Gå til innhold

langvarig kortpust

Anbefalte innlegg

Gjest ratata0

HEI! Jeg er en mann på 25 år, som de siste seks årene har vært plaget med konstant kort pust. Da dette begynte hadde jeg en jobb som involverte mye mange tunge løft, samtidig var det vanskelig å finne en skikkelig arbeidsstilling, så det ble til jeg løftet mye med ryggen. etter en stund fikk jeg stikksmerter i på venstre side av brystet, og etter en stund på høyre side også. ble og veldig stiv i skuldrene. Var til lege mange ganger angående dette, men ble fikk bare beskjed om å komme igjen om det ikke ble bedre hver gang. Etter noen måneder fikk jeg også kort pust. de 2 første gangen jeg kjente det, oppstod det om kvelden når jeg slappet av, og jeg antok at jeg bare var trøtt og sliten, og gikk å la meg til å sove. neste morgen pustet jeg fint igjen. Den tredje gangen det skjedde var jeg nettopp kommet på jobb, og jobbet ut dagen. Etter det har kortpusten vært konstant. litt bedre noen dager enn andre. jeg har følelsen av at jeg har ett belte rundt brystkassen. av og til når jeg puster kommer det ett knekk i rygg og/eller bryst, og da kan jeg trekke pusten litt dypere. Brystkassen min utvider seg lite når jeg puster(2-3cm mellom rygg og bryst) så jeg puster med magen, som fortsatt beveger seg som den gjorde før. Det kan også være verdt å nevne at jeg har mild skoliose. Jeg har skiftet jobb for lenge siden og smertene er nesten borte, men kortpusten og stivheten er der fortsatt.Har ikke klart å gjespe siden dette startet. Har tatt ekg test og en enkel astma-test uten å finne noe unormalt. Har vært til legen flere ganger, men siden den første legen skrev i journalen at han mistenkte at det kunne ha psykiske årsaker har de ikke vært interessert i å undersøke meg for noe annet. håper du har noen tips om hva dette kan være. eventuelt noe jeg bør be om å få sjekket. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310596-langvarig-kortpust/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Du forteller om forverring av dine symptomer og at du nå føler deg konstant tungpusten. Du forteller også at bryskassen utvider seg lite når du puster - dette er et viktig poeng. Jeg synes du bør utredes nærmere for dette med bla. røntgen thoraks samt rygg og blodprøver for å utelukke relative sjelde leddsykdommer som kan påvirke evnen til brystkassen å utvide seg (Bechterews sykdom er lite sannsynlig men bør utelukkes). Dersom dette er normalt vil det være rimelig å be din lege henvise deg til en nærmere spesialist vurdering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310596-langvarig-kortpust/#findComment-2535210
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...