Gå til innhold

Endret menstruasjon og ønske om barn..

Anbefalte innlegg

Gjest Grunn til bekymring? Hilsen Pia

Jeg er 29 år gammel, ingen barn fra før. Har gått på Trionetta i ca 9 år men sluttet i august 07 grunnet ønske om barn. Tidligere frisk, ingen faste medisiner, BMI 20, spiser sunt og holder meg i form (ingen overdrevet trening) Før jeg begynte på p-pillen hadde jeg regelmessige, kraftige blødninger som varte i 4-5 dager. Syklus ca 28 dager. Startet aktivt prøvingen etter nyttår (2008), ville først at kroppen skulle få komme igang etter langvarig p-pillebruk. Har hatt månedlige blødninger med en syklus på 27-33 dager. Men blødningene er ganske sparsomme og varer i 2-4 dager, mest spotting de siste dagene. Har funnet eggløsning 1 gang på disse 6 prøveperiodene (eggløsningstest, billigtest) Ikke brukt så konsekvent. Siste menstruasjon var i slutten av mai, varte kun i 1 dag (lite) og spottet i 2 dager til, fant ikke EL denne gangen, sjekket da fra dag 13-17.På dag 24 hadde jeg ganske vondt i magen. Håpet det var et godt tegn..Fikk så alle mine kjente tegn på menstruasjon på dag 28 (ømme pupper, murringer, smerte osv) men ingen menstruasjon. Tok en gravitest dag 29 (billigstrimmel) som var negativ. Dag 30 fortsatt litt murringer men har også fått oppblåst mage, vondt i ryggen. Tok ny test på kvelden som var negativ. Nå er alle tegn borte, på dag 31, og jeg tror ikke jeg får menstruasjon denne måneden. * Lurer på om denne sparsomme blødningen kan innvirke på mulighet for å få barn? * Bør jeg stole på disse EL testene? (Har ingen fysiske tegn på EL som andre beskriver) * Har jeg regelmessige sykluser, innenfor normalen? * Teste meg om en uke? * Når bør jeg oppsøke lege for utredning? Mange spørsmål her. Vet det kan ta lang tid å bli gravid etter pilleslutt, men er snart 10 mnd siden jeg sluttet. Har alltid vært frisk, går sjelden til lege, ikke mer stresset enn andre. Ønsker gode råd og litt beroligelse kanskje.. På for hånd takk og god sommer :)

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det at du har menstruasjoner med intervall på mellom 25 og 35 dager tyder på normal eggløsning, og da trenger du ikke bruke eggløsningstester. De kan være vanskelig å bruke og tolke. Du får kanskje blødning om noen dager? Du kan ha vært tidlig gravid og graviditeten har stoppet opp, det skjer mye oftere enn man tidligere har trodd. Usikkert om de svake blødninger har noen betydning. Jeg foreslår at du ser det an et par måneder til. Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, og den er ca 14 dager før neste menstruasjon. Samleie 2-3 ganger per uke skulle være tilstrekkelig får å ramme de fruktbare dager. Hvis du ikke har oppnådd graviditet innen 12 måneder, kan du får henvisning til gynekolog som med ultralyd kan sjekke livmorens slimhinne og måle progesteron i blodet som viser om det har vært eggløsning. Hvis du ikke får blødning og det kommer smerter, bør du søke lege for å utelukke graviditet utenfor livmoren.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...