Gå til innhold

Hjelp! Kursiv og Fet er vekk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fankern! Her sitter jeg og har dårlig tid og skriver som vanlig i Word, som tusen ganger før, og så trenger jeg kursiv men den er ikke der! Ikke fet eller understrek heller. Når jeg leter etter andre verktøy enn det som står på normaloppsettet, finner jeg alt mulig, men ikke kursiv og fet osv. Det er akkurat som om det mangler ei verktøylinje, men hvor ER den?!?

Skrevet

Høyreklikk på verktøylinja - eller der linja skulle ha vært. Velg Formatting (engelsk, Formattering på norsk kankskje?)

Skrevet

Høyreklikk på verktøylinja - eller der linja skulle ha vært. Velg Formatting (engelsk, Formattering på norsk kankskje?)

Takk! Fant det nå. Hvem kunne tenkt seg at formatering skulle bety skrift ...

Og da hisser jeg meg opp litt igjen over datafolkene, som har brukt ingerniørord (nyoppfunnet, av dem selv stadig vekk) og tatt ord fra vanlig språk og brukt dem til noe helt annet i dataspråket.

Format betyr størrelsen og omfanget på en ting.Stort format eller lite? Skal formatet være A4 eller vil du ha en mindre ark? Å, hun var en persjon av det virkelig store formatet, hun var en kraft! Men på datask betyr det altså blant annet utseendet på skrift.

Ja, Og "grensesnitt". My God. Skal ikke begynne med det.

Men tusen takk for hjelpen, Katt-ja. Så får vi håpe dataenes gud i himmelen en dag setter språkfolk på hele navneregisteret innafor dataterminologien.

Skrevet

Og da hisser jeg meg opp litt igjen over datafolkene, som har brukt ingerniørord (nyoppfunnet, av dem selv stadig vekk) og tatt ord fra vanlig språk og brukt dem til noe helt annet i dataspråket.

Format betyr størrelsen og omfanget på en ting.Stort format eller lite? Skal formatet være A4 eller vil du ha en mindre ark? Å, hun var en persjon av det virkelig store formatet, hun var en kraft! Men på datask betyr det altså blant annet utseendet på skrift.

Men tusen takk for hjelpen, Katt-ja. Så får vi håpe dataenes gud i himmelen en dag setter språkfolk på hele navneregisteret innafor dataterminologien.

Det er da ikke spesielt innenfor dataterminologi at gamle ord får nye eller utvidede betydninger etterhvert som behovet oppstår. Det skjer innenfor alle felt, både fagfelt og i generell språkbruk. Det er slik naturlige språk utvikler seg, og har gjort det til alle tider.

Og ordet "format" spesifikt har referert til tekstutseende og lignende lenge før datateknologien kom på banen innenfor typografien. I min engelskordbok fra 1983 står det følgende om ordet "format":

"The general physical appearance of a book, magazine, or newspaper, such as the type face, binding, quality of paper, margins etc." og videre "The organization, plan, style or type of something". Merk begreper som "type face" og "style".

Skrevet

''Format betyr størrelsen og omfanget på en ting.''

Ja,- f.eks. på en tekst....?

Nå er jeg en av de fæle "datafolkene" - så jeg synes datauttrykkene er helt greie... (Det jeg synes er ille er når de oversettes til et helt nylaget norskt ord... Var det ikke noen som prøvde å få oss til å kalle en diskett for lefse? Folder eller directory for mappe... Dataspråk er best som internasjonalt :-) )

Skrevet

Nå er jeg en av de fæle "datafolkene" - så jeg synes datauttrykkene er helt greie... (Det jeg synes er ille er når de oversettes til et helt nylaget norskt ord... Var det ikke noen som prøvde å få oss til å kalle en diskett for lefse? Folder eller directory for mappe... Dataspråk er best som internasjonalt :-) )

Datalefse slo ikke helt an, nei... Men mappe synes jeg er helt greit. Jeg bruker mappe og katalog om hverandre. Det høres jo passe teit ut å si "Gå til directoryen der du savet filen", men jeg hører slike ting stadig vekk. (Jeg synder stadig på det området selv, men jeg synes ikke det høres mindre noldus ut av den grunn...)

Skrevet

Mappe må da være helt greit! :-) Bruker det hele tiden jeg:-)

Skrevet

Mappe må da være helt greit! :-) Bruker det hele tiden jeg:-)

Joda, mappe er ikke et dårlig ord - men det er veldig greit at dataspråket er internasjonalt... Lettere å søke opp på nettet ved problemer etc.

(Særlig når man jobber i et slikt miljø, da...)

Skrevet

Joda, mappe er ikke et dårlig ord - men det er veldig greit at dataspråket er internasjonalt... Lettere å søke opp på nettet ved problemer etc.

(Særlig når man jobber i et slikt miljø, da...)

Det skjønner jeg:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...