Gå til innhold

Leververdier og medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret for levra

Hei Jeg bruker cipralex (5mg) , tidligere brukte jeg efexor (75 mg)Begge har gitt meg økte leververdier (ALAT på rundt 70 og Gamma GT på rundt 100)Er det farlig å gå rundt med sånne leververdier? Det gjør samtidig vondt i høyre sida av magen under ribbeinsbuen. Særlig om jeg tar meg et glass vin og lignende eller ved fysisk aktivitet. Det er bare ALAT og GT som er forhøyet. Både ASAT og ALP(?)og billirubin er normale. Jeg har fått medisiner av psykiater som nå er sykmeldt. Fastlegen min har ikke noe med medisineringen å gjøre,han har heller ikke noe svar når jegspør han. Har tatt ultralyd av lever og denne var normal. Det er også blitt vurdert å øke dosen m cipralex til 10 mg, men er dette tilrådelig så lenge leververdiene mine er litt høye? Jeg har rpøvd å slutte med SSRI pga leververdiene men det ender bare med at jeg blir deprimert og får økt angst igjen så det vil jeg helst ikke.I perioden hvor jeg ikke brukte SSRI var leverprøvene mine normale. Bør jeg holde meg unna alt av alkohol (jeg drikker sjelden og lite) og paracet? Hva med trening? (jeg elsker å trene og det hjelper også på psyken)Kan det være noe alvorlig galt med levra mi som gjør at den reagerer såpass på egentlig ganske liten dose medisin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309549-leververdier-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Det er betryggende å høre at ultralyd av leveren din er normal. Vi kan alle reagere nokså forskjellig på medisiner og din sykehistorie bekrefter vel at leveren din er mer "sensitiv" mot cipralex og efexor enn man skulle forvente - men dette kan skje i noen tilfeller. Selv om din fastlege ikke har noe med medisinering synes jeg at han eller hun må vurdere dette nærmere. Jeg vil ikke anbefale at dette ignoreres fordi din psykiater er sykemeldt. Selv om du ikke trenger å være bekymret over at det er noe alvorlig galt med leveren din (særlig da ultralyd er normal) vil det være dumt å fortsette med samme medisinering når det er rimelig sikker at de har forårsaket leververdistigningen. For eksempel, finnes det andre antidepressive medisiner som kan forsøkes. I mellomtiden, mens leverprøvene normaliserer seg, er det klokt å unngå alkohol og paracet og jeg synes lett trening bør gå greit så lenge det ikke utløser noe smerte under ribberegionen. Håper at dette hjelper og lykke til.

Gjest bekymret for levra

Det er betryggende å høre at ultralyd av leveren din er normal. Vi kan alle reagere nokså forskjellig på medisiner og din sykehistorie bekrefter vel at leveren din er mer "sensitiv" mot cipralex og efexor enn man skulle forvente - men dette kan skje i noen tilfeller. Selv om din fastlege ikke har noe med medisinering synes jeg at han eller hun må vurdere dette nærmere. Jeg vil ikke anbefale at dette ignoreres fordi din psykiater er sykemeldt. Selv om du ikke trenger å være bekymret over at det er noe alvorlig galt med leveren din (særlig da ultralyd er normal) vil det være dumt å fortsette med samme medisinering når det er rimelig sikker at de har forårsaket leververdistigningen. For eksempel, finnes det andre antidepressive medisiner som kan forsøkes. I mellomtiden, mens leverprøvene normaliserer seg, er det klokt å unngå alkohol og paracet og jeg synes lett trening bør gå greit så lenge det ikke utløser noe smerte under ribberegionen. Håper at dette hjelper og lykke til.

hvilke antidepressiva påvirker leveren i minst grad?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...