Gjest togli Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg ser flere legger barna sine til andre tider på sommeren enn ellers i året, så nå lurer jeg seriøst på hvorfor ;-) Jeg er på ingen måte ute etter å kritisere noen for å gjøre det slik (ingen grunn til å kritisere det heller), men har liksom ikke skjønt pointet Våre barn legger seg til samme tid, enten det er sommer eller vinter. Selvsagt kan vi ha unntak fra "regelen", men da er det mest pga en eller annen happening som gjør at det er naturlig å være oppe lengre. Det er mulig jeg ikke skjønner dette fordi jeg har A-menneskebarn som er trøtte på kvelden og våkner like tidlig på morgenen uansett leggetid kvelden før? Jeg tenker også at det er bra å ha en "innebygd" klokke som funker året rundt og at det kan bli trøbbel når man endrer leggetidene etter årstiden? Det må da være vanskelig å skru leggetida tilbake når skolen/barnehagen starter igjen til høsten? Våre to yngste på 4 og 8 år legger seg rundt 19.30-20.00, mens den eldste på 11 legger seg klokka 21.00 og kan lese til 21.30 (iblant sitter hun oppe til 21.30 og dropper lesingen). Vel, da kaster jeg ballen ut her og satser på at jeg får lære et og annet ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Vi gjør som dere. Har ikke akkurat A-menneskebarn, men synes det er greiest for alle å holde omtrent samme rutine som ellers. Våre barn våkner også omtrent til samme tid uansett når de legger seg, og om de da har lagt seg sent blir særlig yngstemann gretten utpå dagen. Må innrømme at vi voksne også synes det er deilig å ha et par timer etter at barna har lagt seg. Har venner med barn som synes det er greit å forskyve døgnet om sommeren, både fordi det kan være fint å ha kveldene sammen og fordi de liker å sove utover morgenen. Ikke alltid greit å tilbringe noen dager sammen med familier med annen døgnrytme... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hvis hele familien har fri, så kan det være både praktisk og koselig at barna forskyver døgnet sitt litt. Alle får sove litt lengere enn til klokka syv og man har bedre tid til aktiviteter på kveldene. Å leke ute på varme sommerkvelder er en av mine beste minner fra barndommen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Når det ikke er ferie praktiserer vi nok tilnærmet samme leggetid somme og vinter. Det blir i praksis kanskje litt senere om sommeren fordi vi er mer ute, det er lysere og det er litt vanskeligere å komme seg i seng, i tillegg til at vi nok trenger litt mindre søvn om sommeren enn vinteren. Men det er ikke store forskjellen. I ferietidene derimot, legger barna seg noe senere. Begge mine er b-mennesker og når de ikke blir vekket tidlig, sovner de senere av seg selv. Vi har i mange år praktisert fast leggetid også i feriene, men det fører bare til at barna ligger timevis våkne i sengene, så nå som de er såpass store (8 og 10) får de legge seg senere. Vi voksne er nemlig også b-mennesker, så vi orker ikke stå tidlig opp for å vekke barna for å få dem tidlig i seng..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Vi har pleid å ha litt senere leggetid i helgene (fredag / lørdag kveld). Ikke mye, men inntil en time senere, og bare etter at barna har blitt store nok til å ta igjen litt søvn om morgenen. I sommerferien (altså ikke hele sommeren) bruker vi disse "helgetidene" hele uka. Større forskjell er det ikke i utgangspunktet. Men mine to barn har hatt svært ulikt søvnbehov, det merket jeg allerede på babystadiet. Så jeg har nok vært litt slappere med minstemann enn med hun som snart blir 18 og lenge har bestemt leggetiden sin selv. (Hun er nå på vei til Roskildefestivalen og kommer antakelig til å sove en uke i strekk når hun kommer hjem.) Lillebroren våkner stort sett av seg selv rundt 7 - 730 uansett hva vi gjør med ham, så han får være ute ganske lenge nå som det er leksefri og mange av de litt større gutta som han henger på fotballbanen med, går helt på selvstyr. Men så er det rett i dusjen og senga når han kommer inn. Jeg har vokst opp med lærerforeldre som var helt fanatiske når det gjaldt leggetid. Jeg var f.eks. den eneste over 12 år som var våken og opplagt dagen etter den første EF-avstemningen (det het EF den gangen) i 1972, fordi jeg ble sendt i seng som vanlig. Jeg tilbrakte mye av barndommen i senga i våken tilstand, selv i feriene. Dette har nok gjort meg litt bløt på dette punktet - noen lange, lyse sommerkvelder skal også ungene få med seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg tror det er fordi du har a-menneskebarn, ja. Jeg er et utpreget b-menneske, og det kunne ikke falle meg inn å stå opp halv sju-sju når jeg har ferie 'bare for moro skyld', lissom. Sliter nok med å gjøre det når jeg skal på jobb. Men egentlig er det andre veien det går her i huset - jentungen som må dras opp av senga på skoledager får jo sove så lenge hun vil - og da blir hun ikke like tiddlig trøtt om kvelden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jentene våre er 4 og 6 år, og legger seg nok noe senere nå i sommer enn om vinteren. Årsaken er først og fremst lyset. Det er vanskelig å få dem til å legge seg når det er fullt lys og "lekevær" ute. Og så mørkt og trist det kan være om vinteren så unner jeg dem å nyte lyset mens vi har det. Jeg har ett A-menneske og ett B-menneske. A-mennesket, som er yngstemann, kommer som regel og ber om å få legge seg, oftest rundt kl 1930-2000. Eldstemor er B-menneske på sin hals, og sjelden trøtt om kvelden. Hun må nærmest tvinges i seng rundt kl 2030 nå, noen ganger enda senere. Begge er utsovet og i godt humør om morgenen. MVH 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Til vanlig er mine i seng senest 20:30 og leser til 21. Nå om sommeren når det er lyst og fint og varmt og vi ikke har noen planer for neste dag så er det ingen grunn til å tyne dem i seng når de leker og koser seg. For nå har de blitt så store at de faktisk sover litt lengre om morran om de er opp sent - i alle fall når det strekker seg over litt tid og ikke bare en helg! I går fikk poden se EM-finalen i fotball så de var i seng litt over 22:30 og de sovnet neppe før etter kl. 23 og sov t l 8:30 i dag - vi voksne var faktisk oppe før dem og det har vel knapt skjedd før! ))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jentene våre er 4 og 6 år, og legger seg nok noe senere nå i sommer enn om vinteren. Årsaken er først og fremst lyset. Det er vanskelig å få dem til å legge seg når det er fullt lys og "lekevær" ute. Og så mørkt og trist det kan være om vinteren så unner jeg dem å nyte lyset mens vi har det. Jeg har ett A-menneske og ett B-menneske. A-mennesket, som er yngstemann, kommer som regel og ber om å få legge seg, oftest rundt kl 1930-2000. Eldstemor er B-menneske på sin hals, og sjelden trøtt om kvelden. Hun må nærmest tvinges i seng rundt kl 2030 nå, noen ganger enda senere. Begge er utsovet og i godt humør om morgenen. MVH ... Og dette gjelder når vi er hjemme og ikke på ferie. Nå reiser vi om en uke, og da skal ikke de søte små legge seg kl 2000 nei. Da er vi jo ofte ute og spiser osv til rundt kl 2200, så det kan bli sent for dem. Men de tar det igjen om morgenen. Det gjør de heldigvis begge to, de sover glatt til 0900-1000 i ferier. Så no problem. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Den "innebygde" klokken blir jo forskjøvet to gangr i året uansett, når vi går fra til sommertid til vintertid og omvendt. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Vi har pleid å ha litt senere leggetid i helgene (fredag / lørdag kveld). Ikke mye, men inntil en time senere, og bare etter at barna har blitt store nok til å ta igjen litt søvn om morgenen. I sommerferien (altså ikke hele sommeren) bruker vi disse "helgetidene" hele uka. Større forskjell er det ikke i utgangspunktet. Men mine to barn har hatt svært ulikt søvnbehov, det merket jeg allerede på babystadiet. Så jeg har nok vært litt slappere med minstemann enn med hun som snart blir 18 og lenge har bestemt leggetiden sin selv. (Hun er nå på vei til Roskildefestivalen og kommer antakelig til å sove en uke i strekk når hun kommer hjem.) Lillebroren våkner stort sett av seg selv rundt 7 - 730 uansett hva vi gjør med ham, så han får være ute ganske lenge nå som det er leksefri og mange av de litt større gutta som han henger på fotballbanen med, går helt på selvstyr. Men så er det rett i dusjen og senga når han kommer inn. Jeg har vokst opp med lærerforeldre som var helt fanatiske når det gjaldt leggetid. Jeg var f.eks. den eneste over 12 år som var våken og opplagt dagen etter den første EF-avstemningen (det het EF den gangen) i 1972, fordi jeg ble sendt i seng som vanlig. Jeg tilbrakte mye av barndommen i senga i våken tilstand, selv i feriene. Dette har nok gjort meg litt bløt på dette punktet - noen lange, lyse sommerkvelder skal også ungene få med seg. Jeg føler meg nok litt truffet ang det med lærerforeldre, men heldigvis er det ikke slik at ungene mine ligger våkne lenge. De pleier som regel å sovne med det samme de slår av lyset. Måtte revurdert leggetida dersom de fikk problemer med å sove, ja Mine unger blir lett sure neste dag dersom de er oppe for lenge, og da er dagen som regel ødelagt. Er nok derfor vi holder på "regimet" vårt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Hvis hele familien har fri, så kan det være både praktisk og koselig at barna forskyver døgnet sitt litt. Alle får sove litt lengere enn til klokka syv og man har bedre tid til aktiviteter på kveldene. Å leke ute på varme sommerkvelder er en av mine beste minner fra barndommen Problemet er at mine ikke våkner senere på morgenen selv om de legger seg sent Et unntak er når vi er på ferie i Spania. Da legger de seg som regel ikke før ved 23.00-tiden og sover gjerne til 08.00 på morgenen (og det er sent for å være dem ). For å holde seg våkne på kvelden, pleier de å sove litt på dagen på stranda. De ligger og hører på musikk under en parasoll og sovner som regel kjapt. Da er det klare for sene kvelder de også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Vi gjør som dere. Har ikke akkurat A-menneskebarn, men synes det er greiest for alle å holde omtrent samme rutine som ellers. Våre barn våkner også omtrent til samme tid uansett når de legger seg, og om de da har lagt seg sent blir særlig yngstemann gretten utpå dagen. Må innrømme at vi voksne også synes det er deilig å ha et par timer etter at barna har lagt seg. Har venner med barn som synes det er greit å forskyve døgnet om sommeren, både fordi det kan være fint å ha kveldene sammen og fordi de liker å sove utover morgenen. Ikke alltid greit å tilbringe noen dager sammen med familier med annen døgnrytme... Kjenner meg veldig godt igjen der, ja.. På ferie i Spania er ungene sent oppe (til rundt 23.00), men sover da en liten blund på dagtid på stranda. Dessuten våkner de ikke før klokka 08.00 på morgenen (og det er sent for mine unger å være ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg føler meg nok litt truffet ang det med lærerforeldre, men heldigvis er det ikke slik at ungene mine ligger våkne lenge. De pleier som regel å sovne med det samme de slår av lyset. Måtte revurdert leggetida dersom de fikk problemer med å sove, ja Mine unger blir lett sure neste dag dersom de er oppe for lenge, og da er dagen som regel ødelagt. Er nok derfor vi holder på "regimet" vårt Jeg lå sikkert ikke så mye våken som jeg innbiller meg. Vi hadde liten plass (etter nåtidens målestokk, ikke datidens), så jeg forstår at foreldrene mine ville ha litt fred. Og de så årskull etter årskull gjespe seg gjennom skoledagene. Dessuten var det en eller annen guru som hadde uttalt noe om at 8-åringer helst skulle legge seg kl. 20, og så kunne man øke med 15 min. pr. år (!!! Hvor finner du en 10-åring som legger seg 2030?!) fram til kl. 22, som var den absolutte grense for hva en skoleelev kunne overleve. Selv moren min syndet litt mot denne regelen, men vi visste godt at det var syndig, for å si det sånn. Og i prinsippet var det aldri, aldri unntak. Selvsagt var vi (lillesøsteren min og jeg) iblant lenger oppe, men da var det liksom med litt dårlige vibber rundt - liksom sånn "tenk, idag har du vært oppe lenge siden det er julaften, hvordan skal dette gå?!" Nyttårsaften fikk vi faktisk være oppe når vi var blitt store nok, forresten. Jeg holder med deg i å ikke gjøre forandringer som går ut over humøret. Datteren min fikk ikke være lenge oppe før hun ble istand til å takle det og "ta det igjen" i helgene. Det stadiet nådde hun ikke før hun begynte på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Mine barn er også A-type barn som ikke har noen problem med å stå opp i sekstida for barnehage og jobb. Seksåringen og treåringen har alltid lagt seg likt her i huset, selv om treåringen trenger noe mindre søvn. I hverdag legges de alltid mellom sju og halv åtte og da er de klar som ei klokke klokka seks dagen derpå:-) Jeg trodde også at mine var slik at de ikke kunne sove lenger dagen derpå selv om de var oppe lenger om kvelden. Var vi på en eller annen happening og det ble en time senere leggetid enn vanlig så våknet de jo uansett i sekstida. Men å forskyve leggetid over lengre tid har vist seg å virke her. Barna mine er jo lærerbarn og har dermed to måneders ferie. Jeg har nå forskyvet leggetiden med en drøy time og gutta sover faktisk til halv åtte om morgenen. Helt herlig!! Jeg vet ikke om jeg hadde gått for dette om vi bare hadde en vanlig treukers sommerferie. Ville ikke ha forstyrret den naturlige rytmen deres for to stakkars uker, men for en hel sommer er det helt greitt (selv om jeg må bruke ei uke eller to til høsten for å finne tilbake til den normale rytmen deres som fungerer i barnehage/skolehverdagen. Gevinsten her er altså 1,5 time ekstra søvn på morgenkvisten. Gull verdt etter å ha vært våken i sekstida hver dag året igjennom i fem år:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Vi har pleid å ha litt senere leggetid i helgene (fredag / lørdag kveld). Ikke mye, men inntil en time senere, og bare etter at barna har blitt store nok til å ta igjen litt søvn om morgenen. I sommerferien (altså ikke hele sommeren) bruker vi disse "helgetidene" hele uka. Større forskjell er det ikke i utgangspunktet. Men mine to barn har hatt svært ulikt søvnbehov, det merket jeg allerede på babystadiet. Så jeg har nok vært litt slappere med minstemann enn med hun som snart blir 18 og lenge har bestemt leggetiden sin selv. (Hun er nå på vei til Roskildefestivalen og kommer antakelig til å sove en uke i strekk når hun kommer hjem.) Lillebroren våkner stort sett av seg selv rundt 7 - 730 uansett hva vi gjør med ham, så han får være ute ganske lenge nå som det er leksefri og mange av de litt større gutta som han henger på fotballbanen med, går helt på selvstyr. Men så er det rett i dusjen og senga når han kommer inn. Jeg har vokst opp med lærerforeldre som var helt fanatiske når det gjaldt leggetid. Jeg var f.eks. den eneste over 12 år som var våken og opplagt dagen etter den første EF-avstemningen (det het EF den gangen) i 1972, fordi jeg ble sendt i seng som vanlig. Jeg tilbrakte mye av barndommen i senga i våken tilstand, selv i feriene. Dette har nok gjort meg litt bløt på dette punktet - noen lange, lyse sommerkvelder skal også ungene få med seg. Huff det hørtes ikke bra ut å tilbringe så mye våkentid i senga på kveldstid. Måtte bare le litt for meg selv av uttrykket fanatiske lærerforeldre. Vi lærerforeldre er nok kanskje over snittet strenge på leggetider, men det er ikke uten grunn vet du:-) Det er en del foreldre som skulle hatt litt mer kunnskap om hvor mye av elevenes skolegang som blir ødelagt av for lite søvn. Noen elever går i søvne hele mandagen f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Näckrosa Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Vi prøver å få ungene i seng til "vanlig tid" i sommerferien også. I alle fall hvis vi skal noe dagen etter. Av erfaring er det kun å gjøre seg selv og ungene en bjørnetjeneste ved å la de være lenge oppe om sommeren, da de ikke sover lengre om morgenen uansett (gjelder våre barn i hverfall). Altså, for at alle skal få en hyggelig dag, legger vi de til noenlunde samme tid som ellers ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Mine barn er også A-type barn som ikke har noen problem med å stå opp i sekstida for barnehage og jobb. Seksåringen og treåringen har alltid lagt seg likt her i huset, selv om treåringen trenger noe mindre søvn. I hverdag legges de alltid mellom sju og halv åtte og da er de klar som ei klokke klokka seks dagen derpå:-) Jeg trodde også at mine var slik at de ikke kunne sove lenger dagen derpå selv om de var oppe lenger om kvelden. Var vi på en eller annen happening og det ble en time senere leggetid enn vanlig så våknet de jo uansett i sekstida. Men å forskyve leggetid over lengre tid har vist seg å virke her. Barna mine er jo lærerbarn og har dermed to måneders ferie. Jeg har nå forskyvet leggetiden med en drøy time og gutta sover faktisk til halv åtte om morgenen. Helt herlig!! Jeg vet ikke om jeg hadde gått for dette om vi bare hadde en vanlig treukers sommerferie. Ville ikke ha forstyrret den naturlige rytmen deres for to stakkars uker, men for en hel sommer er det helt greitt (selv om jeg må bruke ei uke eller to til høsten for å finne tilbake til den normale rytmen deres som fungerer i barnehage/skolehverdagen. Gevinsten her er altså 1,5 time ekstra søvn på morgenkvisten. Gull verdt etter å ha vært våken i sekstida hver dag året igjennom i fem år:-) ''Gull verdt etter å ha vært våken i sekstida hver dag året igjennom i fem år'' Åh - jeg vet hvordan du har det. Husker vi speidet etter søndagsavisbudet _etter_ å ha avviklet frokosten. Hun som var årsaken til det, sover nå halve dagen hvis hun kan. Jeg ser for meg at jeg sitter alene med tekoppen på søndag morgen om etpar år. Kanskje jeg kommer til å savne den gangen det var litt liv i huset. Eller kanskje jeg kommer til å takle det aldeles utmerket... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Huff det hørtes ikke bra ut å tilbringe så mye våkentid i senga på kveldstid. Måtte bare le litt for meg selv av uttrykket fanatiske lærerforeldre. Vi lærerforeldre er nok kanskje over snittet strenge på leggetider, men det er ikke uten grunn vet du:-) Det er en del foreldre som skulle hatt litt mer kunnskap om hvor mye av elevenes skolegang som blir ødelagt av for lite søvn. Noen elever går i søvne hele mandagen f.eks. I know. Se svar til togli :-)) Selv foreldrene mine var faktisk oppe halve natten under den EF-avstemningen. Men den var ikke lærerik nok til at jeg fikk se den... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 ''Gull verdt etter å ha vært våken i sekstida hver dag året igjennom i fem år'' Åh - jeg vet hvordan du har det. Husker vi speidet etter søndagsavisbudet _etter_ å ha avviklet frokosten. Hun som var årsaken til det, sover nå halve dagen hvis hun kan. Jeg ser for meg at jeg sitter alene med tekoppen på søndag morgen om etpar år. Kanskje jeg kommer til å savne den gangen det var litt liv i huset. Eller kanskje jeg kommer til å takle det aldeles utmerket... *Hehe* Jeg prøver å forklare min kjære som ikke har unger selv at det er helt normalt for mange unger å våkne kl 6 om morran, men det tror han ikke noe på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.