Gå til innhold

Psykelig sjalu?

Anbefalte innlegg

Gjest Liten og usikker

Er ei jente på 28 år, med to barn fra tidligere forhold. Min nåværende samboer er 33år, og vi har bodd sammen i 5år. I oktober 06 fortalte han at han hadde fått kontakt med ei han hadde jobbet med tidligere. De sendte bare litt sms om hvordan ting gikk. Hun hadde da en sønn på et år og samboer. Jeg begynte å lure litt, men prøvde å la vær. Rett før jul skulle min samboer og hans venn ut på byen, han fortalte om denne"venninna" og viste frem ett bilde hun hadde sendt av seg selv, hvor han utrykte hvor pen hun var. Han fortalte også at dette var ei jente som ikke hadde det helt bra med typen sin. Senere på natta fikk jeg tlf fra han om at han fikk ikke tak i denne jenta og at han var bekymret. Sa han fikk prøve igjen. Tlf min ringte igjen, han hadde fått svar fra henne om at hun lå på sykehus(ikke alvorlig) og lurte på om jeg kunne kjøre han dit samtidig som han sa: "du vet jeg er glad i deg, men jeg er glad i henne også. Jeg hentet dem, men vi reiste hjem. Det ble en diskusjon, og han mente jeg bare var sjalu. Når vi kom til jula og nyttår var han mer opptatt av å sende sms enn noe annet. Dem var jo bare gode venner og tekstet jo bare på sms så jeg trengte ikke bekymre meg. I februar 07 kom jeg plutselig over masse meld på dataen som ikke var mine. Så med en gang at det var mellom han og henne, og jeg begynte å lese. Masse meld om at han fantaserte om henne, hvor pen hun var og en novelle om sex i en vaskekjeller. Da jeg lurte på hva dette var, fikk jeg til svar at det var bare for moro og for å få henne til å snakke. Han var irritert for at jeg hadde sneket i hans ting(vår data). Jeg lurte på om jeg kunne få møte henne hvis hun var så viktig for han men, nei. Hun ville ikke møte meg fordi hun hadde ikke noe å snakke med meg om. Dagene gikk videre og sms ble sendt og mottatt. Mai kom nye runder diskusjoner om denne jenta og ett bilde hun hadde sendt av seg selv og noen meld jeg hadde funnet på tlf hans. Da sa han at dette gadd han ikke lenger så nå skulle han kutte henne ut, for han orket ikke denne sjalusi greien min. Jeg mente han kunne fortelle sin mor hva han egentlig holdt på med. Han slettet nr og bilde hennes. Juni kom og jeg fikk igjen en følelse av at noe ikke var som det skulle. Han skjulte tlf, hadde den på lydløs, tok den med uansett hvor han gikk. En dag fikk jeg mulighet til å snik titte på tlf hans. Der var det flere meld fra henne, men nå var hun lagret som "test". Jeg var irritert og sur i flere dager og han skjønte lunta for når jeg spurte om å se på tlf hans, var alt slettet. Jeg sa jeg hadde sett på den og at jeg viste han hadde sendt med henne om at de kunne møtes på date. Han ble bare irritert over at jeg kunne være så sjalu og at jeg uten lov hadde vært på hans tlf. Alt var jo bare tull fra hans side. Sommeren gikk med små irritasjoner og diskusjoner om denne jenta og sms kontakten deres. Jeg lurte på om dem hadde snakket på å møtes, men det mente han ble for flaut etter alle de "på kanten" meld dem hadde sendt. Lurte også på om gutten hennes viste om kontakten dem hadde, det gjorde han ikke. September reiste jeg og min sønn til syden en uke, jeg var nervøs og ringte hjem hver dag. Ett par dager etter vi kom hjem lurte jeg på om jeg kunne få se på tlf hans. Han ble sint og borde havnet nesten i taket fordi jeg leste meld å lurte på hva alt betydde. Kom over en meld som tydelig viste at han hadde vært hjemme hos henne. Lurte på hva det var og da hadde han bare stoppet i porten og tatt en røyk for å se på det nye huset dems. Både hennes samboer og barn var vist hjemme. Lurte på om han hadde hilst på dem, men nei. Jeg sa at han hadde jo lovet å ikke møte henne, men han sa bare: "var da bare en røyk". Jeg spurte hva han ville svart hvis jeg hadde stilt spørsmål om han valgte meg eller denne jenta, da fikk jeg til svar: " ingen av dere for da kunne jeg vært venn med begge to". Høsten fortsatte med ett forhold uten noen gnist og jula overlevde vi så vidt. Han sendte meld, mottok meld og jeg spurte og gravde. Frustrasjon,irritasjoner og diskusjoner tok aldri slutt. Jan 08 ringte han og fortalte han måtte bli med å hjelpe en på jobben når dem var ferdig for kvelden. Jeg hadde vært inne på tlf hans dagen før og viste hvor han egenlig skulle. Jeg måtte bare få det bekreftet. Sendte ei venninne av gårde, da jeg selv satt uten bil. Joda han var hos henne og samboeren hennes var på jobb. Jeg ble så sint men holdt meg rolig. Han kom hjem, fortalte hva han hadde hjulpet sin kolega med og at de hadde tatt en kaffe også. Jeg sa at jeg viste hvor han hadde vært og at det ikke var noen vits å lyge. Vi ble da sittende å snakke i flere timer, han la "alle" kort på bordet om at hun hadde det vanskelig i forholdet sitt og at hun snakket så godt med han. De hadde møttes flere ganger på cafe og utenfor huset hennes mens mannen hennes var på jobb.Han innrømmet å ha løyet for meg i ett år, men at han hadde ikke ville sagt noe til meg fordi jeg var så sjalu. Følte jeg fikk mer innsyn i ting og syntes faktisk litt synd på denne jenta, så jeg gikk med på at dem kunne møtes flere dager. De møttes annenhver dag i nesten to uker, men da sa jeg i fra at det ble vel kanskje litt mye. Det ble gjort noe med, men kontakten per meld var fortsatt veldig aktiv og unormalt stor. Han ville at jeg skulle ta opp igjen kontakt med ett par gamle kompiser som jeg kunne gå å ta en kaffe med. Jeg gjorde så men det ble litt feil i hodet mitt. 14 feb gikk jeg med på å sende 3 røde roser til denne jenta for å gjøre gutten hennes litt sjalu, fordi han hadde vært utro mot henne. Det var greit til og begynne med men gjorde også litt vondt. Hvorfor sende noe til henne når jeg aldri har fått noe? Kontakten fra henne ble mindre en periode. Så fikk jeg tak i at hun hadde kastet samboer på dør, meld tok seg opp igjen. En natt mens jeg sov hadde han vært ute og kjørt, da hadde han kjørt forbi henne for å se om bilen til samboeren var der. Jeg lurte på hvorfor og da var han redd hun løy for han om at samboeren var kastet ut. Fra april til nå har det vært masse meldinger igjen. Om alt fra vanlig hverdag, til meld som at han ville til henne og "kose" med henne, dukke opp hos henne på natta, at jeg hadde flyttet til min mor. Han har også bedt om bilder av henne fordi hun var så pen og deilig. Han har laget en egen boks på tlf sin med bilder av henne som hun har sendt han. Når jeg lurte på hvorfor de bildene sa han at han bare syntes det var gøy. På lørdag fant jeg noe i søppela på badet som ikke var mitt, og stilte spørsmål om hvem som hadde vært her mens jeg hadde vært hos slekt i 4 dager. Bare hans søster fikk jeg til svar. Han ble irritert å lurte på hva jeg egentlig trodde om han, og hvor jeg fikk alle de syke tankene mine fra. Jeg sa at dette vil du selv, og mine syke tanker kan du takke deg selv for. Da eksploderte han! Han sier i dag at han kutter kontakten med henne, men vil da ikke ha noe tull, bråk eller hvorforer fra meg, fordi da har jeg fått det som jeg vil, at han må kutte med ei god venninne. Selv har jeg veldig dårlig selvtillitt, og stilt han spørsmål om han synes denne jenta er penere og deiligere enn meg. Svaret var at ja det er hun! Dette er ting jeg bruker mot meg selv for å psyke meg ennå lenger ned. Nå er forholdet i ferd med å gå i grus. Vi går begge på cipramil, ingen har det bra, snakker lite sammen, går mest i sms når han er på jobb og da virker han bare irritert på meg. Han mener han ikke har gjort noe galt, at det bare er jeg som er psykelig sjalu. Føler han ikke forstår min sjalusi og at det er han som selv har skapt den. Jeg føler meg sviktet, tilsidesatt og min tillitt til han har jeg problemer med. Er nok mye mer detaljerte ting jeg kunne tatt med, men hadde nok vært lettere å snakke enn å skrive. Men desverre er det lange ventelister på hjelp. Hva skal vi gjøre? Hva skal jeg gjøre? Reagerer jeg feil? Er jeg psykisk sjalu? Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre, bare håper på ett svar fra noen utenforstående.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310047-psykelig-sjalu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Liten og usikker.

Du er ikke sykelig sjalu og du er ikke unormal. Denne mannen holder på å bryte deg fullstendig ned. Han er tydelig veldig interessert i denne jenta og engasjerer seg enormt i henne. Syns du skal sette foten ned nå og be om tenkepause, enten flytter han ut eller så flytter du ut. ^Da får dere begge tid til å tenke gjennom hvordan dere vil ha det i ro og fred. Kanskje han får støkken som får han til å våkne og innse at det andre bare er en flørt, men du kan også risikere at han bare venter på sjansen til å slippe å gjøre det slutt selv.

Uansett, sånn som du har det nå er det ingen som fortjener.

Lykke til og klem til deg. Du er nok en sterk person som har stått imot så lenge, men nok er nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310047-psykelig-sjalu/#findComment-2527655
Del på andre sider

Men herergud da, det er ikke DEG det er noe galt med her, men HAN. Han virker litt psokopat spør du meg, som er utro (for i mine øyne er dette utroskap, og jeg ville ALDI akseptert at samboern min holdt på sånn) og psyker deg ned, og prøver å vinkle det til at det er du som er gal..

Nei, han der ville jeg ikke kasta bort et minutt av livet mitt på, og hivd han på dør. det er DU som skulle fått roser, han skulle bedt om bilder av deg, hatt mappe av bilder av deg osv. Han har jo et kjæresteforhold til denne jenta.. Uansett hvor vanskelig hun har det, så er han opptatt og kan ikke holde på sånn! Merker jeg nesten blir forbanna på dine vegne.. For en drittsekk!

han er utro mot deg, du ser jo det selv, men prøver å dekke over for han. Hvorfor gjør du det? Ikke gi kjærligheten din til en som behandler deg som søppel.. Han kan umulig elske deg, som til og med sier en han flørter med (og sikkert har seg med) er deiligere enn deg, det er DU som er sammen med han...

Samboern min sier jeg er deiligst i verden, selv om jeg både er lubben og har strekkmerker.. Ser jo sjøl at eksen hans er mye finere/penere enn meg, med det spiller ingen rolle - så lenge det er meg han vil ha. :) Han ville aldri sagt at han synes andre jenter er penere enn meg, samma faen hvor sant det er. Det er sånt man bare ikke gjør.. Og gjør man det er det for å såre og bryte ned den andre, og det gjør man bare ikke mot den man elsker..

Kast han ut, kom deg bort, og finn en som bare har øyne for deg. Ikke rart selvtilliten din blir svakket med en sånn dritt til mann..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310047-psykelig-sjalu/#findComment-2527669
Del på andre sider

NEI! Du er IKKE sykelig sjalu!

Sjalusien du føler er naturlig, og godt begrunnet!

Det er vel så godt som INGEN normale personer, som ville følt seg komfortabel med et slik "trekant-forhold" uten å føle sjalusi!

Din samboer har gått langt over streken i hva som oppfattes som akseptabel kontakt med en venn av motsatt kjønn! Og det er helt urimelig av ham å forlange / forvente at du stilletiende skal godta dette.

Slik jeg oppfatter det du skriver, har han manipulert deg kraftig ved å involvere deg fra begynnelsen da det fortsatt var "uskyldig."

Da oppnådde han å komme evt sjalusi og mistanker i forkjøpet, og gi deg et (falskt?) inntrykk av at han var til å stole på, og at han ikke ville skjule noe for deg. Han sørget dermed for å få din aksept / toleranse for at han opprettet kontakt med denne jenta.

Og i ettertid har han utnyttet denne for alt den er verdt, ved å gi deg stadig "større doser" å svelge, og strekke dine toleransegrenser stadig lenger!

Jeg tror ikke et sekund på at denne jenta bare er en "god venn"!

Ingen prioriterer en "god venn" så høyt at de er villige til å la det gå på bekostning av sitt kjæresteforhold!

Han virker jo nærmest besatt av å treffe henne og ha kontakt med henne mest mulig.

Han oppfører seg m.a.o slik bare en vilt forelsket person ville gjort! Og hvis han påstår noen annet, så lyver han både for deg -og seg selv!

Sannheten er at denne mannen helst vil ha i både pose og sekk, og at dette skal foregå så uproblematisk som mulig!

Han blir sint og opprørt når du "lager bråk" fordi dette kompliserer hans lille "ideelle verden"og legger press på ham til å gjøre et valg han helst vil slippe....

Jeg tror derfor du må gjøre dette valget selv!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310047-psykelig-sjalu/#findComment-2527728
Del på andre sider

Annonse

Men herergud da, det er ikke DEG det er noe galt med her, men HAN. Han virker litt psokopat spør du meg, som er utro (for i mine øyne er dette utroskap, og jeg ville ALDI akseptert at samboern min holdt på sånn) og psyker deg ned, og prøver å vinkle det til at det er du som er gal..

Nei, han der ville jeg ikke kasta bort et minutt av livet mitt på, og hivd han på dør. det er DU som skulle fått roser, han skulle bedt om bilder av deg, hatt mappe av bilder av deg osv. Han har jo et kjæresteforhold til denne jenta.. Uansett hvor vanskelig hun har det, så er han opptatt og kan ikke holde på sånn! Merker jeg nesten blir forbanna på dine vegne.. For en drittsekk!

han er utro mot deg, du ser jo det selv, men prøver å dekke over for han. Hvorfor gjør du det? Ikke gi kjærligheten din til en som behandler deg som søppel.. Han kan umulig elske deg, som til og med sier en han flørter med (og sikkert har seg med) er deiligere enn deg, det er DU som er sammen med han...

Samboern min sier jeg er deiligst i verden, selv om jeg både er lubben og har strekkmerker.. Ser jo sjøl at eksen hans er mye finere/penere enn meg, med det spiller ingen rolle - så lenge det er meg han vil ha. :) Han ville aldri sagt at han synes andre jenter er penere enn meg, samma faen hvor sant det er. Det er sånt man bare ikke gjør.. Og gjør man det er det for å såre og bryte ned den andre, og det gjør man bare ikke mot den man elsker..

Kast han ut, kom deg bort, og finn en som bare har øyne for deg. Ikke rart selvtilliten din blir svakket med en sånn dritt til mann..

"Han virker litt psokopat spør du meg"

Enig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310047-psykelig-sjalu/#findComment-2527790
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...