Gå til innhold

Blodprosent i graviditeten

Anbefalte innlegg

Gjest Englemamma

Hei! Jeg leser tidligere svar gitt av jordmødre her inne angående blodprosent i graviditeten, og får helt vondt i magen! Jeg har gått igjennom ett svangerskap preget av dårlig magefølelse, dårlig form og med høyt blodtrykk (stabilt høyt hele veien) og ikke minst, høy og stigende hb (blodprosent). Dette ble tatt på alvor av mine jordmødre på helsestasjonen, men ikke på sykehuset som jeg ble henvist til gjentatte ganger. Jeg fikk beskjed om at hb var noe de ikke brydde seg om når jeg selv ytret min bekymring for denne. I uke 32 ble jeg akutt lagt inn da UL viste vekstavvik på 30% og lungemodning ble satt før keisersnitt ble planlagt. Desverre døde min lille jente av ett massivt infarkt (40-50% av morkaken) den natten. Prøvesvar i etterkant viser ingenting galt annet enn protein S nivå på 47, som er altfor lavt. Har i etterkant fått tilbake normale verdier, så dette var ett tilfelle av "ervervet protein S mangel" i svangerskapet, og selv om de ikke kan slå fast 100% at dette er dødsårsaken, så er det trolig det. Jeg mener dette har en klar sammenheng med mitt høye blodtrykk og høye blodprosent, og kjenner derfor at svarene fra jordmødre her inne bekymrer meg. En ytrer at dette er BRA!?! Det står da visserligen nederst på Helseskjema for gravide at blodprosent OVER 13,5 er risikosvangerskap? Står det der for å fylle ut plassen, siden helsevesenet ikke tar dette på alvor? Og hvor liten er kunnskapen i HelseNorge om protein S, protein C og Leiden mutasjon egentlig? Har møtt endel som ikke engang VET hva dette er! Vet også at endel dødfødsler blir innrapportert til Medisinsk Fødselsregister som "akutt morkakesvikt" når det i sannhet dreier seg om protein S eller C mangel, kunnskapen er rett og slett for liten.. Ja, jeg er sint for at dette ikke ble tatt på alvor hos meg, og blodfortynnende gitt slik at jenta mi ville hatt en sjanse, men enda mer opprører det meg at slik svar blir gitt til andre. Jeg håper inderlig ingen andre har endt opp i samme situasjon som meg etter å ha lest svarene fra jordmødrene her inne, og slått seg til ro med det. Om dette ikke er rett sted å sende dette i jordmødrenes fravær, setter jeg pris på om det blir sendt til rette (og kompetente) lege. Mange takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310350-blodprosent-i-graviditeten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.Jeg var for noen år siden gravid og hadde tre tune og kompliserte måneder. Jeg lurer på om du helt fra starten hadde høy hb( blodprosent) og høyt blodtrykk.Det hadde jeg -hadde en hb på 15 max og blodtrykket ble høyere og høyere.Kan godt tenkes at det også var pga at ejg ble mere og mere engstelig av det der.

Gjest Englemamma

hei.Jeg var for noen år siden gravid og hadde tre tune og kompliserte måneder. Jeg lurer på om du helt fra starten hadde høy hb( blodprosent) og høyt blodtrykk.Det hadde jeg -hadde en hb på 15 max og blodtrykket ble høyere og høyere.Kan godt tenkes at det også var pga at ejg ble mere og mere engstelig av det der.

Hei!

HB:Jeg begynte på 11 i uke 8 og var opp i 12,2 i uke 13. Deretter steg det bare, før jeg rett før dødfødselen var oppe i 15,9. Muligens hadde jeg høyere når døden inntraff, men det ble ikke målt da. Blodtrykket mitt begynte på 130/80, som jeg hadde hele veien i svangerskap nr.1, men økte raskt... Etterhvert lå jeg "stabilt" i 140/95, men det går jo opp og ned i løpet av dagen og flere dager lå jeg med undertrykk på over 110-som ikke var særlig bra. Jeg tror ikke min bekymring hadde noe med det å gjøre, da jeg følte meg veldig trygg på slutten- helsestasjonen tok det så på alvor at jeg følte meg helt avslappet. Jeg trodde jeg var i trygge hender...

Bare spør hvis det er annet du lurer på!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...