sirenene Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 Innlegget har først vært på forum for allmennmedisin Fikk tipps om å prøve meg på Gynekologi. Håper at kanskje noen har litt erfaring med det samme. Jeg er en kvinne på 35 år og har strevet med å bli gravid i over 3 år. Etter 3 veldig tidlige spontanaborter (1 usikker tok ingen test) fikk jeg endelig henvisning til Førde gynekologisk poliklinikk for videre utgreiing. G.U viste normale forhold og legen sa at ingen evne for å bli gravid foreligger. Mannen min har en gutt fra før, 12 år og jeg tok en frivillig abort med annen partner for 12 år siden. Han sendte meg hjem sa vi bare skulle fortsette å prøve. Ettersom jeg stadig var så trøtt jobbet mye overtid 10-14 timer hver dag, ny jobb og stort arbeidspress + 2 timer pendling hver dag, dro jeg til legen. Jeg følte meg rett og slett syk. Tennisalbue, frøs konstant, verket i alle muskler og ledd, deprimert, glemsom og ble utrolig ukonsentrert og var bare helt utkjørt. Legen tok blodprøve og den viste at jeg hadde betennelse i bukspyttkjertelen og begynnelse på lavt stoffskifte S-TSH 3,03 FT4 13,2 og anti-TPO 1292. Videre fikk jeg beskjed om at det var for tidlig å starte med thyroxin. Jeg har nå ventet på at stoffskiftet skal dabbe ut. Jeg har målt og målt og til slutt fikk jeg tips om å ta jodtilskudd (kelp)og gjorde dette. Stoffskiftet ble bedre men betennelsen økte. Fikk til slutt elvablest og måtte slutte med jod. Jeg ble så sliten at jeg ble sykmeldt i over 2 mnd for utbrenthet. Jobber nå 50% og det holder lenge føler jeg. Er vanligvis et menneske som er positiv og ser lyst på livet heller ikke lat. Men, nå føler jeg meg helt motsatt. Vart nylig gravid på nytt. Det endte også med spontanabort, var også da bare 1 uke over tiden. Testet med 2 stk clearblue begge viste gravid, var til lege og legens test var negativ, utrolig frustrerende. Aborterte dagen etterpå. Min lege var ikke tilstede da, men han trodde meg heldigvis og at testene jeg tok stemte. Det var for seint å ta blodprøve da. Jeg hadde også alle symptomene som siste graviditeter. Jeg ble da så lei da jeg endelig fikk time til min lege at jeg forlangte at nå måtte noe skje videre. Jeg hadde fått beskjed om at jeg måtte si fra snarest om jeg ble gravid for å få oppfølging, og når dette skjedde var det vanskelig å komme i kontakt med lege. Lang ventetid m.m og mine aborter skjer alltid veldig tidlig. Jeg har også veldig sterk nattesvette i uken før mensen, og spesielt de gangene jeg vart gravid, hadde jeg nattesvette etter eggløsning og frem til menstruasjonen. Det kjennes ut som alle hormonene i koppen min sloss. Hvorfor skjer dette. Kan det være østrogen eller progesteron mangel også? Skal nå inn til ny undersøkelse i Førde. Jeg er redd for å bli sendt hjem uten hjelp denne gangen også. ER der et godt råd for hva jeg kan gjøre for å få hjelp ? Eller tror du det er noe håp for at jeg noen gang kan bære frem et barn? Vær så snill å svar for jeg er så fortvilet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30999-vil-s%C3%A5-inderlig-mye-ha-et-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juli 2001 Del Skrevet 3. juli 2001 Jeg skjønner at du er fortvilet, men dessverre finnes det ikke mirakelkur for slike gjentatte aborter, se vedlegg. Så får vi håpe at det kan lykkes for deg å gjennomføre en graviditet, det lykkes for de fleste heldigvis. 16 Utredning ved gjentatte aborter (habituelle aborter) Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.) Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser og for feil ved livmor. Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve. I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30999-vil-s%C3%A5-inderlig-mye-ha-et-barn/#findComment-123052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.