Gå til innhold

Hudproblemer med lokale lammelser

Anbefalte innlegg

Gjest kortisonslaven

Hei Jeg er en 40 år gammel mann. Jeg har hele livet hatt matallergi og atopisk eksem. Jeg er allergisk mot egg, fisk/skalldyr og nøtter pluss en del andre ting. Jeg har også astma og noe problemer med dyrehår, støv og pollen. Hudproblemene mine har bestått i mye utslett rundt håndledd og ankler pluss generelt svært tørr og irritert hud. De siste månedene har det blitt mye verre. Da har jeg hatt tildels svært voldsom kløe over hele kroppen, spesielt hals, mage, lår, legger og armer, og har sett ut deretter. Jeg dro til min hudlege og fikk en ukes kur med prednison. Jeg ble mye bedre og har vært ganske bra siden. Jeg la merke til at når prednisonen sluttet å virke fikk jeg utslett uten at jeg hadde klødd og det var nytt og uvant for meg. Så til problemet. Bak på venstre overarm har jeg nå et felt hvor jeg ikke føler berøring i noen særlig grad. I tillegg hogger en voldsom smerte til når jeg strekker armen brått. Jeg har også noen mindre lammelser av samme slag andre steder på kroppen. Dette har jeg ikke opplevd før prednison-kuren. Jeg hadde også ett langt risp i huden i samme område på armen men det er nå borte. Hva kan dette være? Hvilke undersøkelser kan være aktuelle? mvh mann 40

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309272-hudproblemer-med-lokale-lammelser/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

De symptomene du beskriver er ganske uvanlige og lammelsene kan ikke forklares ut fra utslettene eller prednisolonkuren. Det finnes i sjeldne tilfeller hudsykdommer med nerveaffeksjon, lepra er vel det som er best kjent. Også ved herpesinfeksjon og utbrudd på ekstremiteter kan redusert sensibilitet forekomme. Når du beskriver smerter i den samme armen, er det mer naturlig å søke etter en affeksjon av nerver eller nerverøtter. Imidlertid passer dette heller ikke så godt med utfall spredt andre steder. For å fine nærmere ut av dette må du enten gå tilbake til hudlegen for en videre henvisning til nevrolog eller du kan be fastlegen ordne det. Da vil det først bli gjort en orienterende nevrologisk undersøkelse. Dersom denne skulle peke i en bestemt retning kan det være aktuelt med nærmere undersøkelse som MR osv. Slike fenomener som du beskriver kan også være forbiegående psykisk reaksjon og vil i så fall være spontant forbigående. En erfaren nevrolog vil som regel kunne avvklare dette ganske greitt. Lykke til Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...