmonn). Men, på den andre side kan jo ikke et røntgenbilde fortelle noe om fødselsforløpet, som kan være like avgjørende som størrelsen på barnet. Men, jeg synes du skal ta dette opp med din lege eller jordmor, forklare situasjonen, så får du sikkert en UL. Og hvis dette barnet viser deg å være større enn ditt første, er jo sjansene for et keisersnitt større enn hvis barnet er mindre... Ved tøffe fødsler pga smalt bekken, trodde jeg at det ble foretatt måling av bekkenet etter fødselen (slik at de har papirer på dette til neste graviditet), du fikk altså ikke det? Håper du ble noe klokere nå.. Lykke til! klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30894-stort-barn-keisersnitt/#findComment-122760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 Jeg skjønner at du hadde en tøff opplevelse første gang du fødte, og har liten lyst til å oppleve det samme neste gang. Det er ikke så lett å anta barnets vekt på ultralyd sent i svangerskapet. I praksis er det lett å ta feil 500 gram i begge retninger. Ei heller kan man si noe om bekkenets mål på ultralyd. Her må man ta røntgen og siden du er gravid, gjør man det nødig. I.o.m. at du faktisk fikk ut barnet ditt, er det ingen stor grunn til å tro at du har et for smalt bekken. Hadde du hatt det, ville barnet sittet bom fast. De indre målene i bekkenet blir ikke større uansett hvor mye man haler og drar og dytter i ungen. Jeg vil nok anta at du fikk svake rier på slutten, og det er svært vanlig ved en langvarig fødsel. De aller fleste førstegangsfødende, som opplever et langvarig forløp som ender med vakum, klipping osv., vil ikke oppleve dette igjen. Det er mye i den teorien om at førstemann brøyter vei for de neste. Du kan med stor sansynlighet regne med at det går raskere neste gang, og dermed vil også riene være mer effektive så barnet kommer ut uten særlig hjelp. Det er vanlig, når man har en forhistorie som du har, å være litt ekstra på vakt under neste fødsel. Skulle det være tegn på at barnet har "satt seg fast", griper man inn uten å vente for lenge. Alt dette synes jeg du imidlertid skal ta opp med din lege. Når det gjelder ultralyd, er det ikke uvanlig at man gir enkelte kvinner et tilbud om en ekstra undersøkelse rundt uke 32, men dette varierer fra sykehus til sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30894-stort-barn-keisersnitt/#findComment-122966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.