Gjest Mor på 32 år Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 Jeg ble diagnosert med PCO når jeg var i begynnelsen av 20-årene. Hadde da ca normalvekt (67-70 kg/1.70 høy), ikke økt kroppsbehåring, ingen kviser, masse små cyster på hø.eggstokk, liten ve.eggstokk. Forhøyet LH-nivåer. Dette er det jeg vet fra da. Nå er jeg 32, og har fått et barn ved hjelp av IVF. Nedkom våren 2000. Fødsel graviditet helt flott.Ingen probl.med amming, ammer 2-3 g/dg ennå. Jeg har fremdeles ikke kviser, ikke økt kroppsbehåring. Status for eggstokker/hormonnivå vet jeg ikke. Vekt 73-74 kg/1.70 (ennå!:-) Jeg har alltid hatt mye muskler til dame å være, trener endel vekter. Likevel har jeg lagt på meg, spesielt nå etter svangerskapet. Og da _kun_ rundt magen! Og det vet jeg er typisk PCO-symptom. Jeg har lest på nettet om alle disse tingene som man er disponert for, bl.a hjerte/kar-sykdom, diabetes, m.m. Og så har jeg lest om insulinresistens. Nå lurer jeg på om jeg burde vært hos lege til nye blodprøver. Tenker på hormonnivå, men også insulinresistens, kolestrol, etc. Hva tror du? Bør man som PCOer, ha en form for oppfølging? Har hørt at man godt kan ha høyt kolestrol, selv om en er forholdsvis normalvektig. Stadig vekk hører man (norske leger) at "PCO er ikke noe problem" -om en bare holder vekta! Men dette er ikke på linje med hva amerikanske nettsteder skriver! (Er ikkerøker!) Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30992-pco-hvilke-pr%C3%B8ver/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 Du forteller ikke noe om dine menstruasjoner. Hvis den er regelmessig tyder det ikke på hormonforstyrrelser. Ved PCOS kan man ha 'det metabolske syndrom' med de risikotilstander du beskriver, men det kan man også ha uten å være PCOS-pasient. Du kan jo be din lege om å vurdere deg totalt sett med hensyn til kolesterol, blodtrykk, insulinforhold osv. Det blir mer ett medisinsk spørsmål enn gynekologisk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30992-pco-hvilke-pr%C3%B8ver/#findComment-123045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor på 32 år Skrevet 4. juli 2001 Del Skrevet 4. juli 2001 Du forteller ikke noe om dine menstruasjoner. Hvis den er regelmessig tyder det ikke på hormonforstyrrelser. Ved PCOS kan man ha 'det metabolske syndrom' med de risikotilstander du beskriver, men det kan man også ha uten å være PCOS-pasient. Du kan jo be din lege om å vurdere deg totalt sett med hensyn til kolesterol, blodtrykk, insulinforhold osv. Det blir mer ett medisinsk spørsmål enn gynekologisk! Takker for svaret! Nå vet ikke jeg om du ser tilbake på innlegg, men jeg prøver! Jeg har kun mens ved inntak av p-piller, evt andre hormoner. Tror du en slik sjekk, på bakgrunn av førnevnte ("syke-")historie, har noe for seg? Likeledes så utføres ikke cigma(?) tester her jeg bor. (Prøve gjeldende insulinresistens) Kan en blodprøve da taes, og sendes til sjekk ved et sykehus der slik testing utføres?(RiT/RiTø) Har forstått det slik at man kan være insulinresistent, selv om vanlig glukosebelastningstester er ok. (Tok slike under sv.skapet, disse var ok.) Takker påny for svar! Vennlig hilsen en mor på 32 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30992-pco-hvilke-pr%C3%B8ver/#findComment-123152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.