Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Ellers har jeg faktisk lest et sted at om du likevel tar med barna så har du krav på å få flyttet adressen deres til deg etter en stund - et halvt år?"

Her ser vi likestilling i praksis. En mann som hadde gjort dette hadde blitt anmeldt for kidnapping og tauet inn før han visste ordet av det.

Kvinner mener tydeligvis ennå at barna er deres eiendom.

Politiet vil i de aller fleste tilfeller gjøre ingenting - uansett hvem det er som tar med seg barna. Så lenge det ikke foreligger noen avtale den ene eller den andre veien vil de fleste politidistrikt være tilbakeholden med å gripe inn. Diskuterte dette nokså nylig med en kollega som hadde fått en slik sak i fanget, og da hadde han som politiadvokat kommet til at politiet ikke kunne gjøre noe fordi dette tross alt er en sivil tvist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/page/2/#findComment-2536098
Del på andre sider

Fortsetter under...

petter smart

Da er det isåfall fordi en mor ville ringt politiet hvis far tok med seg ungene, mens en far ville åpnet en pils og sett tippekampen hvis mor tok med seg ungene???

Politiet vil reagere på en henvendelse i et slikt tilfelle uavhengig av kjønn. Jeg tror heller det er slik at en far og en mor ofte vil handle helt ulikt hvis den andre tar ungene og drar.

Og for å være krystallklar: Det øverste avsnittet er ment som et svar om påstanden om at det ikke er likestilling og at kvinner har all makta og stakkars menn. Det er noen klisjeer andre veien også som det kanskje ligger minst like mye sannhet i?

Du har nok sikkert rett i at det er færre menn som anmelder kvinner som tar barna og drar.

Men jeg har inntrykk av at sakene tas mer alvorlig når det er far som har tatt med barna.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/page/2/#findComment-2536294
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du har nok sikkert rett i at det er færre menn som anmelder kvinner som tar barna og drar.

Men jeg har inntrykk av at sakene tas mer alvorlig når det er far som har tatt med barna.

Det vet jeg ærlig talt ikke nok om. Jeg kjenner ikke til så mange eksempler der noen har blitt anmeldt av noen for å ta med seg barna ved samlivsbrudd. Kan du si med hånden på hjertet at du faktisk kjenner til så mange eksempler at du faktisk kan si at det er en tendens til at menn anmeldes for kidnapping oftere enn kvinner i den situasjonen?

Det jeg kjenner til er en del tilfeller der voldsutsatte kvinner tar med seg barna og drar og nekter å sende dem til den voldelige faren til samvær. Der er rettsvesenet helt kategorisk - der sendes ungene hjem til far med full omsorg til ham om han slår aldri så mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/page/2/#findComment-2536488
Del på andre sider

petter smart

Det vet jeg ærlig talt ikke nok om. Jeg kjenner ikke til så mange eksempler der noen har blitt anmeldt av noen for å ta med seg barna ved samlivsbrudd. Kan du si med hånden på hjertet at du faktisk kjenner til så mange eksempler at du faktisk kan si at det er en tendens til at menn anmeldes for kidnapping oftere enn kvinner i den situasjonen?

Det jeg kjenner til er en del tilfeller der voldsutsatte kvinner tar med seg barna og drar og nekter å sende dem til den voldelige faren til samvær. Der er rettsvesenet helt kategorisk - der sendes ungene hjem til far med full omsorg til ham om han slår aldri så mye.

Jeg har altfor liten kunnskap om dette til å si noe sikkert. Jeg baserer meg på det jeg leser i media. Jeg har ikke hørt om noen i min omgangskrets som er anmeldt for noe slikt. Det totale antallet anmeldelser er nok svært lite. Selv om mange foreldre samarbeider dårlig, er det et langt sprang til kidnapping og politianmeldelser.

At barn blir sendt tilbake til fedre som slår eller misbruker dem er trist, men hva skal man gjøre når dette ikke er bevist? Dersom en anklage fra mor skulle vært nok, ville jo mange mødre gjort det. Det er jo en del eksempler på dette også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/page/2/#findComment-2536518
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg har altfor liten kunnskap om dette til å si noe sikkert. Jeg baserer meg på det jeg leser i media. Jeg har ikke hørt om noen i min omgangskrets som er anmeldt for noe slikt. Det totale antallet anmeldelser er nok svært lite. Selv om mange foreldre samarbeider dårlig, er det et langt sprang til kidnapping og politianmeldelser.

At barn blir sendt tilbake til fedre som slår eller misbruker dem er trist, men hva skal man gjøre når dette ikke er bevist? Dersom en anklage fra mor skulle vært nok, ville jo mange mødre gjort det. Det er jo en del eksempler på dette også.

Jeg er klar over at det er et dilemma der. Men min personlige erfaring er at dette fåtallet av kvinner som bevisst beskylder sin ekspartner for vold uten grunn for å oppnå fordeler, nå har gjort at det er umulig for alle oss som faktisk har en voldelig ekspartner å få beskyttelse.

Det er så til de grader regelen at mor bare sier det der for å vinne en krangel, at default tolkning av en påstand om vold fra mor er at det er løgn, ikke at det skal tros på.

Og hva skal man da gjøre? Det er en kjennsgjerning at noen foreldre slår. Og det er også en kjennsgjerning at dette som regel skjer bak lukkede dører med kun den nærmeste familien som observatører.

Og når denne nærmeste familien da per definisjon skal mistros og ikke legges vekt på, så har man da faktisk fratatt samtlige av disse voldsutsatte småtassene enhver mulighet til beskyttelse.

Det er IHVERTFALL ikke greit.

Nå blir jo dette en major avsporing fra tråden og diskusjonen vår her da. Men jeg vil påpeke - i egenskap av å være en av de kvinnene som faktisk har en dokumentert voldelig ekspartner - at det er så til de grader umulig å bli trodd i en slik sak at det tror jeg ikke det er mange som orker å gå gjennom uten at det er reelt. det er på ingen måte slik at man slenger et kort på bordet hvor det står vold også er alle knuter løst og det er ti-null seier til mor. Snarere tvert om. Med en gang man sier fra at det er vold, så er det all mulig mistro til mor og de fleste offentlige etater vil ikke ta i deg med ildtang av frykt for å få ansvar for noe som helst i hverken den ene eller den andre retningen.

Dermed velger man å si at dette ser vi bort fra, for det er to ulike forklaringer her (det er ikke så mange som er som min eksmann som står i retten og innrømmer vold), også sender de forsvarsløse unger til far og ser strengt på mor som påstår sånt om den hyggelige mannen.

Nuvel - det jeg vel egentlig skulle si, var at jeg har sett så få saker i media der en forelder har anmeldt en annen for å ha tatt med barna da han eller hun flyttet ut av felles bolig, at jeg mener bestemt at man ikke kan si at dette er skjevdelte løsninger mellom menn og kvinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310698-valn%C3%B8tt/page/2/#findComment-2536530
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...