Gjest Stabukk. Skrevet 30. juni 2008 Skrevet 30. juni 2008 For ca et halvt år siden fikk jeg plutselig smerter i venstre legg-muskel når jeg gikk fort eller i motbakke. Muskelen ble hard og øm - melkesyre..Jeg oppsøkte lege, men denne tok svært lett på saken (kom igjen om et halvt år). Blodtrykket i arm/god fot/dårlig fot var 160/200/140.Har brukt b.trykksmedisin i flere år. Lever rimelig sunt, er ikke overvektig, røker ikke og er med i gymnastikk 2 g.i uken. Går på ski/sykler/går i skog og mark. Er født i 1930. Hva kan gjøres med et slikt tilfelle ? Inntil videre driver jeg med masasje av foten i egen regi. 0 Siter
Satish Arora, allmennlege Skrevet 2. juli 2008 Skrevet 2. juli 2008 Du forteller at du har høyt blodtrykk og står på medisiner for dette. Du har fått målt blodtrykk i arm og føttene og det er tydelig at trykket på den dårlige siden er betydelig redusert - du har vel en indeks på 0.88 på den dårlige siden mens på den gode siden er det 1.25. En indeks under 1 kan være tegn på karsydom i beinet og dette kan utredes nærmere. I slike tilfeller er det ofte nyttig å få målt blodtrykket i arm/fot før og etter litt fysisk aktivitet. Dersom indeksen forverrer seg etter aktivitet vil det være naturlig å bli henvist til en spesialist for å vurdere om det er noe tegn på fortettning i blodårene som forsyner foten (dette kan gjøres med ultralyd eller angiografi). Slik utredning er nyttig og nødvendig for å kunne vurdere videre behandling med eventuelt medisiner eller et lite inngrep. Ta derfor kontakt med din lege for å diskutere dette nærmere. Håper at dette hjelper! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.