Gå til innhold

Kraftig svetting, irritasjon og vond lukt fra armhulene!

Anbefalte innlegg

Gjest Trikken

Da jeg var tennåring var jeg veldig plaget av enormt mye svetting fra armhulene. Jeg måtte av og til ha med meg ekstra skjorte, fordi jeg var våt av svette. Jeg svettet gjennom gensere på et par timer. I senere år har svettingen roet seg litt, men jeg plages nå med sår og irritert hud i armhulene. Det oppstår veldig vond kroppslukt, huden er tydelig rødflammet og brenner som ild. Når det er på det verste, har jeg måtte kutte ut deodorant en hel uke, før det har roet seg ned. Jeg har også opplevd at det har blitt så irritert i armhulene, at hud har løsnet av når jeg har vasket meg. Akkurat som om jeg "skifter skinn" under armene. Og da svir det også. Denne vonde kroppslukten har vært så intens, at jeg har måttet kaste gensere og skjorter fordi lukten sitter i. Jeg vet at jeg ikke tåler deodoranter med alkohol. Det ble jeg smertefullt oppmerksom på da mine foreldre kom hjem med en dyr deodorant kjøpt på Tax-Free. Nå tåler jeg tydeligvis ikke deodoranter uten alkohol heller, verken de som er kjøpt i butikk eller de som er kjøpt på apotek (Cosmica). De deodorantene uten alkohol, klør i armhulene og da blir det straks irritasjon. De med alkohol, brenner så kraftig at jeg må vaske det av igjen med en gang. De er helt umulig å bruke. Er dette eksem, eller allergi? Hva kan jeg gjøre for å bli bedre/frisk. Dette er blitt ekstremt plagsomt.

Fortsetter under...

Oppsøk lege både i forbindelse med lukten og den voldsomme svettingen - og hudprobleme?

Prøvd Aluminiumklorid?

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=328110

''Prøvd Aluminiumklorid?''

Huff stakkars - har allerede sår og irritert hud under armene, og skal i tillegg ha på dette h****es remediet! :-)

For all del, det funker som bare det, men dæven så vondt selv når man har frisk og hel hud i utgangspunket! Jaja, man skal lide for skjønnheten!

Gjest sjøstjerna

Eksem?

Jeg tåler heller ingen deodorant. Begynner klø, og det dukker opp rødflammet kløende "flekk" som fort kan begynne å lukte.. Har lett for å få eksem og har tolket det som eksem, og løst det vasking med middel med lav pH og smurt på litt hydrokortison. Det virker godt.

Får eksem uten deodorantbruk fra tid til annen også. Igjen løses det lett med hydrokortison. (1-2 dager, så er mørkrød flekk blitt lyse-lyserød...og så blir den borte)

Huff stakkars - har allerede sår og irritert hud under armene, og skal i tillegg ha på dette h****es remediet! :-)

For all del, det funker som bare det, men dæven så vondt selv når man har frisk og hel hud i utgangspunket! Jaja, man skal lide for skjønnheten!

Dersom det gjør vondt/svir når du har på aluminiumklorid, da har du hatt for mye på! Er ikke meningen at du skal bruke MYE på en gang. Her må du prøve deg frem. :)

Annonse

Dersom det gjør vondt/svir når du har på aluminiumklorid, da har du hatt for mye på! Er ikke meningen at du skal bruke MYE på en gang. Her må du prøve deg frem. :)

Jeg har brukt aluminiumsklorid i så mange år at jeg vet akkurat hvordan jeg skal gjøre det. Jeg overlever litt sviing og smerter, så lenge jeg nlir knusktørr under armene:-)

Hehe ja det er nok best å la huden gro først, men kan hende armhulene reagerer på parfymen og andre stoffer i deodorant som ikke er i a-klorid.

Satish Arora, allmennlege

Jeg forstår at du er frustrert over din situasjon. Jeg vurderer det som mest sannsynlig at din reaksjon mot de fleste deodranter skyldes sensitiv hud og det kan være en eller flere innholdsstoffer som du reagerer mot -feks parfyme, konserveringsmidler eller fargestoffer. Du forteller at du har prøvd flere deodranter - inkludert de som selges på apoteket som Cosmica. Det finnes også andre deodranter som selges kun på apotek som feks Stop 24 som ikke inneholder parfyme, konserveringsmidler og fargestoffer. Dersom dette ikke hjelper eller du skulle også reagere mot disse produkter er det lurt å ta en tur til fastlegen da det finnes også "deodranter" på resept som bør kunne hjelpe dine symptomer. Som siste utvei finnes det også laserbehandling mot kraftig svetting som kan vurderes dersom ingenting annet skulle hjelpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...