Gå til innhold

Ulv, ulv - hypokonder...

Anbefalte innlegg

Gjest nervøs og usikker

Jeg er en mann i 30-årene som de siste 4-5 årene har hatt et årlig angstforhold i forhold til kreftsykdom. De første årene gikk det på testikkelkreft, og i fjor hjernekreft. Jeg byttet fastlege et par ganger, og var samtidig innom Volvat for egne undersøkelser.

Symptomene stemte i stor grad med deg jeg hadde lest meg til, og jeg var veldig sikker på diagnosen. I alle tilfeller ble jeg friskmeldt, men nå har jeg igjen fått meg en "ny kreftsyksom".

Jeg har vært hos samme fastlege i noen år, men føler at jeg roper ulv, ulv dersom jeg tropper opp med min tredje "sykdom" hos han. Samtidig er jeg redd for at jeg faktisk har rett - flere av symptomene stemmer med det man kan lese seg frem til på nettet. Jeg har hatt symptomene en god stund og leste meg frem til nevnte diagnose forleden dag.

Jeg kvier meg mye for å ringe fastlegen igjen, og vurderer sterkt å bytte fastlege nok en gang. Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310229-ulv-ulv-hypokonder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør vel be fastlegen din om hjelp for denne hypokondrien da? Ikke bra å gå sånn å engste seg for sykdommer som høyst sannsynlig ikke er der. Hvorfor er du så redd for kreft da? Man kan jo selvsagt dø av det, men sjansen er mye større for å dø av noe annet. Og sjansen for å ikke ha kreft er veldig stor, høyst sannsynlig kommer symptomene dine pga redsel, at du knyter muskler, og mye annet. Kom deg til legen og få hjelp for det som virkelig plager deg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310229-ulv-ulv-hypokonder/#findComment-2529401
Del på andre sider

Du har mest sannsynlig en form for sykdomsangst, eg har hatt det sjøl og var 100 % sikker på at eg hadde kreft.

Det er nå ca. 2,5 år siden og eg lever enda...

Ta kontakt med fastlegen din du, ikkje bytt fastlege om du ikkje er missfornøyd med han du har no da, han kan hjelpe deg uansett omdet er kreft eller sykdomsangst som plager deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310229-ulv-ulv-hypokonder/#findComment-2529406
Del på andre sider

Gjest jadajadajada

Du tar kontakt med fastlegen og forteller hvordan du har det. Han/hun har sikkert allerede fortstått at du engster deg for alvorlige sydommer - hvis ikke er det på tide og legge kortene på bordet og starte aktiv behandling mot det som faktisk feiler deg, altså sykdomsangst og høyst sannsynlig en underliggende redsel for døden.

I første omgang forteller du om hvordan du har det og ber om undersøkelser som avkrefter den kreftsykdommen du har denne gangen. For den bekreftelsen må du ha på nåværende tidspunkt (snakker av egen erfaring). Så kan dere ta fatt på den faktiske sykdommen du har, sykdomsangsten.

Jeg anbefaler deg også og lese et par av bøkene til Ingvar Wilhelmsen. Han har skrevet flere: Livet er et usikkert prosjekt, Sjef i eget liv og Kongen befaler er vel de jeg kommer på i farten. Jeg har selv vært hos han i Bergen til konsultasjoner med god effekt.

Men for og få kontroll på dette må du jobbe aktivit selv og gjerne i samarbeid med en god terapeut som jobber kognitivt. Din største fiende er dine tanker og de må man jobbe hardt og aktivt for og endre. Du må begynne og tvinge deg til IKKE og lese om sykdommer på nettet. Det gjør deg sykere og er også en fiende. "Gode venner" er sunt kosthold, nok søvn, trening/aktivitet og sosialt samvær. Og ellers alt som får deg til og tenke på annet en sykdommer. Men dette trenger du i starten effektiv hjelp for og ta fatt på - det starter hos fastlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310229-ulv-ulv-hypokonder/#findComment-2529465
Del på andre sider

Gjest nervøs og usikker

Du tar kontakt med fastlegen og forteller hvordan du har det. Han/hun har sikkert allerede fortstått at du engster deg for alvorlige sydommer - hvis ikke er det på tide og legge kortene på bordet og starte aktiv behandling mot det som faktisk feiler deg, altså sykdomsangst og høyst sannsynlig en underliggende redsel for døden.

I første omgang forteller du om hvordan du har det og ber om undersøkelser som avkrefter den kreftsykdommen du har denne gangen. For den bekreftelsen må du ha på nåværende tidspunkt (snakker av egen erfaring). Så kan dere ta fatt på den faktiske sykdommen du har, sykdomsangsten.

Jeg anbefaler deg også og lese et par av bøkene til Ingvar Wilhelmsen. Han har skrevet flere: Livet er et usikkert prosjekt, Sjef i eget liv og Kongen befaler er vel de jeg kommer på i farten. Jeg har selv vært hos han i Bergen til konsultasjoner med god effekt.

Men for og få kontroll på dette må du jobbe aktivit selv og gjerne i samarbeid med en god terapeut som jobber kognitivt. Din største fiende er dine tanker og de må man jobbe hardt og aktivt for og endre. Du må begynne og tvinge deg til IKKE og lese om sykdommer på nettet. Det gjør deg sykere og er også en fiende. "Gode venner" er sunt kosthold, nok søvn, trening/aktivitet og sosialt samvær. Og ellers alt som får deg til og tenke på annet en sykdommer. Men dette trenger du i starten effektiv hjelp for og ta fatt på - det starter hos fastlegen.

Takk for gode svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310229-ulv-ulv-hypokonder/#findComment-2529904
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...