Little Lady Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hei Jeg er ei jente på snart 34 som ble operert lapraskopisk mandag for 3 uker siden. Jeg fikk fjernet endo.cyster fra begge eggstokkene, samtidig som egglederne ble sjekket. Jeg har aldri vært gravid, men har nå et barneønske. Er ellers frisk, normalvektig og i et fast forhold. Har ikke brukt noe annet prevensjon enn å "hoppe av i svingen" de siste åra, etter at jeg var ferdig med en halvårig provera-kur mot endometriose for over 6 år siden. Legen som opererte meg fortalte dagen etter at jeg kanskje ville få problemer med å bli gravid siden den ene egglederen var helt tett, og den andre var delvis tett. Men den gode nyheten var at jeg hadde eggløsninger. Under operasjonen kunne han nemlig se at jeg nylig hadde hatt eggløsning, kanskje par-tre dager før operasjonen. Dette kunne han se pga en slags væskedannelse i eggstokken. Jeg stusset litt på dette, siden jeg ventet mensen torsdagen samme uken, dvs 3 dager etter operasjonen. Hvis han hadde rett om tidspunkt for når eggløsningen fant sted, så vil det si at jeg har hatt eggløsning rundt/under én uke før mensen. Er det mulig? Jeg trodde eggløsning var ca 2 uker før mensen? Eller er det forskjellig fra person til person? Jeg har regelmessig menstruasjon, syklus på ca 28 dager. Vil det da si at jeg har eggløsning én uke før mens hver gang? Når det gjelder de tette egglederne, finnes det ikke en eller annen slags metode for å åpne de litt, slik at de ikke er så tette? Legen som opererte mente det ikke gjorde det, og sa at hvis jeg ble gravid måtte jeg kontakte sykehuset snarest, senest 2 uker etter uteblitt mens, for å sjekke om det befruktede egget hadde funnet veien til livmoren. Graviditet i egglederen må i så fall avbrytes med en lapraskopi, sa han. Er sjansen stor for at jeg i mitt tilfelle blir gravid utenfor livmoren? Og hvis det skjer flere ganger, må jeg operereres hver gang? Vi har prøvd i over et halvt år å bli gravid, legen mente vi skulle prøve i et halvt år til, før det blir IVF. Må innrømme at vi har nok har vært ivrigst rundt de dagene det er vanlig med eggløsning, dvs ca 2 uker før mens. Men hvis jeg har eggløsning én uke før mensen, må vi vel utvide "ivrigheten" med noen dager ekstra.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310287-eggl%C3%B8sning-%C3%A9n-uke-f%C3%B8r-mensen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vannfrukt Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hei! Noen kvinner har eggløsning sent. Jeg har eggløsning mellom dag 18-21 i syklusen, og da er det gjerne bare en uke til mens. Dette kalles lutealfasedefekt og er et resultat av hormoner i ubalanse. Jeg vil råde deg til å bruke eggløsningstester eller å tempe for å fastslå når du har eggløsning. Det er ikke slik at alle kvinner har eggløsning 14 dager før mens. Hos kvinner med tette eggledere er det umilug å bli gravid uten IVF. På sykehuset mitt ble jeg direkte henvist til IVF etter at tette eggledere ble påvist. Hva menes med delvis tette eggledere? At de er "bulkete" kanskje? Da er det dessverre stor sjans for graviditet utenfor livmor, og det kan være farlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310287-eggl%C3%B8sning-%C3%A9n-uke-f%C3%B8r-mensen/#findComment-2529972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Det ble mange spørsmål som jeg skal forsøke å besvare ett etter ett. • Hvis han hadde rett om tidspunkt for når eggløsningen fant sted, så vil det si at jeg har hatt eggløsning rundt/under én uke før mensen. Er det mulig? Svar: det er lite sannsynlig, eggløsning kommer ca 14 dager før menstruasjon. • Jeg trodde eggløsning var ca 2 uker før mensen? Svar: korrekt oppfattet • Eller er det forskjellig fra person til person? Svar: liten variasjon • Jeg har regelmessig menstruasjon, syklus på ca 28 dager. Vil det da si at jeg har eggløsning én uke før mens hver gang? Svar: Du har sannsynligvis eggløsning på dag 14. • Når det gjelder de tette egglederne, finnes det ikke en eller annen slags metode for å åpne de litt, slik at de ikke er så tette? Svar: Ved endometriose kan egglederne klebe seg til eggstokken, og når det løsnes, så kan de være i orden • Legen som opererte mente det ikke gjorde det, og sa at hvis jeg ble gravid måtte jeg kontakte sykehuset snarest, senest 2 uker etter uteblitt mens, for å sjekke om det befruktede egget hadde funnet veien til livmoren. Graviditet i egglederen må i så fall avbrytes med en lapraskopi, sa han. Er sjansen stor for at jeg i mitt tilfelle blir gravid utenfor livmoren? Svar: Risikoen er et sted mellom 1% og 10% i hver graviditet. • Og hvis det skjer flere ganger, må jeg operereres hver gang? Svar: ja, men det er ingen grunn til å ta sorger på forskudd, det er langt større sjanse for en normal graviditet. Du har større mulighet for graviditet etter operasjon for endometriose. Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Husk å spise folat. Hvis du ikke har oppnådd graviditet etter ett år, er prøverørsbehandling en grei metode. Lykke til, med vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310287-eggl%C3%B8sning-%C3%A9n-uke-f%C3%B8r-mensen/#findComment-2530702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.