Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mannen min er 34 år. Han røyker (ikke så mye nå) og er litt overvektig. Han har hatt høyt blodtrykk siden ca 2000 og har gått på medisiner for dette. Han har også erfart endel kraftige brystsmerter siden 2000 som har forverret seg over årene.

I begynnelsen av juni var vi på Ullevål og sjekket hjertet hans. Han er i veldig god fysisk form og hadde tatt en sykkeltest forut for henvisningen til Ullevål som var veldig bra. Han var inne til hjertetest og kom ut igjen og fortalte at de ikke fant noe. Alle symptomer han har hatt, tyder på forkalkninger, men de fant ikke noe...

Dette er skremmende. Nå er han også blitt avvist av legen sin, som sier det er stress. Han får fremdeles disse krampene som er fasitsvar på Angina Pectoris!!! Vi har lest masse om det på nett, og det er som å lese om hans smerter. Han får disse krampene uten noen synlig årsak, og det kan komme når som helst - også når han kjører bil og motorsykkel. Han drar aldri hjemmefra uten Nitroglycerin i lommen, og den virker umiddelbart!!! Er ikke alle bokser for Angina krysset av da??? Hvorfor får han ikke noe hjelp??? Skal han gå livredd rundt og håpe at han ikke dør??? Skal JEG gå livredd rundt og håpe jeg ikke får en telefon??? Er dette nødvendig??? Det må da være noe man kan gjøre??? Han har redusert røykingen sin med minst 60% de siste to månedene, og har til hensikt å slutte. Er det noe mer han kan gjøre selv? Annet enn det åpenbare - gå ned noen kg i vekt??? Jeg er så redd og jeg vil ikke miste min elskede - det er alt for tidlig! Og barna våre kan ikke miste faren sin fordi leger ikke tror på ham!!! Han er en sterk og muskuløs mann som ikke klager over noe, men dette har skremt ham! Da må det vel for pokker gå an å få noe hjelp noe sted????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310153-hjelp-jeg-er-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''I begynnelsen av juni var vi på Ullevål og sjekket hjertet hans. Han er i veldig god fysisk form og hadde tatt en sykkeltest forut for henvisningen til Ullevål som var veldig bra. Han var inne til hjertetest og kom ut igjen og fortalte at de ikke fant noe.''

''Alle symptomer han har hatt, tyder på forkalkninger, men de fant ikke noe...''

Er det Ullevål, legen hans eller dere som "konkluderer" med at det tyder på forkalkninger?

''Dette er skremmende. Nå er han også blitt avvist av legen sin, som sier det er stress.''

Da kan dere stole på disse vurderingene, og slutte å bekymre dere, norsk helsevesen _kan_ alt som er å kunne om hjerteinnfarkt, så da er det nok stress. :-)

Ps! Han bør kutte ut røyken og gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310153-hjelp-jeg-er-redd/#findComment-2528749
Del på andre sider

''I begynnelsen av juni var vi på Ullevål og sjekket hjertet hans. Han er i veldig god fysisk form og hadde tatt en sykkeltest forut for henvisningen til Ullevål som var veldig bra. Han var inne til hjertetest og kom ut igjen og fortalte at de ikke fant noe.''

''Alle symptomer han har hatt, tyder på forkalkninger, men de fant ikke noe...''

Er det Ullevål, legen hans eller dere som "konkluderer" med at det tyder på forkalkninger?

''Dette er skremmende. Nå er han også blitt avvist av legen sin, som sier det er stress.''

Da kan dere stole på disse vurderingene, og slutte å bekymre dere, norsk helsevesen _kan_ alt som er å kunne om hjerteinnfarkt, så da er det nok stress. :-)

Ps! Han bør kutte ut røyken og gå ned i vekt.

Det er faktisk fastlegen hans som konkluderer med dette, og nitro hjelper vel ikke mot stress, gjør det det??? Er det riktig at man skal holde på å svime av av smerter når man liksom er "frisk"??? Legen på Ullevål sa han ikke var sikker, men at det tydet på kramper i årene eller musklene rundt hjertet, og det heter vel Angina pectoris, gjør det ikke? Men - fastlegen velger da å friskmelde ham i stedet? Jeg undres om "de vet alt"... har liksom aldri fått inntrykk av at de gjør det

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310153-hjelp-jeg-er-redd/#findComment-2528753
Del på andre sider

Det er faktisk fastlegen hans som konkluderer med dette, og nitro hjelper vel ikke mot stress, gjør det det??? Er det riktig at man skal holde på å svime av av smerter når man liksom er "frisk"??? Legen på Ullevål sa han ikke var sikker, men at det tydet på kramper i årene eller musklene rundt hjertet, og det heter vel Angina pectoris, gjør det ikke? Men - fastlegen velger da å friskmelde ham i stedet? Jeg undres om "de vet alt"... har liksom aldri fått inntrykk av at de gjør det

Selvfølgelig kan leger ta feil, men i og med han har vært undersøkt av fastlegen og fått undersøkt hjertet sitt på Ullevål så burde det tilsi at konklusjonen var riktig.

Men om dere fortsatt er i tvil, så ring legevakt for en sjekk der også, for det er selvfølgelig ingen som skal gå rundt å være redde og føle en ikkje blir tatt på alvor.

Men det _kan_ også være angst som medfører smerter i brystet, det er ganske vanlig å få "hjerteinnfarkt" lignende symptomer i forbindelse med angst.

Om nitroglyserin hjelper mot stress vet eg ikkje. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310153-hjelp-jeg-er-redd/#findComment-2528755
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest dollies

Hei!

Jeg er en kvinne på 28 som har det på samme måte. Hadde en hard fødsel for akkurat 2 år siden, og i kjølvannet av dette begynte jeg å få brystsmerter(trykk/press/klem), samt stramming oppover i hals/arm. Blir da også ekkelt å puste.Kan få det både i hvile og i aktivitet. Kommer ofte ved stress.

Jeg ble sendt til sykehuset i aug 07, og ble lagt inn på observasjon pga EKG-forandringer som var forenlig med angina/hjerteinfarkt. Gjennomgikk der sykkeltest,ultralyd,samt angiografi. Kunne ikke finne avleiringer i årene inn til hjertet. Ble diskutert spasmeangina, og det har ikke blitt utelukket. Har ikke fått noe medisiner, selv om nitro hjalp på smertene da jeg var innlagt. Jeg er mildt sagt LIVREDD, og plages mer eller mindre hver dag med smerter. Kraftige anfall med skikkelig stramming oppover hals og press i brystet kommer i perioder, for så å kunne være borte ei uke eller to.Jeg skjønner MEGET godt redselen, for jeg lever med det samme hver dag. En hjertespesialist sa han kunne skrive ut nitro til meg, men jeg; en småbarnsmor på knappe 28 har IKKE lyst til å måtte være avh. av hjertemedisiner. Jeg vil ikke være under kategorien hjertesyk,for hjertet mitt er helt i orden! Men noe riv ruskende galt er det allikevel. Dersom det er spasmeangina(kramper i årene), er dette en reversibel tilstand. Den fører til at årene åpner seg selv når det blir såpass mye mindre oksygen enn det som trengs. Således er dette en slags egen selvopprettende sak. Men jeg har lest om hjertestans iforbind med dette, og dette gjør meg skikkelig redd. I tillegg til at jeg har hatt litt angst tidligere,føler jeg at jeg ikke blir tatt skikkelig på alvor. Jeg kjenner angst meget godt, og DETTE er ikke angst. Man får ikke ekg-forandringer av angst.

De fleste leger avfeier spasmeangina som noe ufarlig,men ubehagelig, på lik linje med migrene. Ubehagelig? Ja,jeg må jo legge meg ned når det skjer. Det hindrer meg kraftig i hverdagen.

Det kan jo ikke være bra for hjertet på lang sikt.

Hadde vært interessant å sammenlignet mitt tilfelle med mannen din sitt.

Jeg har bl.a masse allergi /noe matintoleranse/candidaopphopning i kroppen. Sår på tunga til stadighet.

Det må jo være NOE som forårsaker disse krampene. En ubalanse/mangel på mineraler/vit etc. Jeg tar magnesium-tilskudd og b-vit,men det hjelper ikke.

Har mannen din lignende plager?

Dette er kjempeplagsomt, og jeg skjønner dere meget godt!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310153-hjelp-jeg-er-redd/#findComment-2722574
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en kvinne på 28 som har det på samme måte. Hadde en hard fødsel for akkurat 2 år siden, og i kjølvannet av dette begynte jeg å få brystsmerter(trykk/press/klem), samt stramming oppover i hals/arm. Blir da også ekkelt å puste.Kan få det både i hvile og i aktivitet. Kommer ofte ved stress.

Jeg ble sendt til sykehuset i aug 07, og ble lagt inn på observasjon pga EKG-forandringer som var forenlig med angina/hjerteinfarkt. Gjennomgikk der sykkeltest,ultralyd,samt angiografi. Kunne ikke finne avleiringer i årene inn til hjertet. Ble diskutert spasmeangina, og det har ikke blitt utelukket. Har ikke fått noe medisiner, selv om nitro hjalp på smertene da jeg var innlagt. Jeg er mildt sagt LIVREDD, og plages mer eller mindre hver dag med smerter. Kraftige anfall med skikkelig stramming oppover hals og press i brystet kommer i perioder, for så å kunne være borte ei uke eller to.Jeg skjønner MEGET godt redselen, for jeg lever med det samme hver dag. En hjertespesialist sa han kunne skrive ut nitro til meg, men jeg; en småbarnsmor på knappe 28 har IKKE lyst til å måtte være avh. av hjertemedisiner. Jeg vil ikke være under kategorien hjertesyk,for hjertet mitt er helt i orden! Men noe riv ruskende galt er det allikevel. Dersom det er spasmeangina(kramper i årene), er dette en reversibel tilstand. Den fører til at årene åpner seg selv når det blir såpass mye mindre oksygen enn det som trengs. Således er dette en slags egen selvopprettende sak. Men jeg har lest om hjertestans iforbind med dette, og dette gjør meg skikkelig redd. I tillegg til at jeg har hatt litt angst tidligere,føler jeg at jeg ikke blir tatt skikkelig på alvor. Jeg kjenner angst meget godt, og DETTE er ikke angst. Man får ikke ekg-forandringer av angst.

De fleste leger avfeier spasmeangina som noe ufarlig,men ubehagelig, på lik linje med migrene. Ubehagelig? Ja,jeg må jo legge meg ned når det skjer. Det hindrer meg kraftig i hverdagen.

Det kan jo ikke være bra for hjertet på lang sikt.

Hadde vært interessant å sammenlignet mitt tilfelle med mannen din sitt.

Jeg har bl.a masse allergi /noe matintoleranse/candidaopphopning i kroppen. Sår på tunga til stadighet.

Det må jo være NOE som forårsaker disse krampene. En ubalanse/mangel på mineraler/vit etc. Jeg tar magnesium-tilskudd og b-vit,men det hjelper ikke.

Har mannen din lignende plager?

Dette er kjempeplagsomt, og jeg skjønner dere meget godt!!!

dollie skrev: "Hadde vært interessant å sammenlignet mitt tilfelle med mannen din sitt. Jeg har bl.a masse allergi /noe matintoleranse/candidaopphopning i kroppen. Sår på tunga til stadighet. Det må jo være NOE som forårsaker disse krampene. En ubalanse/mangel på mineraler/vit etc. Jeg tar magnesium-tilskudd og b-vit,men det hjelper ikke. Har mannen din lignende plager? Dette er kjempeplagsomt, og jeg skjønner dere meget godt!!!"

Hei

Leste innlegget ditt, og føler jeg må svare...

Mannen min har ingen av dine plager. Han har opp gjennom tida også fått beskjed om at det kan være angst og at det også må være angina. Han hadde til slutt 7 forskjellige slag med medisiner...

Har snorker - skikkelig... Når han er sliten spesielt, men det siste halve året vel har jeg oppdaget en økning i snorkingen hans. Han stopper å puste - skikkelig. Jeg har beskrevet det som om at han bare puster ut... Han puster inn omtrent bak drøvelen, så stopper det - hele overkroppen kjemper og til slutt MÅ han bare dra inn, og da snorker han så jeg hopper himmelhøyt! Han sovner på sofaen før mat, spesielt etter mat og sover innimellom hele kvelden og jeg må virkelig slåss med ham for å få ham våken nok til at han får lagt seg i senga... Om morran har han vært helt ekstremt vanskelig å få opp, men det har han vært siden han var tenåring, og det er jo et tankekors...

Til slutt FORLANGTE jeg at han skulle få en henvisning inn til søvnlaben på Stensby sjukehus. Han fikk en for 2-3 år siden, men da ville han ikke - sjøl om jeg klaga på snorkinga. HAN syns jo ikke det var noe plagsomt! Men - denne gangen forlangte jeg det - og at han dro også! Jeg har lest så mye om angina og angst og snorking på nett at jeg til slutt fant ut at han MÅTTE lide av søvnapne!

Han var inne til "test-snorking" i slutten av februar, og dommen var klar - 66 pustestopp i timen... Det er VELDIG mye... Torsdag i uka som var dro han inn igjen for å få tilpasset pustemaske (CPAP tror jeg det heter), og den natta var en milepæl for ham! Vi hadde kanskje forventa en gradvis bedring av formen, men herre gud!!! Han våkna av at de banka på døra hans kl 6 om morran... Og - hele fredagen gikk uten at han så mye som glippa med øya på sofaen... Lørdag morgen hoppet han ut av senga kl 6:30... Vi har vel aldri vært oppe før kl 9:00 noen lørdag, og han har jo vært den siste som har stått opp da jeg har måttet RIVE han ut av senga kl 12-13 om dagen... Jeg er helt i sjokk, og veldig sliten. Sliten har jeg jo vært i mange år, men nå er det HELT STILLE om natta og det er like ille for min søvn, liksom! Men - jeg så glad på hans vegne!

Legen på Stensby sa at ALT av helseproblemer var pga av søvnapneen... Han har et svært alvorlig tilfelle, og kunne risikere slag pga av dette... Hjertekrampene han har hatt, er også pga av dette, for hjertet har jo måttet arbeide på overtid - ja hele kroppen har måttet det - pga av at hjernen ikke får nok surstoff når han sover. Han fikk fra 66 pustestopp i timen til 2 siste natta på Stensby, og det er jo helt sinnssykt!!! Han har bare resirulert den lufta han allerede har brukt opp, og dette gjør jo at blodet blir fullt av CO2, noe som IKKE er bra, men nå ser vi faktisk lys i tunnellen!!! Jeg er så glad for at legen på Stensby sier at om litt tid vil mann min kunne kaste alle medisiner, få normalt blodtrykk, gå ned i vekt og leve et normalt liv som passer til en mann på 35!!!

Lei for at ikke du har noen hjelp av dette, for det er sikkert ikke dette som plager deg, men jeg er så glad på min manns vegne! Men - jeg oppfordrer deg til å stå på! Ikke gi deg! Oppsøk andre leger - hva som helst! Klart det ikke er normalt at du skal ha det sånn - ingen skal ha det sånn når man er 28 år! Lykke til!!!

E

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310153-hjelp-jeg-er-redd/#findComment-2722832
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Annonse

Hei,

skjønner din fustrasjon.

Du skriver lite om hans sympomer.

Det er mange ting som kan etterligne hjerte krampe.

Magesår, gastritt, kolangitt, gallestein gallegang blokkade mv.

nitro virker relakserende på blodårenes muskler, men også på andre muskler. dere har krav på et svar på hans tilstand, dersom dere blir avist av lege og sykehus må dere kontakte pasient ombudet(sykehus) eller helsetilsynet.

be mannen din stille spøsmål til legen om magesår,gastritt og galle problemer, og om dette kan være noe av problemet,,

Håper ting ordner seg:)

Bent

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310153-hjelp-jeg-er-redd/#findComment-2785693
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...