Gå til innhold

Sykemelding ved halsinfeksjon

Anbefalte innlegg

Gjest Sår Hals

Hei Satish. Jeg fikk konstantert øregangsbetennelse av min fastlege 25.06.08 og fikk antibiotika i form av dråper. Da jeg begynte å bli bedre for dette fikk jeg halsinfeksjon. Jeg gikk derfor tilbake til fastlegen min 01.07.08 og fikk Apocillin som jeg startet opp med 02.07.08. Halsinfeksjonen artet seg med smerter ved svelg, hoste, smerter ved hoste (som nåler), feber og oppkast to dager. Jeg fjernet mandlene med laser høsten 2005, men fikk likevel hovne mandler. Jeg har observert gule priker på mandlene, men de har "kommet og gått" og er ikke typisk fremtredende. Da jeg ikke opplevde at jeg ble bedre av Apocillin gikk jeg tilbake til fastlegen min 08.07.08. Det ble da tatt nye prøver for å måle virus og noe med lungene, men prøvene var fine. Jeg antar at det da er virus og at jeg bare må vente til det er over. Det synes jeg er vanskelig da jeg i fjor var syk på samme måte. Jeg fikk da ikke sykemelding fra legen min, og videreutviklet "bronkial lungebetennelse" og helvetesild (har en belastende jobb i tillegg som sikkert ikke gjør saken bedre). Jeg er urolig for at det samme skal skje igjen.. I hele denne perioden (i overkant av to uker) har jeg sovet mellom 2,5 - 4,5 timer hver natt pga hoste og jeg har brukt Ibux/paracet 2-4 ganger i døgnet (1 ibux og 1 paracet). Ang sykemelding så ble jeg syk i ferien min, og legen mente at det derfor ikke var nødvendig å sykemelde meg. Jeg sa at jeg ville ha en legeerklæring som jeg kunne ta med til arbeidsgiver ifb å kreve ny ferie. Dette fikk jeg og legen skriver at jeg har vært i kontakt med lege på de aktuelle datoene, inkl 08.07.08. Jeg skulle egentlig vært tilbake i jobb 07.07.08. Jeg spurte legen min om å få sykemelding for 07 og 08 (og en vurdering på om den evt burde være lenger), men legen ville avvente svaret på blodprøven. Mens jeg da ventet på gangen fikk jeg beskjed fra labratoriet om at prøvene var fine og at jeg kunne gå. Så hva nå? Dette gir meg mange spørsmål men jeg skal korte det ned da jeg ser at dette allerede er langt nok: Basert på de opplysningene du har fått...Burde jeg hatt sykemelding eller burde jeg kunne klare å gå på jobb?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310258-sykemelding-ved-halsinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Det er vanskelig for meg å vurdere om du er arbeidsdyktig uten å ha undersøkt deg men jeg vil nok si følgende: dersom du fortsatt har de samme symptomene og sover såpass lite pga hoste (eventuelt feber ?) vil jeg tro at det KAN være vanskelig for deg å være i 100% arbeid. Men husk at en uttalelse om sykemelding kan kun skje etter en personlig undersøkelse og det er derfor viktig at du har en god dialog med din lege. Forklar det du opplever og diskuter det nærmere med han eller hun - og dessuten bør man sannsynligvis også vurdere nærmere utredning for dine symptomer dersom de ikke går over eller blir bedre i løpet av rimelig tid (vanligvis 1-3 uker). Håper at dette er tilstrekkelig svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...