Gå til innhold

Anbefalte innlegg

etter 2-3 uker med litt vondt i ryggen(fikk det da jeg dreiv å bygde en trapp), satt jeg litt skjevt på en stol og jeg kjente at noe skjedde. Morgenen etter kunne jeg nesten ikke røre meg. jeg fikk også "stråling" ned i høyre fot. legen min sa isjas og sendte meg hjem med beskjed om å gå så mye jeg kunne. første sykemelding varte i 2 uker. dette er nå nesten 45 dager siden. tiden etter har stortsett foregått som følger: 4-5 dager der jeg sakte blir bedre, så nytt tilbakefall der jeg blir så dårlig at jeg bare såvidt klarer å gå på do. dette har skjedd 5-6 ganger nå og for øyeblikket er jeg like dårlig som etter første uke. tilbakefallene er som regel etter små "bagatellmessige" utskeielser, som f.eks at jeg snur meg litt for fort i sengen, eller at jeg går på do for mange ganger på en dag. å gå mest mulig som legen har anbefalt, er umulig. jeg har heller ikke kunnet sitte og når jeg ligger på rygg, er det som om jeg har en klump helt nederst i ryggen. når jeg ligger på siden er det hele tiden som om jeg må på do (akkurat som om noe presser mot anus). det eneste som er blitt bedre, er at jeg ikke har stråling ned i foten lengre. jeg har også opplevd to ganger at jeg plutselig blir veldig svimmel, veldig tørst og mister kontrol over avføring. dette varte kanskje 5-10 min også ble det borte. siste gang det skjedde er kanskje 20 dager siden. jeg har vært til røntgen og de fant ikke noe galt. legen sa bildene av ryggen var veldig bra. hva er det som feiler meg? og hvorfor blir jeg ikke bedre ? til slutt, er det noe jeg kan gjøre bortsett fra å gå? ps: bare for å gjøre det klart, så er jeg sengeliggende og har vært det siden 20 mai. pps: det er en periode på dagen da jeg ikke har vondt og det er om morgenen, utover dagen får jeg mer og mer vondt i ryggen (uansett hvor mye/lite jeg beveger meg) ppps: jeg klarer å stå på tærne og på hælene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310174-hva-feiler-ryggen-min/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Utifra de symptomene du beskriver ville jeg vurdere det som veldig sannsynlig at du har en prolaps i ryggen - dette vil gi de smertene samt utstrålingen du forteller om. Du skriver at du har vært til røntgen og det var normalt. Var det MR undersøkelse du var til eller vanlig røntgen ? Det er svært viktig at det blir gjort en MR undersøkelse i ditt tilfelle - vanlig røntgen er ikke bra nok til å påvise prolaps. Dersom du ikke har fått utført MR må du ta kontakt med din lege og få ordnet dette så snart som mulig. Dersom MR er allerede blitt tatt og er normalt vil jeg si at jeg er veldig overrasket. Jeg hadde da bedt din lege dobbeltsjekke svaret samt henvise deg til en ryggspesialist fordi det er helt klart at du ikke kan fortsette på denne måten! Ønsker deg lykke til.

Utifra de symptomene du beskriver ville jeg vurdere det som veldig sannsynlig at du har en prolaps i ryggen - dette vil gi de smertene samt utstrålingen du forteller om. Du skriver at du har vært til røntgen og det var normalt. Var det MR undersøkelse du var til eller vanlig røntgen ? Det er svært viktig at det blir gjort en MR undersøkelse i ditt tilfelle - vanlig røntgen er ikke bra nok til å påvise prolaps. Dersom du ikke har fått utført MR må du ta kontakt med din lege og få ordnet dette så snart som mulig. Dersom MR er allerede blitt tatt og er normalt vil jeg si at jeg er veldig overrasket. Jeg hadde da bedt din lege dobbeltsjekke svaret samt henvise deg til en ryggspesialist fordi det er helt klart at du ikke kan fortsette på denne måten! Ønsker deg lykke til.

jeg var på vanlig røntgen.

nå skal jeg til sykehuset for CT om ca 1 time.

jeg har ingen formening om hvordan CT er i forhold til MR.

krysser fingrene jeg også.

jeg lettere lei.. for å si det mildt.

kenneth

jeg var på vanlig røntgen.

nå skal jeg til sykehuset for CT om ca 1 time.

jeg har ingen formening om hvordan CT er i forhold til MR.

krysser fingrene jeg også.

jeg lettere lei.. for å si det mildt.

kenneth

Jeg har noenlunde samme probløem, rygg problemene kommer og går. Det er utrolig frustrerende og slitsomt fordi man hele tiden er trøtt fordi ryggen ikke klarer og "bære deg".

Jeg har ikke hatt noen problemer med avføring, heldigvis, men de fleste bevegelser er vonde.

Jeg har fått beskjed om å bare trene meg opp men trener "bare??" to ganger i uka, har ikke tid til mer så mulig dette ikke er nok....?

Jeg har også bare tatt røngten og de kunne heller ikke finne noe.

Jeg har også smerter som går nedforbi rumpa- sånn stråling som du snakker om, og det er ikke godt!

Håper du gir en tilbake mld her ang hvordan det gikk på den undersøkelsen du nylig hadde.

Jeg har noenlunde samme probløem, rygg problemene kommer og går. Det er utrolig frustrerende og slitsomt fordi man hele tiden er trøtt fordi ryggen ikke klarer og "bære deg".

Jeg har ikke hatt noen problemer med avføring, heldigvis, men de fleste bevegelser er vonde.

Jeg har fått beskjed om å bare trene meg opp men trener "bare??" to ganger i uka, har ikke tid til mer så mulig dette ikke er nok....?

Jeg har også bare tatt røngten og de kunne heller ikke finne noe.

Jeg har også smerter som går nedforbi rumpa- sånn stråling som du snakker om, og det er ikke godt!

Håper du gir en tilbake mld her ang hvordan det gikk på den undersøkelsen du nylig hadde.

hei der.

de fant ikke noe på CT. vet ikke helt hva jeg mener om det.

men nå er det en stund siden jeg skrev det første innlegget her og den siste tiden (siste uka) har ting begynt å gå bedre.

jeg har ingen strøminger i foten lengre og jeg har nesten ikke vondt når jeg ligger så det ser ut til at ting går bedre...men det går veldig tregt. etter 2 måneder i sengen kan jeg endelig så smått begynne å gå igjen.

lykke til :)

kenneth

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...