ikke noen Skrevet 2. juli 2001 Del Skrevet 2. juli 2001 Jeg begynte på overgangsalderen for 6 år siden. Da var jeg 45, sterilisert da jeg var 30 etter 5 svangerskap, ett med preeklampsi, og en dødfødsel. Det første året var greit; etter det er det stort sett elendighet. Jeg trenger råd. Først begynte hetetokter, dag og natt. Jeg ble plutselig så varm at det mest rasjonelle syntes å være å flå av meg huden. Legen ga meg Trisekvens forte. Den tok symptomene i løpet av dager. Samtidig la jeg i løpet av ganske kort tid på meg en god del. Denne legen sluttet. Den nye satte meg på Activelle. I mellomtiden var de verste hetetoktene forsvunnet, men plagen var betydelig, likevel. Activelle tok en stund før jeg fikk noe virkning, og jeg brukte det i over ett år. Imidlertid har jeg otosklerose, og gjorde legen oppmerksom fra første dag på dette. Han mente imidlertid at det ikke spilte noen rolle. Jeg trodde nok ikke helt på ham, og ba om å få ny hørselssjekk ett år etter oppstarten. Den testen viste et ytterliger hørselstap på opptil 30 dB, og jeg må nå bruke høreapparater hele tiden. Jeg bør nevne at hørselstapet før dette hadde vært stabilt i 15 år.- Skaden er meldt inn til Bivirkningsnemda, og jeg seponerte Activelle. Øre-nese-hals legen medga at han var blank på spørsmålet og sendte meg til gynekolog. Gynekologen satte meg på Livial. Nå er jeg ferdig med andre brettet. Det som er skjedd er følgende: 1. Jeg har est ut ganske kolossalt; ingen av klærne passer lengre. 2. Jeg har bryster som da jeg var gravid første gangen; jeg har til og med bryst UNDER armene, og det er ekkelt. 3. Jeg har åpenbart masse vann i kroppen: Anklene er hovne, og gifteringen er ikke til å rikke. 4. Nattesvetten tar knekken på meg. Enten svetter jeg, eller så fryser jeg fordi jeg har svettet, - eller bare blir kald. Det skjer om dagene også, men plager meg mindre da. Som du skjønner er ikke dette holdbart. Kroppen min skriker etter å få sove sammenhengende, om ikke annet bare en natt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer. Jeg har fått splitterny fastlege som sier at jeg skal slappe av, dessuten skal han på ferie nå. Det virker også som han mener (det er en eldre mann) at kvinner "skal jo ha det slik" noen år. "Du vet", sier han, "det er bare slik det er". Jeg orker ikke å ha det slik mer, selv om legen min synes å orke det. Egentlig er jeg fortvilet - både over situasjonen min og over hørselstapet - OG sint. Jeg føler at jeg ikke blir tatt på alvor i det hele tatt. Jeg ønsker å vite om det virkerlig "bare er slik", om jeg skal slutte med Livial (som forøvrig er svindyrt), hva jeg skal gjøre med vannet i kroppen og vekten, - og - - ja:Alt. Og så vil jeg gjerne vite hvor lenge jeg skal ha det slik og hvilke nye bivirkninger eller symptomer jeg skal vente meg. Tusen takk for svar, om du har tid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30976-overgnagsplager-og-elendighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 Jeg har slått opp i mine bøker om overgangsalder og behandling og det står faktisk ikke noe om otosklerose og hormonbehandling. I internasjonal litteratur i tidsskrifter er det skrevet noe om det i en tysk tidsskrift for 10 år siden, men dessverre har jeg ikke mulighet for å få denne artikkel. Så det er ikke et kjent problem. Men graviditet kan forverre otosklerose, så det er ikke usannsynlig at det er sammenhang med hormoner. Livial hjelper ikke så godt mot hetetokter, du kan evt ta to tabletter, men det blir veldig dyrt. Rart at det skal gi så ømme bryster, for Livial gir vanligvis mindre ppvirkning på brystet enn de andre tabletter du har forsøkt. For hetetokter kan du i tillegg til Livial forsøke Catapressan 25-75 mikrogram 2 ganger daglig (billigst å bruke en halv 150 mikrogram to ganger daglig). Jeg håper du kan få lindring for dine plager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30976-overgnagsplager-og-elendighet/#findComment-123062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.