Gjest Havmrt Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg skrev i går under "Utro i angrepsposisjon". Tankekverna går hele tiden, men det er ennå for tidlig å komme frem til noe. Men en ting virker jo helt umulig - om jeg nå bare MÅ ut, finne en leilighet og evt jobbe videre derfra, hvordan er det praktisk mulig? Økonomisk sett er det jo ruin! Og om det blir umulig og det blir skilsmisse, hvordan er veien videre? Vi snakker i så fall delt omsorg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310576-ut-av-forholdet-hvordan-gj%C3%B8r-jeg-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Da erveien videre at dere setter dere ned - eller du setter deg ned, og ser over hva dere har av verdier, inntekter og utgifter. Så ser man på om en av dere eller begge har råd til og ønsker om å sitte med felles bolig etter bruddet. Så finner den som skal flytte ut eller begge to seg et sted og bo og begynner å fylle ut papirer. Med delt omsorg så skal dere ikke ha bidrag eller noe sånt, kun en ekstra barnetrygd på deling. Er dere gift så må dere til mekling før dere kan sende inn søknad om separasjon. Søknaden om separasjon må være godkjent før dere kan søke om barnetrygden. Har dere flere barn er det mer lønnsomt å sette daglig omsorg for halve barneflokken på hver av dere, feks ett barn hver hvis dere har to, også heller avtale utvidet samvær som gjør at man i praksis har delt omsorg. Dette virker likt som delt omsorg i hverdagen, men på papiret trigger dette at dere begge to får rett på evt overgangsstønader osv osv. Økonomisk mye mer lønnsomt enn delt omsorg. Det er jo dyrere å sitte med to boliger enn med en, men mitt inntrykk er faktisk at de fleste blir overrasket over hvor greit det går med økonomien etter skilsmissen i forhold til hva de hadde forventet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310576-ut-av-forholdet-hvordan-gj%C3%B8r-jeg-det/#findComment-2534854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei. Det at du ikke har rett på bidrag fra far når det er delt bosted 50/50, er feil. En forelder har den daglige omsorgen uansett og samværsforelderen har barna 50%, dvs at den forelderen som ikke har den daglige omsorgen betaler bidrag, med fratrekk i de overnattingsdøgn barnet er hos bidragsyter. Har dere 2 barn kan dere ha ett barn hver og betale bidrag til hverandre, eller at den som tjener mest betaler mellomlegget til den andre. Hvis han skal betale 1500 kr og du 1000 kr, så betaler han 500 til deg. Har dere ett barn hver, får begge barnetrygd for et barn ekstra. Du kan regne ut dette på nav sine sider, der er det en bidragskalkulator. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310576-ut-av-forholdet-hvordan-gj%C3%B8r-jeg-det/#findComment-2534857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.