Gå til innhold

Smerter i nedre del av mage/tarm

Anbefalte innlegg

Gjest mage1971

Hei For ca 4 år siden ble jeg lagt inn på sykehus med "store" smerter i nedre venstre del av magen. Ved trykk på spesiellt et punkt gjorde det meget vondt. Etter en antibiotika-kur natten over var smertene nesten borte. Noen måneder etter var jeg til undersøkelse ved sykehuset (kamera) og legen kunne ikke finne noe galt. De mente jeg måtte ha en irritabel tarm, for tarmen var litt rød invendig. I fjor høst kom det tilbake, men gikk over av seg selv etter et par tre dager. For ca tre uker siden kom den samme følelsen tilbake, men nå på høyre side. Det var akkurat like smertefullt ved berøring som de forrige gangene, og denne gangen måtte jeg også til sykehus. Fikk anitbiotika nok en gang og etter ca seks dager var smertene borte. På sykehuset tok de blodprøver, urinprøver, ultralyd, røntgen og skanning uten å finne noe spesiellt. I etterkant av dette har det vært, og er fortsatt litt ømt. Det hører med at jeg ofte opplever løs mage og ofte må gå på do nesten rett etter å ha spist. Mitt spørsmål er, hva kan dette være og hvorfor oppstår dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310643-smerter-i-nedre-del-av-magetarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satish Arora, allmennlege

Ut ifra det du forteller er en inflammatorisk tarmsykdom (betennelse i tarmen som blusser opp i perioder) eller divertikulitt (små utposninger av tarmen der det kan bli en lokal infeksjon) en god mulighet særlig da du har trengt sykehusinnleggelse og opplevd effekt av antibiotika. Du forteller også at tarmen var rød innvendig men vet du om det ble tatt biopsier ? Inflammatorisk tarmsykdom kan i noen tilfeller kun bekreftes etter å ha tatt vevsprøver som blir undersøkt nærmere under mikroskop. Jeg hadde derfor først snakket med din fastlege for å en nærmere avklaring om dette. Dersom du kun har hatt en kamera undersøkelse for 4 år siden vil det også være naturlig å vurdere om dette bør gjentas. Dersom ny kamera undersøkelse og biopsier er normale er det sannsynlig at du virkelig har en irritabel tarmsyndrom men dette er en diagnose som vanligvis blir stilt etter å ha utelukket inflammatorisk tarmsykdom med rimelig sikkerhet. Husk at det er vesentlig forskjell mellom irritabel og inflammatorisk tarmsykdom så det er viktig å få dette avklart!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...