Gå til innhold

HIV og hepatitt C

Anbefalte innlegg

Gjest stressaidag

Hvordan vurderer du risikoen for å bli smitta av HIV/hepatitt C (er vaksinert mot hep B) dersom man får blodtilblanda sårsekret/blod/begge deler i små mengder (fingertuppstørrelse) i munnen via nylig tilgrisa gjenstand? og man ikke skyller munnen etterpå (bare svelger)? og : hvis man samtidig har nedsatt syresekresjon i ventrikkelen (ingen kjente sår i munnen) (har nylig fått påvist en kronisk gastritt, vet egentlig ikke om har nedsatt syresekresjon (histologi ventrikkelslimhinne fra corpus/fundus viste lettgradig superfisiell kronisk gastritt), men har B12 mangel som jo kunne tyde på en atrofisk gastritt og dermed nedsatt syresekresjon..) Og hva hvis det skjer flere ganger i løpet av en kveld ? (oppdaga først etter en stund hva vedkommende gjorde - tok stadig vekk på ferske sår (gnagsår, mest sårsekret, lite blod) pluss "skvisa kviser" for så å rett etterpå, ta bestikk og mat som jeg skulle spise av (hun hadde også menstruasjon og vet ikke hvor god håndhygienen - som ble utført på kjøkkenet, var etter skifting av tampong). Hadde ikke hjerte til å "kjefte" da jeg oppdagga dette. Jeg spiste heldigvis ikke av ferskvarer som jeg visste kunne vært kontaminert pga tilbereding med "sår-fingre", men drakk av glass som vedkommende nylig hadde tatt i med sårvæske på fingre Vil kaffe (siden det har en ganske lav pH) kunne ødelegge infiserte immunceller med virus (fra sårsekretet eller blodet ) og viruset selv(HIV/ hep. C) dersom man skyller ned med det? Hva med hvitvin (vin har vel også lav pH) Hvor lenge vil HIV/hep C leve på tørt metall som er noenlunde fritt for organisk materiale (vaska opp for hånd, deretter stått åpent ved håndvask hvor tenner pusses og hender vaskes) Er usikker på om jeg har fått noe i øye - kan være at jeg har klødd meg med kontaminert finger (plaget med allergi - klør, men prøver å ikke klø med skitne fingre) - hvor stor sjanse for å bli smitta på den måten (skylte ikke øyne) Er det også mulig å bli smitta dersom vedkommende blør i munnen(munnsår)(vet ikke om hun blødde i m) og "spytter" mye når man sitter tett(0,5m) og snakker sammen ?(spytt med blod i øyne, nese,munn) Potensielle smittekilden lever et noe risikofyl liv: Vedkommende er en voksen kvinne som har sex med en gift mann (bruker ikke kondom) som reiser mye, hun vet ikke (tror ikke det men har ikke spurt) om mannen har sex med andre enne henne/kona. Har i tilleg alltid hatt mye gnagsår som hun ikke dekker til..inngansport... (potensiell smitte er over 24 timer siden) Hva skal til (når det ikke er stikkskade) for at man skal igangsette posteksposisjonell profylakse (mht HIV).? og hvor raskt må det igangsettes? (har lest helst innen 24 t, ingen vits etter 72, andre steder: helst innen 1-4 timer) hva sier ny forskning? Ble mange spørsmål... . På forhånd takk for svar!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309812-hiv-og-hepatitt-c/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det var mange og omfattende spørsmål her. Jeg skal forsøke å svare på de viktigste:

Sjansen for overføring av HIV på den måten du beskriver er svært liten enten om du har normal eller lite syre i mavesekken. For hepatitt C er det etter min vurdering praktisk talt ingen sjanse. I parentes b emerket var det ikke spesielt klokt av deg å slikke i deg ting som var tydelig forurenset, bare fordi du var høflig. Andre ting er det adskillig lettere å overføre. Det kan også være e t poeng å se på personen: en vanlig nork person har meget små sjanser til å være bærer av HIV eller hepatittC. Slik mdu beskriver personen ville jeg vurdere sjansene for å være minimale.

Det spiller ikke nooe sapesiell rolle hvorvidt du prøvde eller ikke prøvde å "skylle det ned".

Dette med gnagsår solm ikkke dekkes er ganske irrelevant.

For å sette igang posteksposisjonell b ehandlin bør man ha kjent HIV positiv kilde for forurensning, eller meget sterk mistanke. Behandlingen ganske riktig bør igangsette i føpet av et eller to døg og i alle fall innen 3 døg.

(sorry for litt sen svar, var borte i et par dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309812-hiv-og-hepatitt-c/#findComment-2527388
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...