Gjest dårligfølelse Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Tillegg til tidligere spørsmål under: Jeg så etterpå at jeg hadde et lite område(5x3mm) på ringfinger ved neglbåndet hvor det øverste hudlaget var løsna - testa ut med alkotip (våtserviett med 70 % alkohol) om barrieren var intakt, og det svei litt - så da var vel ikke barrieren 100%. Redd at jeg fikk blodtilblanda spytt der....har trolig også noe sår langt bak i nesa pga "kronisk" allergi/forkjølelse og også litt sårhet (ikke sår men litt inflammert) i halsen. Huden på hendene mine var også tørr, men ingen tydelige sprekker. Forandrer dette ditt syn på episoden? hvor farlig var det hvis jeg faktisk fikk litt blodtilblanda spytt på et så overfladisk (nesten helt sikker på at det ikke bløddde, var ikke ferskt hudavskrap) "sår"? og hva med sår i nese og sårhet i hals? bør jeg henvende meg til lege? NÅ er det gått over 24 timer siden... "gamle" spørsmålet: Hiv /hep C og kanskje litt spytt fra prostituert Er en ung kvinne som på trikken på vei til jobb i dag tidlig satt ved siden av en afrikansk prostituert kvinne ( er så og si helt sikker på at hun var prostituert, har sett henne i Karl Johan på "mannejakt" tidligere). Hun (og "venninnen/kollegaen", som satt på andre siden av midtgangen) satt og innimellom, lagde lyder ved å tilsynelatende presse luft og spytt og tunge mot tennene/lepper - ble redd for at det kom spytt ut (med tilblanda blod! !!hvis blødende munnsår - bløt sjanker (blør lett), syfilis, blødende tannkjøtt, eller blod i munn av annen årsak)og på meg....testa ut selv etterpå om det kommer spytt ut når man gjør det de gjorde (kan jo ikke være helt sikker på at vi gjorde d på helt samme måte da men) -og det gjorde d! og sikkert betydelig mer kommer ut hvis man har mellomrom mellom fortennene/tennene (vet ikke om hun hadde det). Klarer ikke å la være å tenke på at spyttet (som jeg, i seg selv, ikke er redd for) kunne ha blod i seg (siden en afrikansk prostituert som gir oralsex trolig vil ha stor sjanse for å ha sår i munnen - bla chancroid/bløt sjanker som blør lett!!) Tenker på at jeg kanskje fikk det i munn, nese eller øyne (satt jo rett ved siden av) - selv om jeg prøvde å diskre snu meg bort (med hodet) fra henne da jeg skjønte hva hun gjorde. Kan hende fikk jeg det også på hendene og kanskje klødde jeg meg i øynene,vet ikke ...Er som overskriften antyder redd for HIV og hepatitt C smitte. Tror du det er grunn til bekymring?? Leste her inne om forskning fra USA ang hvorfor HIV ikke smitter ved kyss; fikk inntrykk av at dersom den HIV-smitta har litt blod fra et sår i munnen vil det ikke smitte den han/hun kysser fordi det hypotone spyttet fører (ved osmose) til lysering av blodcellene (alle typer blodceller?) og ødeleggelse av virus inni cellene; har jeg forstått dette riktig og stemmer det? Hva tror du er risikoen for at jeg kan ha fått smitte i meg her - dersom jeg fikk litt spytt som hadde litt blod i seg i munn/nese/øyne?? klarer heller ikke å la være å tenke på posteksposisjonell profylakse (sombør gis raskest råd, helst innen 24 t) - men tør ikke henvende med til legevakt eller lignende; redd for å fremstå hysterisk. Håper på et raskt svar (har stilt et spørsmål inne her før, da tok det mange dager, håper at du kunne prioritere dette spørsmålet...) Mvh bekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310158-tillegg-haster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg tviler på at noen orker lese innlegget ditt når du ikke har et eneste avsnitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310158-tillegg-haster/#findComment-2528796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finne ut hvorfor du er så redd. Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det er minimal sjanse for at spyttet skulle truffet neglen din. Det er minimal sjanse for at spyttet skulle ha blod i seg. Har ikke hørt om at man får blodsår av oralsex heller, man har oftest sår i munnen og så kan man få hiv/aids ved å ha oralsex med en som har smitten..... Det er heller ikke sikkert at hun var prostituert. Vi mennesker er veldig dårlige til å kunne vurdere ansikter med andre hudfarger enn vi er vannt til, desverre.... Jeg tror du trenger hjelp til å finne ut hvorfor du er så fokusert på hiv/hepatitt. Det er få mennesker som har disse lidelsene, og å treffe en på trikken og bli smittet på den måten er sjedent. Jeg kjente noen som desverre har dødd av hiv/aids, uten at jeg har blitt smittet ved å omgås dem og familien. Det å ikke ha kontroll kan være en fryktelig følelse, men ingen mennesker kan ha kontroll over omgivelsene, og så går det oftest bra likevel. Men å takle at du ikke har kontroll, tror jeg du kan trenge hjelp til. Tror du kan ta det med ro...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310158-tillegg-haster/#findComment-2528802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hei. Eg har lest dine innlegg og svar du har fått fra Dr.Miklos Degre. For meg virker det som om det er mer sannsynlig at du har en slags form for sykdomsangst, enn at du er smittet av HIV og hepatitt C. Dette må uansett være forferdelig å leve med for deg, så eg vil foreslå at du skriver ut dine innlegg (her fra DOL) og tar de med til din fastlege, slik at han kan hjelpe deg for at du skal få ro i sjela og slippe å bekymre mere. Din lege er forplikta til å ta dine bekymringer på alvor, så du trenger ikkje å være redd for å ta kontakt med din lege. Nb! Eg er _ikkje_ noe fagperson, bare en vanlig bruker av DOL. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310158-tillegg-haster/#findComment-2528803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.