Gjest Amerikareisende ,45 år Skrevet 2. juli 2001 Del Skrevet 2. juli 2001 Jeg skal om noe dager reise til det store utland, og være i 2 mnd. Pga overgangsalder... blødninger mellom hver mens og mye svetting... fikk jeg av gynekolog Trisikvens Forte for ca ett år siden. Det har fungert fint helt fram til forrige mnd. Da hadde jeg først mens på slutten av brettet, pause en uke og så begynte jeg å småblå igjen. Tok kontakt med min gynekolog pr tlf, og han mente jeg fra neste brett skulle begynne med Primolut`N. Skulle begynne tre dager før forventet blødning. Altså fra tabl nr 5 i brettet. Problemet mitt er nå at bøldninger har vært sammenhengene fra jeg fikk mensen , ialt ca 10 dager. Hvordan skal jeg da gjøre det med Primoluten som jeg egentlig skulle starte med i morgen? Og hvordan skal jeg gjøre det de to neste mnd når jeg er bortreist? Har forgjeves prøvd å få tak i legen min og gynekologen.Begge har ferie. Dette ble litt langt, men jeg håper virkelig du kan gi meg et svar på dette slik at jeg unngår å småblø hele ferien. På forhånd tusen takk. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30958-trisikvens-og-primolutdr-moenhaster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amerikareisende ,45 år Skrevet 2. juli 2001 Del Skrevet 2. juli 2001 Kan legge til at jeg har fått ialt 90 tabletter i og med at jeg skal være borte så lenge. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30958-trisikvens-og-primolutdr-moenhaster/#findComment-122838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 . Dette skjønner jeg ikke. Å blande primolut og Trisekvens lyder helt ulogisk for meg og også den 'oppskrift' du har fått. Tablett nr 5 på brettet er ikke tre dager før forventet mens, men 20 dager før forventet mens i følge min beregning. Det aller beste vil være å bruke p-pille i de to måneder du skal være borte for å få skikkelig kontroll. Det annet du beskriver blir bare rot. Det gestagen-hormonet (ved siden av østrogen) som er i en Primolut svarer til fem Trisekvenstabletter, og hvis du skal ta mer enn en enkelt primolut kan du regnes ut at det blir en voldsom hormonmengde. Da kan du like gjerne bruke p-pille, det er ikke skummelt i din alder hvis du ikke har hatt blodpropp, ikke er overvektig eller røyker. Ring din lege og be om en resept, evt låne av din datter (om du har en datter og om hun bruker p-piller). Du kan gå rett over på p-pille. For to måneder kan det ikke være farlig. God reise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30958-trisikvens-og-primolutdr-moenhaster/#findComment-122995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amerikareisende ,45 År Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 . Dette skjønner jeg ikke. Å blande primolut og Trisekvens lyder helt ulogisk for meg og også den 'oppskrift' du har fått. Tablett nr 5 på brettet er ikke tre dager før forventet mens, men 20 dager før forventet mens i følge min beregning. Det aller beste vil være å bruke p-pille i de to måneder du skal være borte for å få skikkelig kontroll. Det annet du beskriver blir bare rot. Det gestagen-hormonet (ved siden av østrogen) som er i en Primolut svarer til fem Trisekvenstabletter, og hvis du skal ta mer enn en enkelt primolut kan du regnes ut at det blir en voldsom hormonmengde. Da kan du like gjerne bruke p-pille, det er ikke skummelt i din alder hvis du ikke har hatt blodpropp, ikke er overvektig eller røyker. Ring din lege og be om en resept, evt låne av din datter (om du har en datter og om hun bruker p-piller). Du kan gå rett over på p-pille. For to måneder kan det ikke være farlig. God reise. Takk for raskt svar. Lurer på om du har misforstått meg litt. Jeg skulle nemlig IKKE ta Primolut for å utsette mensen, men for å prøve å unngå disse småblødningene mellom hver mens. Jeg skulle derfor begynne med Primolut 3 dager før blødningen begynte i forrige mnd . Og i og med at jeg forrige mnd begynte å småblø fra tabl. nr 8 i Trisikvens-brettet, skulle jeg da begynne med Primolut fra tabl nr 5, og i 10 dager ( 3 pr dag ). Og ang. P-piller, så røyker jeg desverre. Nå vet jeg igrunnen ikke hva jeg skal gjøre. Begynte med Primolut som avtalt i dag. Men hvordan skal jeg gjøre det fra neste mnd for å unngå å blø mellom mensen. Kanskje jeg skal begynne med dem ca midt under mensperioden? Håper du tar deg tid til å svare meg en gang til. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30958-trisikvens-og-primolutdr-moenhaster/#findComment-123031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 Takk for raskt svar. Lurer på om du har misforstått meg litt. Jeg skulle nemlig IKKE ta Primolut for å utsette mensen, men for å prøve å unngå disse småblødningene mellom hver mens. Jeg skulle derfor begynne med Primolut 3 dager før blødningen begynte i forrige mnd . Og i og med at jeg forrige mnd begynte å småblø fra tabl. nr 8 i Trisikvens-brettet, skulle jeg da begynne med Primolut fra tabl nr 5, og i 10 dager ( 3 pr dag ). Og ang. P-piller, så røyker jeg desverre. Nå vet jeg igrunnen ikke hva jeg skal gjøre. Begynte med Primolut som avtalt i dag. Men hvordan skal jeg gjøre det fra neste mnd for å unngå å blø mellom mensen. Kanskje jeg skal begynne med dem ca midt under mensperioden? Håper du tar deg tid til å svare meg en gang til. Mvh En grunn til uregelmessige blødninger på Trisekevsn er ofte at man ikke var kommet overgangsalder da man startet og at ens egen hormonproduksjon og de i Trisekvens ikke harmonerer. Jeg pleier å anbefale at man stopper med Triskevens en stund og ser hvordan det går uten, evt tar jeg da en hormonprøve for å se på egenproduksjonen. Jeg har ingen erfaring med den kombinasjon din lege har ordinert. Men det er jo lov å prøve. Du vil sannsynligvis alltid få blødning når du stopper med primolut. Ellers er det bare to muligheter: 1. Stoppe med Trisekvens. Får du hetetokter kan du begynne på nytt 2. Se hvordan det går med det legen har anbefalt deg. Jeg har ikke ditt forrige innlegg og husker ikke din alder og forhistorie, så dette svar blir heller ikke særlig informativt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30958-trisikvens-og-primolutdr-moenhaster/#findComment-123047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.