Gjest Undrende888 Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 Jeg var hos legen for et halvt år siden, og da opplyste han at jeg hadde 5,9 i kolestrol. Dette var ikke noe å bekymre seg for, fikk jeg opplyst. HDL var 1,1. LDL var 4,0 og Triglyserider? var 0,8. Nå nylig testet jeg igjen, og da var det 6.1. Dette var en annen lege, og også her fikk jeg beskjed om at dette var ok. Jeg skjønner dog ikke helt dette. Basert på noen nettsøk, finner jeg at "gjennomsnittlig" kolestrol i Norge er mellom 4 og 5, men at lavere er bedre. Min samboer har 3.0. Min far, som er 70, testet seg for 10 år siden, og han insisterer på at han fikk opplyst at han hadde et kolestrol på 1,5., hvorpå legen hadde sagt at dette var særdeles bra for hans alder. Med andre ord så mener jeg at jeg har altfor høyt kolestrol, men jeg skjønner ikke hvorfor da ikke legen ber meg endre spisevaner, eller lignende. For øvrig er jeg slank, men jeg stresser mye, og drikker meget store mengede instant kaffe hver dag, så kanskje dette har noe med det jeg mener er mitt høye kolestrol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310119-kolestrol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jadajadajada Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Kolestrol er for tiden et tema som diskuteres ivrig i enkelte kretser, og de lærde strides. Du har ikke kolesterol som krever behandling med medisiner. For en del år siden var kolesterol under syv bra, nå er det tallet 5 som gjelder og min hjertelege opplyste meg for noen måneder siden at 3.5 vel ble det neste. For som han sa mens han humret - det ville jo være lukrativt for legemiddelindustrien Og det har han jo rett i - da svært få har et totalkolesterol på under 3.5 og derfor ville trenge medisiner for og presse det ned. Det som imidlertid er sikkert er at man, der hvor hjertesykdommer allerede er et faktum eller ved høye kolestrolverdier (arvelige eller livstilsrelaterte) vil behandle for og få kolestrolet ned. Men du er ikke i det sjiktet. Imidlertid er det ingen grunn til at du ikke selv kan gjøre noen endringer som medfører at kolestrolet ditt går ned, altså kostholdsendringer og trening. Da vil du jo forebygge et mulig ennå høyere kolesterol i fremtiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310119-kolestrol/#findComment-2529466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.