Gjest pussetabbe Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Redd jeg har gjort noe dumt. Ved et uhell pussa jeg i går på dagen tenner og tunge med tannbørsten til en annen.Medium hard tannbørste. Vedkommende hadde brukt tannbørsten en eller to ganger før meg og han er en helsearbeider som for en tid tilbake ble utsatt for en stikkskade (ikke påvist smitte flere uker etter). Kan være at vedk. har blitt utsatt for flere ting i jobben etter det med stikkskaden, som jeg ikke kjenner til .... Har lest at tannbørsting gjerne lager små sår i tannkjøtt (og tunge?) og at HIV og hepatitter, deriblant hepatitt C, kan overføres ved å dele tannbørster. Kan hende hadde tannbørsten stått en stund etter at vedk. hadde brukt den slik at det meste hadde tørka inn, men ikke sikker på det, sjekka vel ikke om den var vått. Tannkjøttet mitt er litt tilbaketrukket, vet ikke om det øker risiko for smitte?Hva slags risiko er det for at HIV eller hepatiit (tenker ikke på hepatitt b, er vaksinert) skal kunne ha blitt overført? hva er risiko sammenlignet med feks et sprøytestikk (o,3% risk)? skal jeg gå til lege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310533-feil-tannb%C3%B8rste-og-blodsmitte-trenger-raskt-svar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Det er meget forskjellig hvor effekktivt de enkelte infeksjoner kan overføres. Hepatitt B er meget smitstomt, og det er kjent at HBV kan overføres ved tannbørste som var brukt av andre. HIV, hepatitt C er vesentlig mindre lett overføærbare og sannsynligheten for at disse ble overført slik du beskriver er ganske minimale. Jeg pleier dog å tilføye at "man skal aldri si aldri i medisin". Jeg vil i alle fall si at sjansen er vesentlig mindre enn ved sprøytespiss. Sjansen for at helsearbeideren var smittet er heller minimal også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310533-feil-tannb%C3%B8rste-og-blodsmitte-trenger-raskt-svar/#findComment-2534330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.