Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest pija86

Hei. Takk for svare fra deg. Har ennå noen spm. Hvordan skal jeg forlange da av min gyekolog at jeg vill begynne me sprøyter får å få eggløsning om ikke pergo virker? Så du mener det ikke er forsent ennå å få eggløsning når jeg er på dag 17 ? vs jeg evt hadde eggløsning sist gang med pergo, vil di da se d på blodprøvene jeg skal ta nå på onsdag 25 , da skal jeg ta får å se om jeg har hadd eggløsning denne gang. vet ikke hvordan jeg skal gå fram får å få fortgang, ser ikke pergo hjelper meg jeg. Hjelper pergo på di som har lavt østrogen? proveraen virket jo på meg...... Så hva er d som skjer ? har en følelse jeg aldri vill lykkes. håper på raskt svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309334-eggl%C3%B8sning-pergotime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skal forsøke å forklare deg hva som skjer ved eggløsning med og uten pergotime.

Når syklus begynner ved menstruasjonen er østrogennivået meget lavt og hypofysen (hjernevedhenget) reagerer med å sende ut hormonet FSH som stimulerer egget til å modnes for til sist å løsne ved eggløsning.

1. Ved fravær av eggløsning hos en kvinne med middels mengde av østrogen, vil pergotime ’narre’ hypofysen så den tror det er for litt østrogen, og den sender da ut FSH til å påvirke eggstokken til eggmodning.

2. Hvis det lavt østrogen samtidig med manglende eggløsning, vil en normalt reagerende hypofyse sende ut FSH. Hvis hypofysen er gått i dvale (det ses ved trening, slanking og andre forhold), så klarer den ikke å sende ut FSH, og da må FSH tilføres i sprøyteform.

Det er ikke så lett å avgjøre om det foreligger tilstand 1 eller 2. Det at du blør tyder på tilstand 1 og at pergotime vil ha effekt, men det er ikke garanti for det.

Hvis du har forsøkt for eksempel tre ganger pergotime uten sikker eggløsning, så vil man overveie FSH-sprøyter. Da må man vanligvis henvises til avdeling for barnløshet da det kreve nøye overvåking med ultralyd og blodprøver. Din gynekolog vil kanskje henvise deg, hvis han eller hun ikke har erfaring med slik behandling, men noen har.

For noen tar det lengre tid å oppnå graviditet, både når naturen ordner opp og når man må ha hjelp. Vær tålmodig, det skal nok lykkes.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...