Gå til innhold

Kan kjemikalier/gass påvirke sæd- eller eggceller

Anbefalte innlegg

Gjest Mari73

Hei Vi hadde en brann på kjøkkenet hvor en plastikk stekespade brant. Kjøkkenet ble fylt av røyk og plast gass. Mannen min og jeg fikk slukket brannen og åpnet vinduene. Jeg prøver for tiden å bli gravid og tenker mye på om denne hendelsen (spesielt plast gassen) kan ha påvirket min manns sædceller eller mine eggceller og evt. hvordan. Dette skjedde på søndag (fire dager siden) og jeg skal ha eggløsning i morgen. Håper derfor på raskt svar. Jeg har lest at mannens sæd kan overleve i 48-72 timer i skjeden, men hvor lang tid tar det før de byttes/dør ut/fornyes i pungen? Jeg tenker da på de som ble utsatt for plast gassen. Jeg lurte også på om du kan kort forklare meg hvordan kjemikalier jeg puster inn kan påvirke eggcellene mine og om det er avgjørende i forhold til hvor i syklusen jeg er. Håper du får tid til å svare meg i morgen, da det er en viktig dag for meg. På forhånd takk.

Fortsetter under...

De sædcellene dere skal "bruke" denne helgen, er produsert for ganske lenge siden (ukevis). Hvis dere ikke ble syke på annen måte av gassen, er det ingen grunn til å være nervøs (og da mener jeg ikke at det er fare på ferde hvis det var ubehagelig akkurat mens det sto på).

Dårlig miljøpåvirkning fører som regel bare til nedsatte muligheter for unnfangelse, det er sjelden sånn at det blir befruktning, men skader / misdannelser fordi sæden eller egget er abnormt.

Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ønsker så raskt et svar kan det ikke bli utfyllende, men veiledende (jeg kan ikke gjøre rede for hvordan gass kan skade egg og sædceller). Din manns sædceller er dannet for flere måneder siden, så de kan ikke være påvirket. Dine eggceller ble dannet i fosterlivet, så de kan heller ikke være skadet. Hvis du var tidlig gravid, kan påvirkning utenfra (visse medikamenter) skade fosteranlegget, men det er jo ikke aktuelt for deg. Jeg går ut fra at du stiller spørsmålet om du skal ha samleie i dag hvor du har eggløsning? Husk at man kan bli gravid i seks dager hvor siste dag er eggløsningsdagen, så du kan like gjerne ha blitt gravid med et samleie i løpet av dagene idligere i uken. Jeg kan ikke forestille meg at omtalte røk kan ha noen som helst uheldig påvirkning –uansett- så ikke tenk på det. Lykke til med graviditetsforsøket.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...