Gjest confused 76 Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hei, Jeg er en kvinne på 32 år. Har i 2 år vært uten mens. Dette har skjedd før også for 4 år siden, da jeg var til utredning og fikk beskjed om at alt var normalt. Jeg hadde til og med eggløsning da jeg var der. Jeg ble satt på p- piller. Nå har mensen uteblitt i 2 år. Har vært til utredning hos gynekolog, der det ble konstantert en hormon forstyrrelse.Lite østrogen, høy FSH, og på grensen til lavt stoffskifte. Fikk diagnosen primær ovarialsvik. Ble satt på trisekvens og levaxin (50mg daglig). PCO ble avkreftet. er 162 cm og 67kg. Disse hormonverdiene ble målt i Mai 08, da hadde jeg hatt en pause fra trisekvens siden slutten av Januar. (for å se om mensen kom tilbake av seg selv, siden stoffskiftet var normalisert..men mensen kom aldri tilbake) østradiol : under 0.04 LH: 40.4 FSH: 116.0 Progesteron:under 1.0 TSH: 0.09 FRITT T4: 18.9 androstenion:1.4 Måleenheten på disse verdiene fikk jeg beskjed om at var vanlige laboratorie enheter fra Aker i Oslo. Så jeg lurer på hva dette forteller deg? Får ikke noe svar fra både lege eller gynekolog, da de ikke vet så mye om denne sjeldne sykdommen. Har jo lyst på barn etterhvert, men slik det ser ut nå er det ikke mulig,eller? Mvh Frustrert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310690-ingen-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Dessverre bekrefter de siste blodprøver det man åpenbart påviste forrige gangen: at det er svikt i eggstokkene, sannsynligvis det man betegner ’for tidlig overgangsalder’ (ingen egg tilbake i eggstokkene). Det kan være en annen forklaring som imidlertid er sjelden, ’ufølsomme eggstokker’, at eggstokkene ikke reagerer på stimulasjon, men hvor det fortsatt er egg i eggstokkene. Man har ikke gode muligheter for å skjelne mellom de to tilstander, men ved den siste tilstand kan det plutselig igjen komme funksjon med eggløsning og mulighet for graviditet, spesielt hos de som bruker hormon som Trisekvens (Jeg går ut fra at det er det du hele tiden har brukt? Det er ikke en p-pille). Det er dessverre størst fare for at det er første tilstanden som foreligger, spesielt da du også har lavt stoffskifte. Kroppen kan gå til angrep på sine egne kjertler, det man betegner en autoimmun sykdom. Jeg synes du skal be din lege/gynekolog om henvisning til et senter som kan gi deg skikkelig utredning og informasjon, helst ved et av universitetssykehusene. Hvis det ikke er egg i eggstokkene, er eneste mulighet for graviditet eggdonasjon, men det er ikke tillatt i Norge. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/310690-ingen-menstruasjon/#findComment-2533307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.