Gå til innhold

Låne til leilighet sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest Låne mer og mindre + til bil

Samboern og jeg har bestemt oss for å kjøpe leilighet sammen, men han har en bil han må selge (dyr en med gjeld) før han fikk lån (den gang alene). Nå har han prøvd å selge den lenge, men får ikke solgt den, og sier han vil bare summen inn i boliglånet vårt og betale den delen av gjelda selv. Han mener vi låner så så mye hver? Skjønner ikke tankegangen hans? Når man kjøper sammen, tar man ikke opp ETT lån sammen og da? Ikke sånn at han låner 1,6 og jeg 1 mill f.eks? Blir ikke dette bare rot i forhold til eie av eiendommen da? Vil eie 50/50, men vil tro vi må låne sammen da? Og hva med bilen? Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309396-l%C3%A5ne-til-leilighet-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Låne mer og mindre + bil

Innlegget ditt er så uklart.

Klarer ikke å skjønne hva som er fakta nå eller tidligere,han eller deg /dere.

Ikke ha det så travelt og prøv å forklar igjen!

Ok, gikk litt fort ja. :) Prøver igjen; Vi leier sammen nå, han har dyr bil med gjeld (fra før vi møttes). Nå skal vi kjøpe leilighet sammen. Han sier han skal låne 1,6 og jeg 1 mill (f.eks) fordi han ønsker å bake billånet inn i boliglånet, og dermed vil han betale mer i lån enn meg pgs. bilen. Så han mener vi skal låne hver for oss, så kjøpe sammen. Men det blir vel bare rot? Vi burde vel ta et lån sammen, og holde bilen utenfor? Og betale 50/50 hver mnd. og eie 50/50.

Han mener banken vil si de kan tilby han xxx kr. og meg xxx kr., men jeg ville tro de tilbyr OSS et lån sammen? Aldri eid leilighet før, så skjønner ikke helt tankegangen hans egentlig.

Det høres ikke så lurt ut for deg å akseptere dette forslaget.

Det er ugunstig å ha to lån i stedet for et. Det øker de månedlige utgiftene.

Hva med å forhøre deg hos flere ulike banker om hvordan de vil forholde seg til dette. Spør om hvordan ting vil bli det øyeblikket dere blir uenige eller han ikke kan betjene sin del av lånet eller sin del av deres felles lån.

Et annet alternativ er at dere ikke eier huset 50/50, man at du eier mer i forhold til hvor mye mer du skyter inn enn ham. Så kan han kjøpe seg inn til 50/50 etter hvert.

mvh

Ok, gikk litt fort ja. :) Prøver igjen; Vi leier sammen nå, han har dyr bil med gjeld (fra før vi møttes). Nå skal vi kjøpe leilighet sammen. Han sier han skal låne 1,6 og jeg 1 mill (f.eks) fordi han ønsker å bake billånet inn i boliglånet, og dermed vil han betale mer i lån enn meg pgs. bilen. Så han mener vi skal låne hver for oss, så kjøpe sammen. Men det blir vel bare rot? Vi burde vel ta et lån sammen, og holde bilen utenfor? Og betale 50/50 hver mnd. og eie 50/50.

Han mener banken vil si de kan tilby han xxx kr. og meg xxx kr., men jeg ville tro de tilbyr OSS et lån sammen? Aldri eid leilighet før, så skjønner ikke helt tankegangen hans egentlig.

Det var bedre..

Om dere tar opp ETT lån slipper dere at omkostningene

blir blir dobble hver måned.

Forbrukslån som han antaglig har på bilen er DYRT..

Eierbrøken dere velger er opp til dere men husk å tinglyse den.

Om du har mulighet til å eie like stor del som han gjør du det,det er en god investering fremover.(Eiendom)

Hva med en billigere bil?

Annonse

Persille1365381127

Han har delvis rett.

Det du må se på er betalingsevne. Om han tjener 1 mill, og du 200.000 - så sier det seg selv at dere ikke kan eie like mye hver, og betale like mye her.

Dere må eie det dere klarer å betjene alene.

F.eks (for å følge opp ditt eksempel) - om dere låner 3 millioner, han to og du én - så eier han to tredeler av huset, og du én. Dere betaler fortsatt ned på samme lånet, og får samme avkastning (i forhold til eierbrøk), men dere eier forskjellig andel.

Hvis ikke må dere låne det dobbelte av det laveste lånet dere kan betjene (altså målt etter den som tjener minst), og eie halvparten hver - men da vil den som tjener mest sitte igjen med MYE mer penger enn den andre hver mnd, i tillegg til at dere får et mindre hus.

Når det kommer til bilen kan han godt legge den oppå huslånet, og nedbetale den selv som han sier - men det vil ikke endre hans eierbrøk.

Det kan også være greit å tenke på at det ikke uten videre er greit å låne mer enn det man kjøper for, dere setter jo huset i pant - og dere får dermed ikke låne mer enn det huset er verdt.

trekantdrama...

Hei

Jeg og min samboer kjøpte bolig sammen for noen år siden. Han hadde en god del egenkapital og tjener i tillegg det dobbelte av det jeg tjener i måneden. Vi bestemte oss for å ta opp hvert vårt lån og han skulle eie 70% i boligen og jeg de resterende 30%. Vi skulle betjene våre egne lån. Slik hadde vi det noen år. Fungerte fint økonomisk, men jeg følte at det var mest hans hus og ønsket hele tiden å eie halve huset. Etter noen år refinansierte vi og jeg kjøpte meg inn i huset slik at vi nå eier halve huset hver. Har fremdeles hvert vårt lån som vi betjener, men står ansvarlige for hverandres lån. Fungerer veldig bra for oss og det er oversiktlig og greitt om ting skulle skjære seg.

Vi bakte billånet inn i huslånet da vi kjøpte hus for ørten år siden. Vi lånte 900.000,- hvorav 800 gikk til huset og 100 til å betale ned billånet han hadde fra før. Deretter fordelte vi lånet sånn at han betalte 5/9 og jeg 4/9, altså eide vi like mye av huset begge to mens han eide bilen alene. Ikke noe problem.

Gjest Magna

Det var bedre..

Om dere tar opp ETT lån slipper dere at omkostningene

blir blir dobble hver måned.

Forbrukslån som han antaglig har på bilen er DYRT..

Eierbrøken dere velger er opp til dere men husk å tinglyse den.

Om du har mulighet til å eie like stor del som han gjør du det,det er en god investering fremover.(Eiendom)

Hva med en billigere bil?

Dere må sette dette opp med advokat. Få det riktig gjort det vil spare dere for problemer siden hvir forholdet ryker. Dette er også viktig hvis partene er gift.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...