Gå til innhold

Redusert blodgjennomstrømming i en fot.

Anbefalte innlegg

Gjest Stabukk.

For ca et halvt år siden fikk jeg plutselig smerter i venstre legg-muskel når jeg gikk fort eller i motbakke. Muskelen ble hard og øm - melkesyre..Jeg oppsøkte lege, men denne tok svært lett på saken (kom igjen om et halvt år). Blodtrykket i arm/god fot/dårlig fot var 160/200/140.Har brukt b.trykksmedisin i flere år. Lever rimelig sunt, er ikke overvektig, røker ikke og er med i gymnastikk 2 g.i uken. Går på ski/sykler/går i skog og mark. Er født i 1930. Hva kan gjøres med et slikt tilfelle ? Inntil videre driver jeg med masasje av foten i egen regi.

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Du forteller at du har høyt blodtrykk og står på medisiner for dette. Du har fått målt blodtrykk i arm og føttene og det er tydelig at trykket på den dårlige siden er betydelig redusert - du har vel en indeks på 0.88 på den dårlige siden mens på den gode siden er det 1.25. En indeks under 1 kan være tegn på karsydom i beinet og dette kan utredes nærmere. I slike tilfeller er det ofte nyttig å få målt blodtrykket i arm/fot før og etter litt fysisk aktivitet. Dersom indeksen forverrer seg etter aktivitet vil det være naturlig å bli henvist til en spesialist for å vurdere om det er noe tegn på fortettning i blodårene som forsyner foten (dette kan gjøres med ultralyd eller angiografi). Slik utredning er nyttig og nødvendig for å kunne vurdere videre behandling med eventuelt medisiner eller et lite inngrep. Ta derfor kontakt med din lege for å diskutere dette nærmere. Håper at dette hjelper!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...