Gå til innhold

Brystreduksjon jente 17 år.

Anbefalte innlegg

Gjest blink

Hei. Har en jente på 17 år som er sterkt plaget av sine for store bryst. Har str. 80, cup F-G. Hun er 1,69 cm lang og veier ca. 75 kg. Hun er tidligere operert for antevertert collum femoris bilat. når hun var 7 år. Man roterte ut 45 grader ene beinet og 52 grader andre beinet. Operasjonen var vellykket. Men hun er stadig plaget av smerter i korsryggen når hun står og går mye. Bedre blir det ikke i rygg/nakke når hun er plaget med store, tunge bryst. Har snakket med henne om evt. problemer ved amming hvis hun får barn, men hun er villig til å ta risikoen. Regner ikke med at hun blir som sin mor (A-cup), men om hun kunne få redusert brystene til D, evt. C ville det vært bra. Hvor lang er ventetiden? Er det sannsynlig at det blir dekket av det offentlig? Blir operasjonen på privatklinikk eller offentlig sykehus? Går hun via fastlegen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310485-brystreduksjon-jente-17-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

candyqueen_83

Nå var jeg litt kjapp til å svare, ser jeg. Hun er bare 17 år! Da ville jeg forhørt meg nøye før jeg gikk for en operasjon.

Husk at sansynligheten for at hun kan amme er liten etter en slik operasjon også.

Ammeproblemene stod det også om i hovedinnlegget ;O)

For å kunne bli vurdert for å få dekket en brystreduksjon må man få en henvisning fra fastlegen, så det er absolutt første steg. Det er fritt sykehusvalg i Norge, så man kan selv bestemme hvilket sykehus eller privat klinikk som man ønsker å blir operert på.

Jeg har nylig hatt en brystreduksjon, og bestemte selv at henvisningen skulle bli sendt til en privat klinikk. (klinikken må nøvendigvis ha avtale om offentlig refusjon) Jeg ventet så i ca. 2 1/2 mnd for å komme til vurdering på klinikken, og ventet 5 uker på operasjon etter vurderingen. Ca. en kg lettere og snart seks uker senere er jeg kjempefornøyd med resultatet. FRa en DD til en C-cup. :)

Jeg kan på det sterkeste anbefale å ta brystreduksjon om man har fysiske plager med tunge bryster, men umiddellbart tenkte jeg at hun kanskje er litt ung ennå? Kroppen forandres og utvikles ennå mye for henne, men slike vurderinger burde jo en lege kunne ta.

Muligheten for å amme blir nødvendigvis ikke borte etter en brystreduksjon, selv om kirurgene selvfølgelig ikke kan love noe. Dette kan dere lese mer om på ulike klinikkkers hjemmeside.

For å kunne bli vurdert for å få dekket en brystreduksjon må man få en henvisning fra fastlegen, så det er absolutt første steg. Det er fritt sykehusvalg i Norge, så man kan selv bestemme hvilket sykehus eller privat klinikk som man ønsker å blir operert på.

Jeg har nylig hatt en brystreduksjon, og bestemte selv at henvisningen skulle bli sendt til en privat klinikk. (klinikken må nøvendigvis ha avtale om offentlig refusjon) Jeg ventet så i ca. 2 1/2 mnd for å komme til vurdering på klinikken, og ventet 5 uker på operasjon etter vurderingen. Ca. en kg lettere og snart seks uker senere er jeg kjempefornøyd med resultatet. FRa en DD til en C-cup. :)

Jeg kan på det sterkeste anbefale å ta brystreduksjon om man har fysiske plager med tunge bryster, men umiddellbart tenkte jeg at hun kanskje er litt ung ennå? Kroppen forandres og utvikles ennå mye for henne, men slike vurderinger burde jo en lege kunne ta.

Muligheten for å amme blir nødvendigvis ikke borte etter en brystreduksjon, selv om kirurgene selvfølgelig ikke kan love noe. Dette kan dere lese mer om på ulike klinikkkers hjemmeside.

Private klinikker er ofte strengere med vektkriteriene enn offentlige sykehus. Jeg fikk klar beskjed av min lege om at jeg måtte komme godt innenfor normal BMI før h*n ville sende henvisning til privat klinikk, mens offentlige godtok mer vekt. Begrunnelsen ligger i at sannsynligheten for et mer vellykket resultast er større når man er normalvektig.

Ventetiden for å komme til vurdering hos offentlige sykehus er visst lengre enn for private klinikker, selv om ventetiden for tiden har økt noe der også. Men dette kan man lese mer om på frittsykehusvalg.no hva som er gjeldende ventetider på de stedene det er aktuelt å bli vurdert på.

Annonse

Start hos fastlegen, ja. Min venninne fikk dekket sin operasjon for 2 år sida. Hun gikk ned fra en str E til C. Nakke- og skulderplagene er borte nå. :)

Takk for foreløpige tilbakemeldinger. Jeg kunne jo spart kr. 149 til plastikk-kirurgen, men på den annen side er det greit å kunne gå videre med ekspertråd. Er glad for alle svar jeg har fått. Det er jo en stor beslutning, men med de plagene hun har er jeg ganske overbevist om at hun vil få det bedre.

• 2 uker senere...
Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Med så store bryst og skjelettproblemer som beskrevet, burde det ikke være problemer med å få gjort en operasjon av brystene for offentlige midler, enten ved sykehus, eller privat klinikk med offentlig refusjon. De siste har kortest ventetid. Fastlegen henviser. Imidlertid synes jeg det er verd å tenke seg svært godt om pga hennes unge alder. I tillegg til amming som du nevner må man regne med redusert eller opphevet følelse i brystvorten. Dessuten er arrene avhengig ikke bare av teknikk, men også i høyeste grad av pasientens eget arvestoff. Hvis hun genetisk har tendens til stygge arr, ville jeg være mer betenkt. Videre ville kanskje noe vekttap før operasjonen vært en fordel (avhengnig av kroppsbygning). Hvis man går ned etter operasjonen blir brystene slappe, hvis man går opp etterpå blir de nesten bare finere i fasongen. Beklager sent svar!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...