Gjest Mrs vil Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Hei! Jeg er en jente på 28 år. Min mann og jeg har prøvd å få barn i ca 14 måneder, men har foreløpig ikke lykkes. Jeg har de siste 8 månedene hatt støtsmerter ved samleie (til tider veldig vondt). Dette har jeg hatt litt av og på tidligere også. Sliter en del med mellomblødninger og tok laproskopi pga dette i januar 2002 uten funn på at noe var galt. De siste månedene blør jeg litt hver dag f.o.m eggløsning og frem til mensen. Deretter har jeg normal mens i ca 5-7 dager. Har nogenlunde regelmessig syklus og tar eggløsningstest, som stort sett er positive.Har vært til gynekologisk undersøkelse + sjekket hormoner. Alt har sett bra ut. Er henvist til røntgen med kontrast, men de har sommersteng for denne undersøkelsen i flere uker til. Begynner å bli bekymret og utålmodig... Mannen min har normal sædkvalitet. Har lest om endimetriose og kjenner meg igjen i flere av symptomene. Kan det være dette? Tok jo laproskopi for 5 1/2 år siden, men kan det ha oppstått etter dette? Har mye magesmerter (mageknip, tarmproblemer, intoleranse for diverse mat og stikking i underlivet). Hender også at jeg har menslignende smerter utenom mens, men det er sjeldnere nå. Kjenner også stort sett når jeg har eggløsning. Har ofte problemer med fordøyelsen under menstruasjon og eggløsning. Har gått på p-piller/minipiller i flere år, men sluttet for ca 2 år siden. Har hatt samme sex-partner i over 7 år. Føler også at jeg har blitt trangere i skjeden (alt virker tettere/større/legre ned) enn tidligere. Kan gjøre vondt å bare sette inn en tampong. Dette ble et langt og utfyllende spørsmål, men håper du kan ta deg tid til å svare. Begynner å bli lei av at alt tar så lang tid å finne ut av. Alle undersøkelser og innvendige ultralyder har vært normale... Hilsen en som håper på barn i magen snart 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310018-bl%C3%B8dninger-og-smerter-ved-samleie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Det var litt rart hvis du fikk utført laparoskopi pga mellomblødninger. Var det eneste grunnen til undersøkelsen? Du kan ha utviklet endometriose i mellomtiden. Det gir typiske smerter ved menstruasjon og samleie. Jeg synes du skal henvises til gynekolog for utredning av barnløshet og så diskutere om det skal utføres ny laparoskopi. Så kan man samtidig sjekke egglederne, og du behøver da ikke ta røntgenundersøkelsen som ikke gir så god informasjon som laparoskopi. Man kan ikke påvise endometriose ved ultralyd. Blødningene du har ved samleie kan komme fra livmorhalsen hvis den har rikelige kjertler, og det er uten praktisk betydning. Gynekologen kan også sjekke om det er tilfelle, evt se på livmorhalsen med en slags kikkert, et kolposkop. Lykke til, med vennlig hilsen Mette H Moen PS husk at de fruktbare dager er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen (som er ca 14 dager før neste menstruasjon), ha samleie 2-3 ganger i denne periode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310018-bl%C3%B8dninger-og-smerter-ved-samleie/#findComment-2527700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.