Gå til innhold

Anbefalte innlegg

NÅ er jeg på veg ut av familiehjemmet vi har hatt i 12 år og inn i en liten leilighet..

Har ment å fylle ut flyttemelding på meg og ungene på nett, men mener du har skrevet noe her i forhold til at x-en MÅ skrive under på flyttemeldingen til ungene..

Er det strengt tatt nødvendig??

Glad når dette er over ja.. Han har begynt å bli redd for at jeg stikker av med mer enn jeg har krav på, så nå har moroa begynt.

Forøvrig en pussig greie å oppleve at han nå er mer opptatt av pengne sine enn hva han noen gang har vært av meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Hei, mor :-)

Ja - han MÅ signere den. Altså hvis du skal få den daglige omsorgen for ungene da. Det er ved å signere den det er du som får felles adresse med barna og ikke lenger han, og det er den med adressen som har omsorgen.

Så du må ikke finne på å sende inn din egen flyttemelding hvis han ikke signerer barnas.

Ellers har jeg faktisk lest et sted at om du likevel tar med barna så har du krav på å få flyttet adressen deres til deg etter en stund - et halvt år? - men i mellomtiden kan han kreve barna hjem til seg og allernådigst tilby deg samvær med dem. Samt kreve deg for bidrag osv.

Så den flyttemeldingen er VIKTIG :-)

Går det bra ellers?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2533394
Del på andre sider

Ja - han MÅ signere den. Altså hvis du skal få den daglige omsorgen for ungene da. Det er ved å signere den det er du som får felles adresse med barna og ikke lenger han, og det er den med adressen som har omsorgen.

Så du må ikke finne på å sende inn din egen flyttemelding hvis han ikke signerer barnas.

Ellers har jeg faktisk lest et sted at om du likevel tar med barna så har du krav på å få flyttet adressen deres til deg etter en stund - et halvt år? - men i mellomtiden kan han kreve barna hjem til seg og allernådigst tilby deg samvær med dem. Samt kreve deg for bidrag osv.

Går det bra ellers?

Joda.. det surrer og går jo... Noen stunder er tyngre enn andre, men det er vel både normalt og sunt.

Det har egentlig gått ganske greit alt frem til nå, men nå er det altså det økonomiske. Han mener jeg ikke kan kreve så "Mye" som jeg gjør, for da må han jobbe seg halvt ihjel for ikke å gå konkurs.. Han har jo både hus og hjem, mens jeg må starte helt på nytt i leiemarked og siden hus....

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg.. Advokat er vel greia her, men det koster jo.. hadde håpet å kunne blitt enig med ham men.. samvittigheten min sier jeg bør være glad for bilen, men ...

Du da? Sommerferien til ungene?? Tenkt på deg innimellom slagene :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2533417
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Joda.. det surrer og går jo... Noen stunder er tyngre enn andre, men det er vel både normalt og sunt.

Det har egentlig gått ganske greit alt frem til nå, men nå er det altså det økonomiske. Han mener jeg ikke kan kreve så "Mye" som jeg gjør, for da må han jobbe seg halvt ihjel for ikke å gå konkurs.. Han har jo både hus og hjem, mens jeg må starte helt på nytt i leiemarked og siden hus....

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg.. Advokat er vel greia her, men det koster jo.. hadde håpet å kunne blitt enig med ham men.. samvittigheten min sier jeg bør være glad for bilen, men ...

Du da? Sommerferien til ungene?? Tenkt på deg innimellom slagene :o)

Her går det unna. Eksen har oppdaget at ferien er avlyst (på tide, de skulle jo dratt i morgen), så i dag har han vært fullstendig rabiat...

Men vi har fått oss en ny katt da - så jeg holder fokus på pus isteden. (Og prøver å overtale ungene til å kalle den Yoda)..

Hva er det han er så sur for at du krever? Bidrag? Trenger ikke advokat til det. Bare få flyttemeldingen i orden så kan du sende inn krav om bidrag til NAV så ordner de resten - innkreving og det hele - helt uavhengig av hva han mener om saken.

Og hvis dere lager en privat avtale så kan du likevel nårsomhelst etterpå sende inn brev til nav og få det fastsatt etter reglene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2533501
Del på andre sider

Her går det unna. Eksen har oppdaget at ferien er avlyst (på tide, de skulle jo dratt i morgen), så i dag har han vært fullstendig rabiat...

Men vi har fått oss en ny katt da - så jeg holder fokus på pus isteden. (Og prøver å overtale ungene til å kalle den Yoda)..

Hva er det han er så sur for at du krever? Bidrag? Trenger ikke advokat til det. Bare få flyttemeldingen i orden så kan du sende inn krav om bidrag til NAV så ordner de resten - innkreving og det hele - helt uavhengig av hva han mener om saken.

Og hvis dere lager en privat avtale så kan du likevel nårsomhelst etterpå sende inn brev til nav og få det fastsatt etter reglene.

Så godt at du klarer å ha fokus på noe annet!! Håper han får sovet av seg det rabiate, x-en din, og begynner å ta til vett snart... toill kaill'n.

Neida, bidrag har vi nesten ikke snakket om, men deling av boet og sparepenger.. Hvis jeg reiser med halvparten av våre sparepenger + halvparten av det vi eier sammen, vil han gå konkurs. Hvis jeg IKKE gjør det, snakker han ikke om hva jeg gjør og ikke... "For du får jo både bidrag, stønad i hytt og skvett, godt betalt jobb++"

Javel.. Hadde jo "ingen ting" da jeg traff ham, så jeg kan kanskje tillate meg å si at jeg kan godta noe mindre :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2533518
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Så godt at du klarer å ha fokus på noe annet!! Håper han får sovet av seg det rabiate, x-en din, og begynner å ta til vett snart... toill kaill'n.

Neida, bidrag har vi nesten ikke snakket om, men deling av boet og sparepenger.. Hvis jeg reiser med halvparten av våre sparepenger + halvparten av det vi eier sammen, vil han gå konkurs. Hvis jeg IKKE gjør det, snakker han ikke om hva jeg gjør og ikke... "For du får jo både bidrag, stønad i hytt og skvett, godt betalt jobb++"

Javel.. Hadde jo "ingen ting" da jeg traff ham, så jeg kan kanskje tillate meg å si at jeg kan godta noe mindre :o)

Hvorfor går han konkurs hvis dere får like mye mens du klarer deg??? Tjener han for lite? Lever han over evne?

Jeg kjøpte huset da jeg skilte meg. Jeg skal love deg at det var tøft en stund, men eksen fikk da med seg sin del av alt. Pluss det han rappet i tillegg som jeg glemte i farta da grrr....

Men uansett - det han hadde før deg skal han jo ha videre. Men det dere har skapt sammen skal du ha din del av. Du skal vel også etablere deg. Og stønader er ikke egenkapital når du skal ut og søke lån. Mange av dem får du ikke godskrevet som inntekt engang.

Jeg synes du skal regne på det. Er det snakk om nok penger til at det er verdt kampen? Isåfall er det verdt en advokat. Hvis ikke, er det kanskje en av skilsmissekamelene som må ned.

Jeg valgte å se på det som ble borte da jeg skilte meg som ble feil som penger jeg kanskje ellers uansett måtte brukt på advokater, så da følte jeg egentlig ikke det samme tapet uansett. Men med alle havregrøt middagene det første året så tenkte jeg jo mye på hvor mye mat man får for en halv hundretusenlapp i aksjer eller hvor mye sparepenger vi antagelig hadde. (Jeg hadde ikke informasjon om økonomien vår da jeg var gift så jeg fant ikke ut hva vi hadde og ikke hadde før etterpå).

Men altså - hvis han går konkurs så betyr det at han blir sittende med mer gjeld enn verdier og er ute av stand til å betjene gjelden. Å være skikkelig blakk eller ha dårlig råd er ikke å gå konk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2533574
Del på andre sider

Persille1365381127

Går det bra ellers?

''Ellers har jeg faktisk lest et sted at om du likevel tar med barna så har du krav på å få flyttet adressen deres til deg etter en stund - et halvt år? - men i mellomtiden kan han kreve barna hjem til seg og allernådigst tilby deg samvær med dem. Samt kreve deg for bidrag osv.''

Du har ikke krav på det, men dersom du kan dokumentere at de faktisk har bodd hos deg (vha f.eks skole eller noe) - så kan du få det godkjent likevel, altså uten hans signatur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2533634
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

''Ellers har jeg faktisk lest et sted at om du likevel tar med barna så har du krav på å få flyttet adressen deres til deg etter en stund - et halvt år? - men i mellomtiden kan han kreve barna hjem til seg og allernådigst tilby deg samvær med dem. Samt kreve deg for bidrag osv.''

Du har ikke krav på det, men dersom du kan dokumentere at de faktisk har bodd hos deg (vha f.eks skole eller noe) - så kan du få det godkjent likevel, altså uten hans signatur.

Sånn var det kanskje ja. Jeg har ikke funnet selve bestemmelsen eller lovteksten noe sted selv, har bare lest det her inne en plass.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2533657
Del på andre sider

Hvorfor går han konkurs hvis dere får like mye mens du klarer deg??? Tjener han for lite? Lever han over evne?

Jeg kjøpte huset da jeg skilte meg. Jeg skal love deg at det var tøft en stund, men eksen fikk da med seg sin del av alt. Pluss det han rappet i tillegg som jeg glemte i farta da grrr....

Men uansett - det han hadde før deg skal han jo ha videre. Men det dere har skapt sammen skal du ha din del av. Du skal vel også etablere deg. Og stønader er ikke egenkapital når du skal ut og søke lån. Mange av dem får du ikke godskrevet som inntekt engang.

Jeg synes du skal regne på det. Er det snakk om nok penger til at det er verdt kampen? Isåfall er det verdt en advokat. Hvis ikke, er det kanskje en av skilsmissekamelene som må ned.

Jeg valgte å se på det som ble borte da jeg skilte meg som ble feil som penger jeg kanskje ellers uansett måtte brukt på advokater, så da følte jeg egentlig ikke det samme tapet uansett. Men med alle havregrøt middagene det første året så tenkte jeg jo mye på hvor mye mat man får for en halv hundretusenlapp i aksjer eller hvor mye sparepenger vi antagelig hadde. (Jeg hadde ikke informasjon om økonomien vår da jeg var gift så jeg fant ikke ut hva vi hadde og ikke hadde før etterpå).

Men altså - hvis han går konkurs så betyr det at han blir sittende med mer gjeld enn verdier og er ute av stand til å betjene gjelden. Å være skikkelig blakk eller ha dårlig råd er ikke å gå konk.

:o) Jeg ga ham et "mottilbud" i går, som jeg tror han går med på.

Han er jo fremdelse barnas pappa og jeg vil jo ha et best mulig forhold til ham.

Han har mindre stilling og mer "usikker" jobb enn meg (for jeg har nemlig fått høyere stilling og bedre lønn).

Tror jeg klarer meg uansett, og da har jo han mer å gå på i forhold til ungene, som uansett skal arve oss begge...

Kan ikke bli uvenner nå, når vi har klart å bli såpass på talefot som vi har vært de siste par månedene.. :o)

Tror alt ordner seg, jeg. Magen er rolig, og bare jeg kommer meg helt ut nå, tror jeg jeg kommer godt ovapå, bare jeg får slappet litt av :o)

Tusen takk for gode råd og god støtte på vegen, Valnøtt. Har mailadr. di, så kanskje jeg sender deg en mail etterhvert.

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2533674
Del på andre sider

petter smart

Går det bra ellers?

"Ellers har jeg faktisk lest et sted at om du likevel tar med barna så har du krav på å få flyttet adressen deres til deg etter en stund - et halvt år?"

Her ser vi likestilling i praksis. En mann som hadde gjort dette hadde blitt anmeldt for kidnapping og tauet inn før han visste ordet av det.

Kvinner mener tydeligvis ennå at barna er deres eiendom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2535285
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

"Ellers har jeg faktisk lest et sted at om du likevel tar med barna så har du krav på å få flyttet adressen deres til deg etter en stund - et halvt år?"

Her ser vi likestilling i praksis. En mann som hadde gjort dette hadde blitt anmeldt for kidnapping og tauet inn før han visste ordet av det.

Nei, jeg har for det første ikke funnet kilden til denne bestemmelsen noe sted, så jeg kan ike stå inne for den annet enn som et tips man kan søke mer rundt.

Og jeg har ikke sett NOE STED at dette var kjønnsspesifikt og gjaldt kvinner og ikke menn. At kvinner ser ut til å kjempe hardre for å beholde barna hos seg enn menn gjør har jeg observert, men jeg har ikke sett noe sted i lovverket hvor det står at menn og kvinner skal behandles forskjellig. Ei heller i dommer, eller andre steder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2535288
Del på andre sider

I all verden... du er deg selv lik, ser jeg.

Hvor har noen skrevet at dette bare gjelder kvinner? Og hvor har noen skrevet at en kvinne som tar med seg barna og flytter ikke risikerer kidnappingsanklage? Tvert imot, Valnøtt er ihvertfall alltid nøye med å understreke denne muligheten.

Hvordan får du dette til å bety at kvinner mener at barna er deres eiendom? Som Valnøtt påpeker, det er ingen kjønnsforskjeller i loven her.

Forøvrig har jeg hørt det samme, fra en venn av meg som fikk brev om det fra folkeregisteret. Kan man bevise at barnet har bodd på en adresse i seks måneder, vil folkeregisteret foreta formell flytting uten samtykke fra den andre forelderen. Det spiller ingen rolle hvilket kjønn den forelderen har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2535303
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Nei, nå tror jeg du må lese loven bedre, Det samme gjelder selvsagt for menn :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2535305
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

I all verden... du er deg selv lik, ser jeg.

Hvor har noen skrevet at dette bare gjelder kvinner? Og hvor har noen skrevet at en kvinne som tar med seg barna og flytter ikke risikerer kidnappingsanklage? Tvert imot, Valnøtt er ihvertfall alltid nøye med å understreke denne muligheten.

Hvordan får du dette til å bety at kvinner mener at barna er deres eiendom? Som Valnøtt påpeker, det er ingen kjønnsforskjeller i loven her.

Forøvrig har jeg hørt det samme, fra en venn av meg som fikk brev om det fra folkeregisteret. Kan man bevise at barnet har bodd på en adresse i seks måneder, vil folkeregisteret foreta formell flytting uten samtykke fra den andre forelderen. Det spiller ingen rolle hvilket kjønn den forelderen har.

Sålenge det ikke er en mann ;-)))))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2535308
Del på andre sider

Gjest togli

Kanskje i teorien, men ikke i praksis.

Dersom en mann tar med seg barna og flytter kommer politiet snart på døra. Dersom en kvinne gjør det skjer ingenting.

Vel, det er motsatt av de erfaringene jeg har. Har en bekjent og en slektning som har vært gjennom stygge barnefordelingssaker og i begge sakene gikk alt i fars favør. I den ene saken var det helt klart mor som hadde sitt på det tørre - og det har kommet fram nå, ca 15 år etter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2535759
Del på andre sider

:o) Jeg ga ham et "mottilbud" i går, som jeg tror han går med på.

Han er jo fremdelse barnas pappa og jeg vil jo ha et best mulig forhold til ham.

Han har mindre stilling og mer "usikker" jobb enn meg (for jeg har nemlig fått høyere stilling og bedre lønn).

Tror jeg klarer meg uansett, og da har jo han mer å gå på i forhold til ungene, som uansett skal arve oss begge...

Kan ikke bli uvenner nå, når vi har klart å bli såpass på talefot som vi har vært de siste par månedene.. :o)

Tror alt ordner seg, jeg. Magen er rolig, og bare jeg kommer meg helt ut nå, tror jeg jeg kommer godt ovapå, bare jeg får slappet litt av :o)

Tusen takk for gode råd og god støtte på vegen, Valnøtt. Har mailadr. di, så kanskje jeg sender deg en mail etterhvert.

Klem

Dersom du er i tvil om noe kan du vel kontakte JURK. Juridisk rådgivning for kvinner. Hovedregelen er vel at det dere hadde med dere inn, skal dere ha med ut. Ting dere har skapt i sammen skal deles tror jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2535776
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Kanskje i teorien, men ikke i praksis.

Dersom en mann tar med seg barna og flytter kommer politiet snart på døra. Dersom en kvinne gjør det skjer ingenting.

Da er det isåfall fordi en mor ville ringt politiet hvis far tok med seg ungene, mens en far ville åpnet en pils og sett tippekampen hvis mor tok med seg ungene???

Politiet vil reagere på en henvendelse i et slikt tilfelle uavhengig av kjønn. Jeg tror heller det er slik at en far og en mor ofte vil handle helt ulikt hvis den andre tar ungene og drar.

Og for å være krystallklar: Det øverste avsnittet er ment som et svar om påstanden om at det ikke er likestilling og at kvinner har all makta og stakkars menn. Det er noen klisjeer andre veien også som det kanskje ligger minst like mye sannhet i?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/#findComment-2536086
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...