johnewal Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hei. jeg har spurt mange om mitt problem samt at jeg har vert hos legen men ingen kan si meg hva det er jeg reagerer på. Jeg har hatt mitt utslett i ca 6 uker det hvar da min samboer oppdaget det på ryggen. utslettet ser ut som runde ringer som har en liten åpning og er litt hoven og er normal hud farge inni. Jeg får dem bare når jeg sover om natta. Tidligere fikk jeg dem bare på ryggen men nå begyner jeg å få dem over hele kroppen men ikke i ansiktet enda. Har begynt å få dem på halsen. Det som er rart er at utover dagen så begyner hevelsen å gå ned igjen og utslette er nesten borte når det er kveld men så er de tilbake neste morgen men på nye plasser. Det som jeg ikke har sagt at jeg har prøvd å sove hos andre samt at jeg har prøvd å ligge uten seng klær for å se om der kan vere noe i sengene som er årsaken til mitt problem men utslette har ikke noen forandringer på at jeg forandrer på kost og leve måte. Har vert hos legen å tatt alergiprøver men har ikke fått svar på dem enda. Håper på svar på mitt problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309131-hud-utslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hei ! Du beskriver et flyktig utslett som kommer og går , men mest om natten. Det står ikke noe om kløe. Det som kommer nærmest er "elveblest" , som er varierende / flyktig og kan forekomme i perioder med røde hevete områder forskjellige steder på kroppen. Utslettet skyldes først og fremst frigjøring av et stoff som heter histamin fra noen bestemte celler, "mastceller" i huden. Slik frigjøring kan forekomme i forbindelse med allergi, men også ellers uten at vi vet årsaken. Hvis utslettet stadig gjentar seg over lengre tid, kalles det "kronisk elveblest" og sjansen for å finne en allergisk utløsende årsak er veldig liten. I tråd med dette er også gjerne alle allergiprøver negative. Noen ganger kan stressfaktorer være utløsende andre ganger en banal luftveisinfeksjon. Antihistaminer som Zyrtec kan hjelpe, men bare symptomdempende. Tendensen til utbrudd gir seg gjerne i løpet av uker til mnd. Ikke sikkert du får noe mer utfyllende svar , men er du heldig, gir det seg spontant om ikke sålenge. Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/309131-hud-utslett/#findComment-2521562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.