Gå til innhold

Det var det jeg visste. Synske finnes ikke;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke bak vaskemaskina, men minstemor har noen leker hun pleier å bruke i badekaret. Disse lekene legger jeg i et skap på badet og jeg har i samme slengen som jeg ryddet lekene, tatt med proppa også:-)

Fikk kjeft av sønnen min for at jeg brukte penger på slikt tull;-) Huff, så flaut.

Så bra!:)

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• mrxx

2

• Katt-ja

2

• fresja

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke bak vaskemaskina, men minstemor har noen leker hun pleier å bruke i badekaret. Disse lekene legger jeg i et skap på badet og jeg har i samme slengen som jeg ryddet lekene, tatt med proppa også:-)

Fikk kjeft av sønnen min for at jeg brukte penger på slikt tull;-) Huff, så flaut.

Hmmm....Betenkelig må eg si, så dere sitter altså inne i ett skap på badet og spiser?

Skrevet

Jeg sier både proppa og korka alt ettersom.

Er fra sunnmøre :)

Et uttrykk herfra: Nå ble jeg proppa mett! (dvs stappmett)

Og et annet: Han der er helt korka (dvs skrullete)

''Et uttrykk herfra: Nå ble jeg proppa mett! (dvs stappmett)

Og et annet: Han der er helt korka (dvs skrullete)''

Jada...he.he...det sier eg og.

Skrevet

Hmmm....Betenkelig må eg si, så dere sitter altså inne i ett skap på badet og spiser?

;o)

Gjest mammamiaaa
Skrevet

Skulle ønske jeg selv var synsk mange ganger, for jeg er så vimsete. Glemmer av hvor jeg gjør av ting.. og nå har jeg sikkert ammetåke i tillegg.

Hvor er nøklene, lommeboka osv...

Skrevet

Skulle ønske jeg selv var synsk mange ganger, for jeg er så vimsete. Glemmer av hvor jeg gjør av ting.. og nå har jeg sikkert ammetåke i tillegg.

Hvor er nøklene, lommeboka osv...

Det beste er å bruke fornuften. Den ble ikke brukt før jeg i dag dessverre:-) Etter å ha sett bak vaskemaskinen, begynte jeg å tenke på hva som var mest sannsynlig og da kom jeg på dette med lekene.

Skrevet

Min mor fikk en gang et større pengebeløp, som forsvant sporløst. Hun ringte da en synsk dame på Røros, som hadde hjulpet hennes naboer tidligere. Mor fikk beskjed om å lete nøye i et skap på kjøkken, og der fant hun straks pengene. Selv trodde hun pengene lå et helt annet sted.

Samme dame (som nok er død nå) sa også hvor folk kunne finne forsvunne sauer og hunder.

Gjest liede
Skrevet

"Proppa" & "Korka" kor i svarte kommer dere i fra da?

Samme lurte jeg på!

Skrevet

Hehe, det samme har jeg tenkt også.

Skrevet

Sånn du bruker ordene gjør vi også, men ikke slik de andre bruker ordene.

Skrevet

Det er vel fra visse deler av trøndelag, skulle jeg tro. Enkelte der sier jo "bila" når de mener "bilen". Og det sies med "det andre" tonemet enn man ville brukt på "bilen".

Skrevet

*he he* Ja, jeg bruker også proppa og korka som adjektiv. :-)

Men det ser litt snodig ut, synes jeg, når Wita dem som substantiv, istedenfor hhv proppen og korken;-)

Skrevet

Men det ser litt snodig ut, synes jeg, når Wita dem som substantiv, istedenfor hhv proppen og korken;-)

Jeg tenkte på det da jeg skrev det, men jeg mener bestemt at man kan velge a eller en-ending her.

Er det ikke like naturlig å si ei propp og en propp?

Skrevet

Jeg tenkte på det da jeg skrev det, men jeg mener bestemt at man kan velge a eller en-ending her.

Nei, ikke på bokmål. Dette er nok dialektvarianter.

En propp - proppen, sier Bokmålsordboka:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=propp&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&s=n&alfabet=n&renset=j

-og en kork - korken:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kork&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Bokmålsordboka kjenner ikke til tilslagsordet "proppa":

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=proppa&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Mens ved søk på korka får man info om adjektivet som betyr dum! :-)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=korka&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg fant frem ordboka for videregående skole.

propp, -en (fra ty) plugg, tapp; proppe, -a/-et stappe full, overlesse, presse, tette

Så det heter visst en propp og proppen.

Prppa da er en stapp mett.

Hilsen

Skrevet
Gjest Sunnmøringen
Skrevet

På min dialekt høres det snodig ut å si proppen og korken. MÅ si proppa og korka, ellers blir det helt banalt.

Men snakker man østlending, så er nok proppen og korken best.

Og snoppen.... hehehehe

Gjest hohohoho
Skrevet

Jeg fant frem ordboka for videregående skole.

propp, -en (fra ty) plugg, tapp; proppe, -a/-et stappe full, overlesse, presse, tette

Så det heter visst en propp og proppen.

Prppa da er en stapp mett.

Hilsen

Merkelig hvordan tendensen her på DOL er, man spør om en ting, plutselig har debatten tatt en helt ny vending.

Her snakker man om synske bløffmakere, plutselig dreier debatten seg om substantiv og adjektiv :D

Gjest togli
Skrevet

Merkelig hvordan tendensen her på DOL er, man spør om en ting, plutselig har debatten tatt en helt ny vending.

Her snakker man om synske bløffmakere, plutselig dreier debatten seg om substantiv og adjektiv :D

Det er det som gjør det kjekt å være på DOL :)

Sånn er det jo i RL også :-)

Gjest sunnmøringen
Skrevet

Det er vel fra visse deler av trøndelag, skulle jeg tro. Enkelte der sier jo "bila" når de mener "bilen". Og det sies med "det andre" tonemet enn man ville brukt på "bilen".

Jeg sier "bila" om biler i flertall. En bil, flere bila.

I bestemt for - bilen, sier jeg bilen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...