Gjest trebarnsmor i nord Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hei. Jeg er en kvinne på 44 år. Har de siste par årene hatt mer smerter ved menstruasjon, men ikke like mye hver gang. Jeg har også to-tre ganger hatt en forlenget blødning som har gjort at menstruasjonen har vart opptil et par uker. Men de siste dagene ikke som friskt blod. Har vært på ultralyd og ct i mai og det er funnet flere muskelknuter i livmor, samt en cyste på 5 cm på ene eggstokk, og en på 3 cm på den andre. Har tidligere hatt cyste som har forsvunnet av seg selv, dette var veldig smertefullt. Jeg hadde for en måned siden en veldig smertefull menstruasjon, der jeg følte at ting endret seg. Og tror kanskje det var at en av cystene sprakk, smertene varte 1-2 dager. Gynekologen anbefalte kun fjerning av livmor. Men jeg er veldig betenkt fordi kroppen min allerede har vært gjennom fire operasjoner, tre keisersnitt samt en blindtarmoperasjon for bare sju år siden. Jeg har fra før av en del kroniske helseplager, bla eksem, allergier, matintoleranse, migrene og fibromyalgi. Jeg er redd for at en ny operasjon vil sette meg veldig tilbake helsemessig. Jeg har selv informasjone om en annen måte å bli kvitt knutene i livmor på. Embolisering. Dette gjøres ikke her hvor jeg bor, men jeg kjenner til at det bla i Trondheim er gode erfaringer med dette. Gynekologen jeg var hos nevnte ingenting om den muligheten, men snakket kun om at jeg burde vurdere å fjerne livmor ved operasjon gjennom magen. Siden jeg allerede hadde flere arr der. Jeg hadde blitt svært takknemlig for å få noen råd fra deg, siden du holder til i Trondheim og sikkert har erfaring med kvinner som har prøvd embolisering. Hva er ulempen med å velge embolisering kontra fjerning av livmor? Kan muskelknuter forsvinne av seg selv, eller vil de bare vokse og skape ytterligere problemer? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310244-fjerning-av-livmor-kontra-embolisering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det er bare kort tid at man har utført embolisering i Trondheim, og indikasjonen er muskelknuter som gir trykk eller rikelige blødninger, evt smerter. Jeg tror ikke at en operasjon vil bli noe stort problem, selv om du har omtalte operasjoner. Man kan hvis den ikke er for stor, fjerne livmoren via skjeden, og det kommer da ikke nytt arr på magen. Ulempen med embolisering er at inngrepet kan være smertefullt og nye muskelknuter kan oppstå. Muskelknuter forsvinner ikke av seg selv, de vil ofte vokse frem til overgangsalderen, men deretter blir de mindre. Din lege kan henvise deg og det vil bli vurdert om et inngrep med embolisering egner seg i ditt tilfelle. Du kan komme til en samtale om inngrepene. Man vil også vurdere dine eggstokker for evt. cyster. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310244-fjerning-av-livmor-kontra-embolisering/#findComment-2529860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.