Gå til innhold

Kjenner ikke livmorhalsen lenger...

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har hatt en del sterke kynnere -eller modningsrier, vil jeg heller kalle det, da de arter seg mer som kraftige menssmerter.

Jeg har vært vant til å kjenne litt etter innimellom, og hadde for et par dager siden en livmortapp på ca. 1,5 - 2 cm., myk og med ca. 1 cm. åpning.

Nå kjenner jeg ikke livmortappen i det hele tatt, alt vevet i skjeden er mykt og "svampete", og hodet til babyen er godt festet og har vært det i en drøy uke. Jeg kan godt kjenne hodet dypt i skjeden.

Dette er min tredje fødsel, og den forrige startet uten rier, 5 cm. åpning, og høy vannavgang. (3 dager) Fødselen tok kun 3 timer og 5 min. etter at resten av vannet ble tatt.

Vi bor langt unna sykehuset; bør jeg få sjekket åpning/modning på neste kontroll som er på Tirsdag?

I og med at jeg hadde så rask fødsel sist, er jeg litt redd for å ikke rekke frem i tide...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30910-kjenner-ikke-livmorhalsen-lenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det høres ut som om du er blitt dreven i å kjenne på livmorhalsen og vurdere modning av den. Når du nå ikke kjenner noen livmorhals lenger, er det sansynlig at den er utslettet og at det er mormunnen du kjenner som en liten åpning foran barnets hode, evt. litt lenger bak enn sentrum. Hvis du bor langt unna sykehuset og er redd for å føde raskt, synes jeg du skal spørre om en ekstra sjekk ved neste kontroll. Du sier ikke hvor langt du har kommet, og det har stor betydning. Er du langt unna termin, synes jeg du skal kontakte lege/jordmor og fortelle hva du har funnet. Lykke til,

Gjest (Anonymous)

Det høres ut som om du er blitt dreven i å kjenne på livmorhalsen og vurdere modning av den. Når du nå ikke kjenner noen livmorhals lenger, er det sansynlig at den er utslettet og at det er mormunnen du kjenner som en liten åpning foran barnets hode, evt. litt lenger bak enn sentrum. Hvis du bor langt unna sykehuset og er redd for å føde raskt, synes jeg du skal spørre om en ekstra sjekk ved neste kontroll. Du sier ikke hvor langt du har kommet, og det har stor betydning. Er du langt unna termin, synes jeg du skal kontakte lege/jordmor og fortelle hva du har funnet. Lykke til,

Jeg er 38 uker, og jeg hadde rett; livmorhalsen er totalt utslettet, det er nesten 2 cm. åpning, jordmor kunne ta rett på hodet til den lille (fostersekk m/vann imellom), og alt ser ut til å være klart for fødsel...

Så nå er det bare å vente, jeg tror jeg utsetter den planlagte handleturen i byen denne uken...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...